ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تأکید جلال ستاری بر لزوم بازآفرینی آثار کهن

شهروندان:
جلال ستاری از لزوم بازآفرینی آثار ادبی کهن ایران و ارائه آن‌ها در قالب‌های امروزی سخن گفت.

جلال ستاریاین پژوهشگر پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لزوم بازخوانی آثار کهن ادبیات ایران و ارائه آن‌ها در قالب‌های امروزی اظهار کرد: کار محقق و مصحح، بازخوانی و تبدیل آثار کهن نیست و در این زمینه داستان‌نویس و سینما‌گر و نمایشنامه‌نویس باید به صورت گروهی وارد عمل شوند و آثار کهن گذشته ایران را در قالب تولیدات هنری امروزی برای مخاطب جذاب کنند.

او با بیان این‌که کاری که محقق در زمینه به‌روز کردن آثار کهن انجام می‌دهد اندک است، اظهار کرد: البته در زمان‌هایی عبدالحسین نوشین این کار را درباره آثار فرنگی انجام می‌داد، اما در دوران ما استفاده از آثار کهن و تبدیل آن‌ها به قصه و رمان و فیلم خیلی کم انجام می‌شود و اگر هم در مواقعی انجام می‌شود بیش‌تر در حوزه آثار دینی و مذهبی است.

ستاری دلیل نپرداختن هنرمندان و نویسندگان به بازآفرینی متون کهن را نداشتن مشوق دانست و در این زمینه توضیح داد: برای رفتن به سمت تبدیل آثار قدیمی به آثار هنری مدرن به مشوق نیاز است، در صورتی‌که در کشور ما برای این کارها مشوق وجود ندارد و یا این‌که فکر می‌شود کسی خواستار این‌گونه کارها نیست، در صورتی‌که ما اثری درخشان‌تر از آثار مولوی و فردوسی و سعدی نداریم.

این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در ادامه در معرفی تازه‌ترین کتاب‌هایش، از آماده شدن کتاب شرح حال و زندگی‌نامه خود که حاصل گفت‌وگوی مفصلش با ناصر فکوهی است خبر داد و گفت: این کتاب خاطرات زمان مدرسه رفتنم تا دوران دانشگاه و فعالیت‌هایم در حوزه‌ تئاتر را شامل می‌شود و قرار است به زودی از سوی نشر مرکز منتشر شود.

او همچنین گفت: کتاب «جادوی تئاتر» که مربوط به تئاتر ایران قبل و بعد از انقلاب است در چند روز آینده منتشر خواهد شد. در این کتاب درباره‌ آن‌چه در ایران در عرصه‌ تئاتر از دهه‌های گذشته تا به حال گذشته است و من خودم آن‌ها را دیده‌ام، بحث شده است و به تئاتری که باید باشد و همچنین جریان تئاتر ایران پرداخته شده است. این کتاب هم‌اکنون از سوی نشر مرکز در حال چاپ است.

جلال ستاری تاکنون کتاب‌هایی در حوزه‌های فرهنگ، اسطوره، تئاتر، عشق و پژوهش درباره‌ قصه‌ها تألیف یا ترجمه کرده که تعدادی از آن‌ها به این شرح است: «گفت‌وگوی شهرزاد و شهریار»، «تئاتر و دین»، «پژوهشی در قصه‌ی سلیمان و بلقیس»، «شرق در ادبیات فرانسه»، «پژوهشی در اسطوره‌ گیل‌گمش و افسانه‌ اسکندر»، «هویت ملی و هویت فرهنگی»، «پژوهشی در قصه‌ یونس و ماهی»، «رمز و مثل در روانکاوی»، «حالات عشق مجنون»، «پیوند عشق میان شرق و غرب»، «درباره‌ فرهنگ»، «تأثیر سینما در کودکان و نوجوانان»، «عشق صوفیانه»، «سیمای زن در فرهنگ ایران»، «آیین و اسطوره در تئاتر» و «ریشه‌های تئاتر».

برچسب‌ها : , ,