ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک استاد حوزه و دانشگاه:

گمانه‌زنی بد باعث تجسس در زندگی شهروندان می‌شود

شهروندان:
یک فعال در حوزه نهج‌البلاغه گفت: هرگز نباید در مورد افکار، عقاید و رفتار شهروندان تجسس کنیم و هرگز اجازه ورود به حریم خصوصی افراد را نداریم.

حریم خصوصیحجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «اصل تجسس در اسلام گناه است» اظهار کرد:‌ در قرآن آمده که نسبت به یکدیگر گمانه‌زنی بد نداشته باشید چراکه گمانه‌زنی بد باعث می‌شود افراد در زندگی همدیگر تجسس کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از چیزهایی که باعث می‌شود افراد به خود اجازه تجسس در زندگی دیگران بدهند همین گمانه‌زنی است. اگر گمانه‌زنی در بین مردم از بین برود، تجسس نیز کاهش پیدا می‌کند.

غلامعلی یادآور شد:‌ پیامبر اکرم (ص)‌ در حدیثی می‌فرمایند “از گمانه‌زنی دوری کنید که بزرگ‌ترین دروغ است” گمانه‌زنی باعث می‌شود که بزرگ‌ترین آسیب به زندگی انسان برسد و پیامبر در این خصوص راه حلی ارائه داده و آن راه حل “لا تحسسوا و لا تجسسوا” است. یعنی ما نباید به هر بهانه‌ای به حرف‌های سایرین گوش بدهیم و در وبلاگ‌ها و نوشته‌های سایر افراد جامعه سرک بکشیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند من مامور نیستم که دل‌های مردم را بکاوم» گفت: پیامبر (ص) با آن عظمتش مامور به این کار نبود چه برسد به ما انسان‌ها. ما هرگز نباید در پی لغزش‌های سایر مومنین باشیم چراکه هر انسانی در زندگی‌اش لغزش دارد. اگر ما در پی لغزش‌های سایرین باشیم، خداوند نیز لغزش‌های ما را برملا می‌کند.

این فعال حوزه نهج‌البلاغه تصریح کرد: ما حق نداریم در رابطه با دین و عقاید مردم پرس و جوهای نابجا داشته باشیم چرا که اگر معیار ما عقاید افراد باشد، هرگز نمی‌توانیم در جامعه با یکدیگر زندگی کنیم و دوستی داشته باشیم.

غلامعلی در پایان با بیان این‌که «تجسس در موارد استثنا در زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نیز وجود داشته است» گفت:‌ تجسس فقط در مواردی همچون جنگ و گاهی که امنیت نظام در خطر باشد، مجاز است. پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز این کار را انجام می‌دادند ولی در این امر هم باید توجه کنیم که در مسائل امنیتی نباید پا را فراتر گذاریم و به گونه‌ای رفتار کنیم که باعث شود به اصل نظام آسیب برسد.

برچسب‌ها : ,