ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون بهداری ستاد کل نیروهای مسلح:

درد بزرگ جامعه پزشکی بی‌اخلاقی است

شهروندان:
معاون بهداری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در ۸ سال دفاع مقدس در بیمارستان‌های صحرایی یکصد هزار عمل جراحی صورت پذیرفت گفت: درد بزرگ جامعه پزشکی کنونی فاصله گرفتن از اخلاق و معنویات است.

پزشکانبه گزارش تسنیم، سردار نصرالله فتحیان در حاشیه چهل و دومین کنگره میان دوره‌ای جامعه جراحان ایران شاخه خوزستان و چهارمین کنگره پزشکی – رزمی در بیمارستان صحرایی دارخوین اهواز اظهار داشت: بهداری رزم یکی از ارکان مهم دفاع مقدس بود به هر حال هر جنگی آسیب‌هایی از جمله قربانیان جنگ شامل مجروحان و کشته‌شدگان در بر دارد ولی این در شرایطی بود که در دوران دفاع مقدس بهداری رزم همپای رزمندگان در عملیات‌ها حضور یافتند و به مجروحان در کوتاه‌ترین زمان خدمات درمانی ارائه می‌کردند.

وی افزود: بهداری در دفاع مقدس به گونه‌ای عمل می‌کرد که مجروحان در خط مقدم و در معرکه جنگ مورد مداوا قرار می‌گرفتند و ما توانسته‌ بودیم با تشکیل یک شبکه امدادی و درمانی در طول ۸ سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی در بیش از ۶۰ بیمارستان صحرایی که هر کدام از آنها ۸ اتاق عمل داشت انجام دهیم.

سردار فتحیان تصریح کرد: افرادی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند توانستند در کمتر از یک و نیم سال آموزش‌هایی که استراتژیست‌‌منها در دانشگاه‌های استراتژی در حدود ۱۵ سال فرا می‌گیرند را بیاموزند که یکی از این مقولات بهداری رزم بود که مصداق موفقیت‌های آن را در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین مشاهده کردیم.

معاون بهداری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به دستاوردهای بهداری دفاع مقدس در وضعیت کنونی کشور گفت: از دستاوردهای مهم بهداری جنگ توانستیم مباحث علمی آن را استفاده کنیم ولی در بخش دستاوردهای معنوی و اخلاقی بسیار فاصله گرفته‌ایم و امروز درد بزرگ جامعه پزشکی بی‌اخلاقی آن است که ما مصادیق آن را در گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به موسسه خیریه عاشورا که به بیماران نیازمند کمک‌های مالی، درمانی و دارویی می‌کند اشاره کرد و افزود: ما در این موسسه در تهران و ۲۳ استان دیگر کشور سالیانه به یکصد بیمار بی‌بضاعت کمک می‌کنیم و این در حالیست که هزینه‌های سنگین درمانی بر خدمات سلامت سایه افکنده است و ما نیز سعی کرده‌ایم در این خیریه از پزشکانی استفاده کنیم که در دوران دفاع مقدس فعالیت داشته‌اند.

سردار فتحیان خاطر نشان کرد: ما باید فضای انسانی پزشک و بیمار دوران دفاع مقدس که پزشک مانند ملائکه بر سر مجروحان ارائه خدمات می‌کرد را به جامعه پزشکی کنونی منتقل کنیم تا شاهد کاهش مشکلات پزشکی از جمله دریافت‌های غیرمتعارف باشیم و این امر باعث افزایش رضایتمندی بیماران از حوزه سلامت شود.