ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر معصومه ابتکار:

اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها وضعیت محیط زیست را بهبود می‌بخشد

شهروندان:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن برخی از مهمترین چالش های زیست محیطی، ارزیابی های نادرست گذشته را عامل قدرت گرفتن این چالش ها دانست و گفت: برای رفع این مشکلات رویکردهای نوینی وجود دارد، اما بایداکنون با هزینه های بیشتر، امکانات کشور را برای مقابله و کنترل آنها بسیج کرد.

معصومه ابتکارمعصومه ابتکار مهمترین اقدامات دولت را در حوزه‌های بیشمار زیست محیطی که در بخش‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی جامعه نفوذ پیدا کرده است را برشمرد.

تاثیر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر بهبود شرایط زیست محیطی کشور، اقدامات دولت برای نجات دریاچه رو به احتضار ارومیه و تالابهای خشک شده ای مانند هامون، مقابله با مهمترین عامل تنگ شدن ریه های مردم و ۷ کلان شهر کشور، زدودن غبار ریزگرد از سیمای ۲۳ استان کشور، اعمال شرایط زیست محیطی در ساخت و تولید خودروهای داخل، حذف کامل بنزین پتروشیمی ازجمله مواردمطرح شده در این گفت وگو بود.

تاثیر مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه بر محیط زیست

ابتکار دراین زمینه با بیان اینکه اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، زیرا الگوی مصرف در کشور ما به هیچ وجه استاندارد نیست، گفت: در تبصره ۲۱ بند ( ه ) هدفمندی یارانه ها به بحث هدفمندی به عنوان یکی از مولفه های مهم در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تاکید شده است.

وی اصلاح الگوی مصرف را مهمترین عامل موثر در بهبود شرایط زیست محیطی کشور دانست و افزود: قیمت پایین فرآورده های انرژی شامل نفت ، گاز و آب و مصرف بی رویه آنها به دلیل نداشتن الگوی صحیح مصرف در بخش های مختلف دولتی ، خانگی و صنعتی، عوارض زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه داشته که یکی از تاکیدات هدفمندی یارانه ها بر اصلاح این بخش است.

ابتکار تاکید کرد: اگر طرح هدفمندی یارانه ها به روش درستی اجرا شود و رویکرد عدالت محور و بخش جبرانی آن نسبت به نیازهای طبقات آسیب پذیر صحیح اعمال شود، می تواند در اصلاح الگوی مصرف بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه در دو زمینه در شاخص های جهانی بدترین وضعیت را داریم گفت: یکی مصرف انرژی و دیگری بحث آب است که درهر دو بخش باید اصلاح الگو داشته باشیم، در بخش کشاورزی نحوه صحیح آبیاری باید فرهنگ سازی شود.

ابتکار تاکید کرد: امروز تغییر الگوی مصرف آب در کشاورزی یک تکلیف است و با توجه به تنش آبی که در پیش داریم باید این تغییر رویکرد هرچه زودتر انجام شود.

کیفیت سوخت اولین معضل ملی در ارتباط با آلودگی هوا

تولید و توزیع بنزین پتروشیمی باید کاملا حذف شود

وی درپاسخ به این سوال که برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور چه اقدامات ملی صورت گرفته ، با بیان اینکه کارگروه اجرای کاهش آلودگی هوا در سطح ملی تشکیل شده است اظهار داشت: این کارگروه اکنون در شهرهای تهران ، کرج ، اهواز ، اصفهان ، اراک ، شیراز و تبریز فعال است.

وی گفت: تمام این شهرها در سال ۱۳۸۴ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا داشتند اما فعالیت آن در چند سال اخیر متوقف شد و اکنون با ریاست استانداران و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست، تشکل های مردم نهاد، نمایندگان دستگاه های اجرایی و دانشگاهیان در حال بازنگری و تصویب مجدد است.

ابتکار با تاکید بر اینکه آلودگی هوا یک معضل ملی در کشور است گفت: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید سوخت استاندارد است که راه آن تولید بنزین یورو ۴ خواهد بود.

وی اظهارداشت: البته وزارت نفت عقب ماندگی زیادی دارد اما تاکید ما بر این است که برخی موارد فوریت دارند و باید با تمام مشکلات جدی گرفته شوند، یکی از بحث ها حذف بنزین پتروشیمی است که درخواست متوقف شدن تولید و عرضه با صراحت به رییس جمهوری و وزیر نفت اعلام شد.

