ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خیران پیشتاز تحولات فضای فیزیکی در مدارس البرز

شهروندان:
در حدود 16 سال پیش با موافقت وزرات آموزش و پرورش مجمعی با اعلام آمادگی افرادی نیکوکار و با دغدغه در حوزه آموزش کشور تحت عنوان “مجمع خیران مدرسه ساز کشور” راه اندازی شد تا برای چندمین بار مردم ایران در عمران و آبادانی کشور پا به پای مسئولان احساس مسئولیت و تلاش کنند.

مدرسهبا راه اندازی جامعه خیران مدرسه ساز کشور از سال ۷۸ با موافقت وزارت آموزش و پرورش مدرسه سازی و ایجاد تحول در فضای فیزیکی مدارس در تمامی شهرستان ها و استان های کشور شتاب گرفت و این امر تا بدان جا مورد استقبال مردم بود که گاهی خیران در ساخت مدرسه از اعتبارات و برنامه ریزی های مسئولان پیشی گرفتند تا از میزان دغدغه ها برای بزرگترین منشا تربیت آینده سازان کشور پس از نهاد مقدس خانواده کم شود.

استان البرز و البته شهرستان کرج نیز سال ها در سایه استان تهران از چشمان دور اندیش و نگاه مهربانانه خیران مدرسه ساز بی نصیب نبود اما گویا مدرسه سازی با استان شدن البرز به مرکزیت کرج رونق بیشتری نسبت به گذشته داشته است این را علی بهرامی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز به سند میزان تعهدات مالی خیران اعلام می کند.

به استناد سخنان مسئولان آموزشی استان البرز در حوزه های مختلف، این استان با جمعیت دانش آموزی ۴۰۰ هزار نفری دارای ۱۴ هزار و ۵۹ کلاس درس در ۵۷۲ آموزشگاه است که ۵۱ درصد این جمعیت را پسران و ۴۹ درصد را دختران در مقاطع مختلف تشکیل می دهند.

اما نکته مهم در ارائه آمار دانش آموزی در استان البرز تحصیل ۸۱/۲ درصد دانش آموزان کل استان در کلانشهر کرج است البته این آمار بالا و قابل توجه جنبه های فراوان و با اهمیتی دارد که هر کدام گزارشی مجزا را می طلبد و در این گزارش نمی گنجد.

با وجود ساخت ۲۱ مدرسه با ۲۱۸ کلاس درس توسط خیران در طول استان شدن البرز در کنار ساخت دیگر فضاهای فرهنگی و آموزشی اما باز هم به جهت فراهم آوردن فضایی مطلوب برای تحصیل دانش آموزان، یک شیفته شدن مدارس، برون رفت از دو شیفته بودن مدارس و البته شاید در نگاهی موشکافانه سه شیفته شدن مدارس در البرز به خصوص کلانشهر کرج باید ۵۰۰ مدرسه برای تحصیل جمعیت دانش آموزی ساخته شود، این در حالی است که حدود دو هزار و ۴۰۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و دانش آموزان حدود دو هزار و ۶۰۰ کلاس درس نیز چشم انتظار مقاوم سازی فضای فیزیکی تحصیلشان هستند.

در این میان کافی نبودن اعتبارات نوسازی مدارس، مسئولان استان البرز را بیش از پیش به فکر جذب خیران مدرسه ساز برای بخش های دارای اولویت به خصوص در کلانشهر کرج انداخته است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز امسال هشت مدرسه با زیربنای ۹۹۰۵ متر مربع با ۷۳ کلاس درس به همت خیران برای بهره برداری آماده شده است که تعداد چهار مدرسه طی یک ماه آینده تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

اما نقطه اوج و شاید نهایت امیدواری مسئولان هر استان برای جذب مشارکت های خیران مدرسه ساز برگزاری “جشنواره خیران مدرسه ساز” است که سابقه ای ۱۶ ساله دارد و هر ساله سعی می شود با رویکردهایی که برای این جشنواره تعریف می شود توجه خیران را در جهت سرمایه گذاری برای رفع نیازها جلب کرد.

۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۳ برای شانزدهین مرتبه در کشور و چهارمین مرتبه در استان البرز خیران مدرسه ساز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام با هم همصدا می شود تا با همراهی مسئولان ساخت فضای فیزیکی مدارس در استان البرز شتاب بگیرد. مسئولان البرزی نیز تمام تلاش خود را تا آغاز جشنواره چهارم برای جذب خیران جدید به کار گرفته اند.

