ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

«کال‌دروی» در محاصره دود!

شهروندان:
اینجا یکی از محلات شمال‌شهر بهشت است، محله‌ای موسوم به «رسالت شمالی» که وجود «کال‌دروی» یکی از عمده‌ترین معضلات آن محسوب می‌شود، کالی که حوالی آن به رنگ خاکستری تیره است و شاید تناسبی با واژه شمال شهر مشهد ندارد!

اعتیادمنطقه‌ای که شاید بتوان گفت پاتوقی برای زندگی جهنمی کارتن‌خواب‌هایی که شب و روزشان را با دردهای خماری و خوشی‌های زودگذر نئشه‌گی سپری می‌کنند…

اگرچه وضعیت ظاهری این منطقه تا حدودی نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است اما هنوز هم حضور معتادانی که برای مصرف مواد در گروه‌های چند نفره در حاشیه پارک خطی کنار کال‌دروی تجمع می‌کنند، چشم را آزار می‌دهد.

به موازات «کال‌دروی» که حرکت کنی، علاوه بر حضور معتادان که با دیدن دوربین‌های عکاسان پا به فرار می‌گذارند، دیوارهای سوخته منازل منطقه بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، دیوارهایی که از دود آتش استعمال مواد معتادان رنگ سیاه به خود گرفته است، آوار خانه‌های تخریب شده به دستور ستاد مبارزه با مواد مخدر هم بدجور توی ذوق می‌زند …

اهالی از حضور معتادان به ستوه آمده‌اند و از ما می‌خواهند حرف دلشان را به گوش مسئولان برسانیم تا شاید چاره‌ای بیاندیشند و سامانی به اوضاع نابسامان این منطقه بدهند.

مردی که خود را علی‌اصغر معرفی می‌کند، گفت: ۲۵ سال است که در این منطقه زندگی می‌کنم، حضور معتادان امنیت اهالی منطقه را سلب کرده است و اینجا تر و خشک به پای هم می‌سوزند. در بیشتر منازل این منطقه فروش موادمخدر انجام می‌شود و رسیدگی نیروی انتظامی هم فایده‌ای ندارد.

زنی حدود ۳۰ ساله از در یکی از منازل که دیوارش از دود استعمال مواد معتادان تقریبا سیاه شده است، بیرون می‌آید، نامش زهراست و سابقه سکونتش در این منطقه به چهار سال می‌رسد.

او نیز دل پُری از معتادان و مصرف دسته‌جمعی آنان در این منطقه دارد و می‌گوید: معتادان برای مصرف هر چیزی را می‌سوزانند، شوهرم آسم دارد و دود استعمال مواد معتادان بیماری او را تشدید می‌کند. حضور این معتادان آسایش را از ما گرفته است.

او ادامه می‌دهد: قبل از احداث پارک خطی، معتادان کنار دیواره‌های «کال‌دروی» مواد مصرف می‌کردند، احداث پارک خطی کمکی به بهبود اوضاع نکرد و پس از احداث پارک، پاتوق معتادان به کنار دیوار منازل مسکونی منطقه منتقل شد. کسی به وضعیت این منطقه رسیدگی نمی‌کند. از مسئولان می‌خواهیم کاری بکنند.

احمد رمضان‌پور، مرد ۵۴ ساله‌ای است که به گفته خودش از ۴۰ سال پیش در این منطقه زندگی می‌کند. او که از سه ماه پیش به عنوان رفتگر منطقه با شهرداری همکاری می‌کند، می‌گوید: قبل از من رفتگرانی در منطقه بودند اما از دست معتادان دوام نمی‌آوردند.

رمضان تاجی یکی دیگر از اهالی است و عمده‌ترین مشکل منطقه را تجمع معتادان می‌داند و خاطرنشان می‌کند: حضور این معتادان امنیت و آسایش زندگی ما را سلب کرده است، از ترس سرقت منازل جرات نمی‌کنیم به مهمانی برویم. تعداد آنان زیاد است، نیروی انتظامی در محل گشت می‌زند اما بعد از رفتن پلیس معتادان دوباره می‌آیند.

