ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نسیم بهاری فرهنگ

شهروندان – جلیل سازگارنژاد*:
سخنان امیدبخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه سال نو و فرا رسیدن بهار طبیعت را باید وزش نسیم بهاری فرهنگ نامید. حضور آقای جنتی در صبحانه کاری پارلمان بخش خصوصی و گفت و شنود با نمایندگان بخش تجاری و اقتصادی کشور بیش از آنکه با موضوع فعالیت اتاق بازرگانی همخوانی داشته باشد، با نیازهای مبرم امروز عرصه فرهنگ و هنر که مهم‌ترین و خطیرترین مسوولیت وزارت ایشان است، مرتبط بود.

جلیل سازگارنژادگرچه در دوره تصدی شش ماهه آقای جنتی، گاه گاهی شاهد وزش چنین نسیم‌های فرحبخشی بودیم، اما سیاست‌ها و برنامه‌هایی که طی چند روز گذشته در ارتباط با حوزه‌های اساسی فرهنگ مانند مطبوعات، سینما، موسیقی و به ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اهتمام و اعتنا به این عرصه تاثیرگذار از سوی ایشان اعلام شده را باید نشانه‌هایی از تصمیم جدی و خردمندانه دولت برای گشایش فضای فکری و فرهنگی جدیدی در کشور دانست.

در عرصه داخلی اعلام چنین سیاست‌ها و برنامه‌هایی علاوه بر اینکه موجب امیدآفرینی در مردم و نشانه تدبیر دولت در گشایش امور و فرصت‌سازی برای حضور موثر بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگ و هنر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، بیانگر اهتمام دولت به حقوق شهروندی و اجرای فصل سوم قانون اساسی و گام برداشتن در تحقق حقوق ملت است که هم قابل ستایش و در خور تحسین و تقدیر است و هم موجب احساس مسوولیت بیشتر فرهنگ‌ وران و هنرمندان کشور می‌شود تا در ایفای نقش ممتاز خود در ارتقای سطح فکری و فرهنگی کشور بیش ازپیش بکوشند.

درک، نیاز، احترام و اعتماد متقابل دولت و مردم به ویژه نخبگان و فرزانگان به یکدیگر نشانه مسوولیت‌پذیری دو جانبه‌یی است که می‌تواند در موفقیت گام‌های برداشته و تضمین استمرار آنها تاثیر انکار ناپذیر داشته باشد، گرچه نهادینه ساختن سیاست‌ها از طریق تقویت و توسعه نهاد‌ها و انجمن‌های مدنی در حوزه فرهنگ و هنر، بنیادی‌ترین راهکار تثبیت بنیان‌های فرهنگی و هنری کشور است، که باید بدان اهتمام ویژه‌یی مبذول داشت. در عرصه بین‌المللی نیز بیان این دیدگاه‌ها به دیپلماسی فرهنگی کشور کمک شایانی می‌کند.

طبیعتا سیاست‌های جدید فرهنگی علاوه بر اینکه امکان مبادلات فرهنگی و هنری و فرصت حضور فرهنگ و هنر ایران در سطح جهان و متقابلا شرایط حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری دیگر ملل در ایران را فراهم می‌سازد و تعاملات فرهنگی را رونق می‌بخشد، دستگاه دیپلماسی کشور را نیز در مسیر تعامل خود با دنیا مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد و دیپلماسی فرهنگی را پشتوانه دیپلماسی سیاسی ایران و شکوفایی سیاست خارجی کشور می‌سازد. اما شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست‌های نوین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنان آقای جنتی را باید توجه به نسلی دانست که روز ۲۳ خرداد ۹۲ در فضای مجازی با تلاش وصف‌ناپذیری مردم کم امید را به صحنه آوردند و در آفرینش حماسه ۲۴ خرداد و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش آفرینی کردند.

بدون تردید تاکید جناب آقای جنتی بر حضور مهم و تاثیرگذار بیش از چهار میلیون ایرانی علاقه‌مند به سربلندی کشور در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و حمایت از این فضای پُر نشاط وزش نسیم خوش آهنگ بهاری را نوید می‌دهد که امیدواریم با تداوم آن از سوی دولت و همراهی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و مسوولیت‌پذیری و هوشمندی مردم به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، روزهای درخشان و سالی خوش فرجام را پیش روی ملت بزرگ ایران ببینیم. و حسن ختام آنکه حافظ بزرگ می‌فرمایند:

چو آفتاب می‌ از مشرق پیاله برآید

ز باغ عارض ساقی هزار لاله برآید

 *رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

اعتماد

برچسب‌ها : , , ,