تحقق ۷۰ درصدی تعهدات مالی خیران در البرز

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری چهارمین جشنواره خیران مدرسه ساز، گفت: جشنواره خیران مدرسه ساز هر ساله در اردیبهشت ماه با دو هدف تکریم خیرانی که در ساخت مدارس مشارکت داشته اند و جذب خیران جدید در این حوزه برگزار می شود.

علی بهرامی با بیان اینکه از سال ۷۸ با برگزاری اولین جشنواره تا کنون تعهدات خیران از ۱۷ میلیارد تومان به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است ابراز امیدواری کرد تعهدات خیران در جشنواره شانزدهم به بیش از میزان یاد شده برسد.

وی به تعهدات خیران در استان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: خیران در جشنواره اول ۱۳ میلیارد تومان و در جشنواره دوم ۱۸ میلیارد تومان تعهد مالی داشتند و این میزان در سال ۹۲ به ۲۲ میلیارد تومان رسید که بیش از ۷۰ درصد آنها محقق شده است.

همه باید در جذب خیران همکاری کنند

با محدود شدن اعتبارات دولتی به طور قطع جذب مشارکت های انسان های خیرخواه در هر حوزه ای به خصوص مدرسه سازی می طلبد تا همه مسئولان در تمام رده های مرتبط با این امر مهم با تلاشی ویژه برای تسریع امور، خود در ثواب کارهای خیر مشارکت و با نگاهی مسئولانه و دلسوزانه از دست اندازهای اداری جلوگیری کنند.

بر اساس ماده واحده قانون چگونگی تامین عوارض شهرداری و هزینه انشعاب‌های مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی احداث شده توسط خیران، دولت می‌تواند عوارض شهرداری‌ها و تمام هزینه‌های مربوط به حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش که حداقل ۳۰ درصد از هزینه ساخت آن با تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یا ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها و مجامع خیران مدرسه ‌ساز توسط خیران مدرسه ‌ساز تامین شده را در ردیف خاصی که به همین منظور در لوایح بودجه سالانه به ردیف‌های هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش اضافه می‌شود را پیش‌بینی کنند.

با وجود این قانون، برخی از ادارت دست اندکار در حوزه این قانون نسبت به تعدادی از مدارس خیر ساز در استان البرز، کمی بی مهری می کنند و این امر موجب شده است تا مدرسه سازی هر چند که متوقف نشده است اما شتابش گرفته شود و کاملا واضح است وجود و ادامه این وضعیت شاید بتواند انگیزه خیران را برای سرمایه گذاری در البرز کمرنگ کند و باید مسئولان فکری جدی برای رفع این مشکل بکنند.

دستوراتی از سوی استانداری برای رفع مشکل ابلاغ شده است

علی بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص نیز اظهار داشت: چندی پیش مدرسه خیر ساز محمد رسول الله توسط بنیاد مصلی نژاد با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش افتتاح و پس از آن در نزدیکی همان مدرسه کلنگ ساخت مدرسه ای دیگر توسط بنیاد مصلی نژاد بر زمین زده شد.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود ابلاغ قانونی معافیت مدارس و مراکز آموزشی خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات، اما ساخت این مرکز آموزشی خیر ساز به دلیل عملیاتی نشدن تعهدات از سوی دستگاه های ذیربط با برخی از مشکلات مواجه شده است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز گفت: البته دستوراتی از سوی استانداری در شورای آموزش و پرورش در این خصوص داده شده است که امید میرود به نتیجه مطلوب برسد.

به هر روی کمتر از سه ماه به برگزاری شانزدهمین جشنواره خیران مدرسه ساز باقی مانده است و مسئولان آموزشی استان البرز در تلاش هستند تا مشارکت خیران در این جشنواره و اعلام آمادگی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام بیش از سالهای گذشته باشد، با وجود نیازهای استان البرز و کلانشهر مهاجر پذیر کرج در حوزه مدرسه سازی نیاز است دیگر مسئولان نیز با نگاهی دلسوزانه فضایی را فراهم آورند تا رقبت ها برای سرمایه گذاری بیشتر شود.

هرچند که به گفته مسئولان نوسازی با کمترین مبالغ از طریق پرداخت آنلاین نیز می توان در ساخت و تکمیل مدارس مشارکت داشت اما می توان با فراهم اوردن زمینه های جذب خیران تکمیل پروژه های نیمه تمام را شتاب بخشید تا دانش آموزان در فضایی مطلوب تر به تحصیل بپردازند.

عاطفه بیات – مهر