ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

سؤال‌های آزمون نگاه سیاسی نداشت

شهروندان:
در آزمون کارشناسی ارشد93 سؤالاتی مربوط به رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پرسیده شده که انتقاد بعضی داوطلبان را به‌بهانه حمایت از یک جناح سیاسی به همراه داشت، گفت‌و‌گوی ما را در این باره با دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور می‌خوانید:

  • بعضی معتقدند طرح سؤال‌های سیاسی در آزمون کارشناسی ارشد جنبه جانبداری از گروه خاص داشته است. ابراهیم خدایی

در آزمون ارشد که هفته گذشته برگزار شد در رشته ارتباطات و علوم سیاسی سؤال‌هایی آمده بود که برای برخی شائبه‌هایی داشته اما در این آزمون از همه طیف‌های سیاسی سؤال مطرح شده و نگاه سیاسی خاصی حاکم نبوده است بلکه استادان علوم سیاسی با نگاه تخصصی و از مجموعه سرفصل‌های مربوطه سؤال‌های تاریخ معاصر را طراحی کرده‌اند.

  • آیا تنها عملکرد دولت نهم و دهم در قالب پرسش مطرح شده بود؟

سؤال‌ها براساس سرفصل دروس طراحی شده است. ما سؤال دیگری هم داشتیم درباره درس سیاست خارجی که در آن از سایر رؤسای جمهوری نام برده شد. همین امر نشان می‌دهد سؤال‌ها با قصد و غرض سیاسی طراحی نشده و از همه طیف‌های سیاسی سؤال مطرح شده است ضمن این‌که در طراحی این سؤال‌ها نگاه سیاسی حاکم نبوده و استادان علوم سیاسی با نگاه تخصصی و براساس سرفصل‌های مربوطه پرسش‌ها را طراحی کرده‌اند. به هر حال این موضوع‌ها ذیل عنوان تاریخ معاصر مطرح شده است.

  • سؤال‌های نظرسنجی هم مسأله‌ساز شده، در این باره چه توضیحی دارید؟

ترکیب سؤال‌های نظرسنجی و ۷ سؤالی که در سؤال‌های کنکور در حوزه دولت‌های اصلاحات، نهم و دهم مطرح شده نشان می‌دهد که از همه طیف‌ها در این باره استفاده شده است، ضمن این‌که استادان مسائل علمی و تخصصی را مطرح کرده‌اند و نباید این گونه مسائل را سیاسی کنیم. نکته دیگر این‌که هیچ مشکلی در زمینه استفاده استادان از تاریخ معاصر کشور وجود نداشته است. افراد و گروه‌ها می‌توانند برداشت‌های خودشان را از این گونه مسائل داشته باشند اما انتظار داریم که منصفانه برخورد کنند.

 محسن غلامی

ایران

  بدون برچسب