وی اظهارداشت: قطعا تحریم ها لطمه زیادی وارد کرده و موجب عقب ماندگی پالایشگاه ها از لحاظ ورود فناوری های روز شده است اما باید با تلاش بیشتر عقب ماندگی جبران شوند.

معاون رییس جمهوری گفت: توزیع بنزین یورو ۴ در کلان شهرها یکی از گام های اساسی در زمینه کاهش آلودگی هواست که برداشته شده و اکنون تمام بنزین مورد نیاز شهر اراک با استاندارد یورو ۴ است و توزیع آن در شهر تهران نیز آغاز شده است که به ترتیب اولویت شهرها پیش می رود.

وضعیت بد ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای

ابتکار درپاسخ به این سوال که ایران در رده ۱۰ کشوراول تولید کننده گازهای گلخانه ای دنیاست و برای کاهش این این رقم چه راهکارهایی ارائه می شود، افزود: یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید دیپلماسی محیط زیست و جدی گرفتن فعالیت های بین المللی زیست محیطی است که سازمان حفاظت محیط زیست نیز از روزهای اول کاری خود سازمان ملل را به عنوان یکی از طرفین اصلی فعالیت های خود درگیر همکاری کرده است و در این راستا ملاقات هایی با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، آخیم اشتاینر رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل و هلن کلارک رییس برنامه توسعه ملل متحد انجام شده است.

ابتکار گفت: به نظر می رسد با اتفاقات پیش آمده در سیاست خارجی کشور و بهتر شدن روابط ایران با دنیا، زمینه های خوبی در عرصه های مختلف بین المللی پیش آمده که با برنامه ریزی های اصولی می توان بهترین بهره را برد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی کشور انتشار گازهای گلخانه ای است که ایران در این زمینه در شرایط خوبی به سر نمی برد که می توان با همکاری سازمان ملل و کشورهای دیگر این مشکل را برطرف کرد.

شناسایی نقاط اصلی تولید ریزگردها

رییس سازمان محیط زیست سوال خبرنگاران ایران در مورد اقدامات دولت برای رفع مشکل ریزگردها که بیش از ۲۰ استان کشور را درگیری کرده است، گفت: بروز ریزگردها پدیده نوظهوری است که در سالهای اخیر کشور را درگیر کرده است و اکنون حدود ۲۳ استان کشور را در بر گرفته است، این پدیده در استان های جنوبی مشکلات زیادی به بار آورده است.

وی منبع اصلی بروز این ریزگردها عراق همسایه جنوب غرب کشور دانستو گفت: در دولت یازدهم بلافاصله برای رفع این مشکل به عراق سفر کردم.در این سفر برنامه های مدونی برای مقابله با این پدیده و شناسایی نقاط خیزش ریزگردها تدوین شد. قرار شد علاوه بر اقدامات عراق، به این کشور برای کنترل و مقابله با این معضل زیست محیطی کمک های غیر مالی ارائه شود.

احیای تالاب ها از اقدامات اورژانسی دولت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، خشک شدن تالاب ها را یکی دیگر ازعلل اصلی بروز ریزگردها دانست و گفت: به همین دلیل تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت امور خارجه و نیرو ۶ جلسه خاص در مورد تالاب هامون برگزار شد و با سفر به افغانستان نیز مذاکراتی بین طرفین انجام شد که بر این اساس برنامه کاملی برای تالاب هامون در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت تالاب هامون در دستور کار دولت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و در سفری که به سیستان و بلوچستان داشتم با مشاهده وضعیت هامون، گزارشی از اهمیت حفظ این تالاب به دولت ارایه شد، هامون فقط یک تالاب و مساله زیست محیطی نیست بلکه یک مساله اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است زیرا معیشت جمعیت منطقه وابسته به هامون است.

معاون رییس جمهوری درعین حال تاکید کرد: براساس قوانین بین المللی دولت افغانستان هم در قبال هامون مسوولیت دارد زیرا هامون یک تالاب بین المللی است که بخش زیادی از آن در افغانستان قرار دارد و سرمنشا رود هیرمند که منبع اصلی تامین آب تالاب هامون است نیز در این کشور قرار دارد.

وی درباره احتمال شکایت از دولت افغانستان به منظور تامین حقابه تالاب هامون گفت: ما شکایت نداریم زیرا معتقدیم کار با تعامل بهتر پیش می رود، ارتباط خوب با همسایگان سیاست اصلی دولت تدبیر و امید است.

