ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تراژدی کم‌سوادان در وزارت نفت

شهروندان – محمدصادق جنان صفت:
بیژن زنگنه، وزیر باسابقه نفت ایران مصداق همان ضرب المثل را دارد که «هر چه او آگاه تر، پردردتر». این وزیر قدیمی نفت و نیرو، این روزها وقتی با تراژدی نفت مواجه می‌شود با وجود همه خویشتنداری، اما تن به ریسک می دهد و برخی مصادیق تراژدی در نفت را در هشت سال سپری شده آشکار می کند.

صادق جنان‌صفتاو روزی از قراردادهای رانت زای ۴۰۰ میلیارد تومانی حرف می زند، زمانی از اینکه فردی توانسته است ۶/۲ میلیارد یورو از شرکت نفت را بالابکشد گلایه می کند و یک روز دیگر از اینکه خصوصی سازی ناکارآمد موجب شکست و کم بنیه شدن شرکت های پالایش و پخش، گاز و پتروشیمی شده اظهار نارضایتی می کند. تازه ترین افشاگری دردمندانه از تراژدی نفت که بیژن زنگنه روز گذشته به آن اشاره کرد، کم رونق کردن و تضعیف اساسی نیروی انسانی مورد نیاز در نفت و گاز و پتروشیمی بود و علاوه بر این اینکه میزان مصرف انرژی به اندازه یی است که شاید در ۱۵ سال آینده حتی با خرید گاز قطر نیز نتوانیم منابع مورد نیاز را فراهم کنیم.

وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه نفت و گاز و پتروشیمی برای اداره بهینه و کارآمد باید از مدیران، مهندسان و اقتصادخوانده هایی با بالاترین درجه تحصیلی استفاده کند، یادآور شد: باید هر دو یا سه مخزن بزرگ کشور در اختیار دانشگاه های برجسته قرار گیرد تا بررسی شود که چه اقدامی برای افزایش برداشت می توان انجام داد. زنگنه خطاب به استادان دانشگاه تصریح کرد: میدان های نفتی ایران مال من، مال شرکت نفت یا وزارت نفت نیست، اطلاعات میدان های نفتی بد در اختیار شما قرار گیرد. وی اظهار امیدواری کرد که دانشگاه هایی همچون شریف و دانشگاه های برتر ما فعالیت های خود را به سمت تربیت مهندس محیط زیست در این حوزه سوق دهند. زنگنه با تاکید بر اینکه برای داشتن یک سازمان درجه یک نیازمند نیروهای درجه یک هم هستیم، تاکید کرد: نمی شود با معدل هایی مثل ۱۲ یک صنعت عظیم را اداره کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که مسوولیت در این حوزه را پذیرفتم اولین چیزی که با آن روبه رو شدم تحریم برای صادرات نفت بود، تصریح کرد: مگر می شود کشور را با یک میلیون بشکه صادرات نفت و یا ۱۶۰ میلیون مترمکعب کمبود گازی اداره کرد. در این مدت شبکه با بدبختی و شب نخوابی های افراد اداره و سعی شد که به اولویت های یک توجه شود، به عنوان نمونه ما در حال حاضر باید به این پروژه فکر کنیم که از آذر سال ۹۳ مجددا کمبود گاز داریم. زنگنه با تاکید بر ضرورت انجام چندین کار بزرگ در حوزه نفتی دست تقاضای خود را به دانشگاه های بزرگ دراز کرد و گفت: در این زمینه ما باید چندین کار بزرگ انجام دهیم که یکی از آنها افزایش تولید میدان های مشترک است. در این راستا باید بتوانیم ظرف یک برنامه سه و نیم ساله ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید کنیم.

وی یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد را موضوع گاز عنوان کرد و گفت: در حوزه گاز ما باید تمام گازهای نیمه تمام مشکل دار را ساماندهی کنیم و تولیدمان را به حداکثر ممکن ظرف دو تا سه سال آینده برسانیم.به گفته زنگنه همچنین در حوزه پتروشیمی نیز می توان ۷۰ تا ۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و در بحث پالایش نیز باید حداقل یک میلیون بشکه ظرفیت را ظرف سه تا پنج سال آینده افزایش دهیم و جلوی خام فروشی را بگیریم. وزیر نفت با تاکید بر نیاز این صنعت به سه دانشکده دانشگاه صنعتی شریف در حوزه مهندسی شیمی نفت، انرژی و اقتصاد مدیریتی ابراز امیدواری کرد که موضوع تعطیل شدن دانشکده مدیریت شریف دیگر مطرح نشود چرا که این اقدام کار خطرناک و انتقام جویانه یی بود و در این حوزه باید تلاش کنیم بهترین مدیران را تربیت کرده و بهترین فارغ التحصیلان خود را جذب کنیم در غیر این صورت داستان اقتصاد ما همین طور باقی می ماند.

زنگنه با بیان اینکه در کشور ما مهندس زیاد تربیت می شود، متذکر شد: ما برای اداره مملکت فراتر از مهندس نیاز داریم. عمده مهندسان ما در حال حاضر کار مدیریتی می کنند و ما باید بتوانیم مدیران متخصص در این حوزه تربیت کنیم. وی ضرورت بهینه سازی و کاهش شدت انرژی را از دیگر موارد مهمی خواند که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر ما ۸۰ میلیارد دلار در سال یارانه می دهیم که اگر بتوانیم ۱۰ میلیارد دلار آن را صرف بهبود بهره وری و کاهش شدت انرژی کنیم فوق العاده برای کشور اثرگذار خواهد بود به نحوی که حتی می توانیم در این حوزه شغل های بسیاری ایجاد کنیم.

برچسب‌ها : ,