نجات سخت اما شدنی دریاچه ارومیه

اقدامات اساسی دولت برای رفع وضعیت ناگوار دریاچه ارومیه سوال دیگر خبرنگاران ایرنا بود که رییس سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ داد: نجات دریاچه ارومیه کار سختی است اما با اقدامات صورت گرفته به احیای آن امیدواریم ، برای اولین بار مدیر ملی نجات دریاچه ارومیه با اختیارات تام تعیین شد و سازمان حفاظت محیط زیست هم در سطح عالی بر وضعیت نظارت خواهد داشت.

ابتکار درباره نظر برخی کارشناسان برای تغییر اقلیم گیاهی این منطقه یعنی کشت گیاهان شورپسند در بستر خشک شده دریاچه ارومیه گفت: کشت گیاهان شورپسند مشکلی را برای دریاچه و اهالی منطقه برطرف نمی کند، ابتدا باید منابع آبی از دست رفته حوضه دریاچه جایگزین و سفره های زیر زمینی احیا شوند در غیر اینصورت عوارض جبران ناپذیر و آثار سوء زیادی به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ارزیابی های علمی متغیر و متعددی درباره نحوه نجات یا استفاده های متنوع از دریاچه وجود دارد که باید با نشست های کارشناسی و علمی تمام آنها را با دقت بررسی کرد تا به یک جمعی بندی اساسی دست یافت.

وی تاکید کرد: تامین حقابه دریاچه ارومیه باید جدی گرفته شود که در این زمینه مکاتبات زیادی با وزارت نیرو داشته یم، همچنین چاه های غیر مجاز زیادی در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که نیازمند مدیریت صحیح است.

ابتکار اظهار داشت: جاده میان گذر (شهید کلانتری) دریاچه ارومیه اثرات مخرب زیست میحطی زیادی بر دریاچه وارد کرده است زیرا چرخش طبیعی آب را مختل و مانع جابجایی و چرخش هیدرولیکی آب شده است.

توقف احداث سدهای جدید

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شورای عالی آب احداث سد جدید کاملا متوقف شده و بر بازنگری و ارزیابی زیست محیطی سدها نیز تاکید شده است.

وی افزود: ارزیابی راهبردی سدهای حوضه دریاچه ارومیه در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و این کار از مناطق بحرانی آغاز می شود.

وی با اشاره به آمادگی وزارت نیرو بر تخریب سدهای مخرب محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست سدهای موجود در کشور را بررسی می کند و اولویت این کار با مناطق بحرانی است و در نهایت وضعیت را به وزارت نیرو اعلام خواهد کرد.

ابتکار تاکید کرد: متاسفانه فرایند ارزیابی زیست محیطی در چند سال اخیر در کشور صحیح پیش نمی رفت که در رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست بازنگری آن دیده شده است.

همراهی خودروسازان برای تولید خودروهای دوستدار محیط زیست

برخی از رسانه های داخلی و بسیاری از رسانه های خارجی از ابتکار به عنوان زن قدرتمند دولت یازدهم یاد می کنند، از وی سوال شد با توجه اینکه محیط زیست دو عامل خودرو و سوخت را مهمترین عوامل آلودگی کلان شهرهای کشور اعلام کرده است ، آیا قدرت رفع مشکلات زیست محیطی خودروهای ساخت داخل را نیز دارید که معاون رییس جمهوری پاسخ داد: امیدواریم آنقدر قدرتمند باشیم که خودروسازان را مجاب به رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی کنیم تا شرایط بهتری برای زندگی شهروندان در سراسر کشور فراهم شود و دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

وی بازهم با تاکید براینکه خودرو یکی از منابع اصلی آلاینده هواست توضیح داد: مقررشده است، خودروسازان تا پایان خرداد ۹۳ تمام محصولات خود را بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند.

ابتکار درباره اینکه اگر خودروسازان در زمان تعیین شده به وظیفه محول شده عمل نکنند، سازمان محیط زیست چه رویکردی درپیش خواهد گرفت: سیاست سازمان محیط زیست بر تقابل و قوه قهریه نیست، باید در محیط زیست بین صنعتگران، خودروسازان، دانشگاهیان، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، مردم دولت همگرایی و هم پیمانی ایجاد شود تا محیط زیست حفظ شود.

مریم شفیعی و کیمیا عبدالله پور – ایرنا