جمع‌آوری معتادان دغدغه مسئولان نیست

یکی دیگر از زنان ساکن منطقه به جمع ما می‌پیوندد و با گلایه از مسئولان به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت این منطقه می‌گوید: معتادان برای استعمال مواد هر چیزی از قبیل پلاستیک، پشم و … را می‌سوزانند. دود این‌ها آسایش را از ما گرفته است. با رفت و آمد این معتادان امنیت نداریم. خانواده من جرات نمی‌کنند به منزل ما بیایند و ما نیز از ترس سرقت نمی‌توانیم منزل را ترک کنیم.

او معتقد است جمع‌آوری معتادان این منطقه دغدغه مسئولان نیست زیرا اگر بود می‌توانستند با روش‌های مختلفی از قبیل حضور دائمی چند مامور یا ایجاد پاسگاه کوچکی، اوضاع منطقه را ساماندهی کنند.

وی می‌گوید: نیروی انتظامی گاهی فروشندگان مواد منطقه را دستگیر می‌کند اما برای بیشتر این افراد در سیر قانونی جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود و آنها مجدد به این محل برمی‌گردند و عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد و این سیکل معیوب ادامه دارد.

به معتادان سرنگ می‌دهند اما کسی به فکر سلامتی ما نیست

پیرمردی که به گفته خودش متولی حسینیه منطقه است و سابقه سکونتش در محدوده کال‌دروی به ۴۰ سال می‌رسد، اظهار می‌کند: معتادان زندگی مردم منطقه را بر هم ریخته‌اند، لوازم منزل اهالی را سرقت می‌کنند. نمی‌توانم در حسینیه را باز بگذارم زیرا یا برای تزریق به آنجا می‌روند یا برای سرقت. همین چند وقت پیش صندوق حسینیه را سرقت کردند، کفش‌های مردم را از داخل حسینیه می‌برند، مردم اینجا به تنگ آمده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: من نظامی بازنشسته هستم، وقتی می‌بینم نیروی انتظامی معتادان و فروشندگان را دستگیر می‌کند و پس از مدت کوتاهی آنان را آزاد می‌کند، رنج می‌کشم. نیروی انتظامی رسیدگی درستی ندارد. مسئولان فکری برای این منطقه بکنند. احداث پارک خطی به درد ما نمی‌خورد و این پارک اوضاع را بدتر کرده است.

او با اشاره به تخریب برخی منازلی که در آن فروش موادمخدر صورت می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: تخریب منازل راهکار حل این مشکل نیست باید این فروشندگان را اعدام کنند.

متولی حسینیه امام جواد(ع) توزیع سرنگ رایگان را در میان معتادان کار درستی نمی‌داند و می‌گوید: گفته می‌شود این سرنگ‌ها را برای جلوگیری از ابتلای معتادان به ایدز به آنان می‌دهند. چرا کسی به فکر سلامتی ما نیست که دود لاستیک‌هایی که این معتادان می‌سوزانند به ریه‌های ما آسیب می‌رساند.

مردی که حکم تخریب منزلش صادر شده است، می‌گوید: از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر به من اعلام شده خانه‌ام آلونک است و باید تخریب شود اما این‌گونه نیست زیرا خانه را به تازگی بازسازی کرده‌ام. منزل من سند دارد، به شهرداری و فرمانداری مراجعه کرده‌ام اما هیچ‌کس پاسخگو نیست. هیچ پولی بابت تملک زمین از سوی شهرداری یا ستاد مبارزه با موادمخدر به من پرداخت نشد. حضور معتادان امنیت و آسایش را از ما گرفت اما تخریب منازل راهکار صحیحی نیست و باید با تولیدکنندگان مواد برخورد شود.

پیرزنی که خانه‌اش به دستور ستاد مبارزه با موادمخدر تخریب شد، می‌گوید: ۳۰ سال است که اینجا زندگی می‌کنم. خانه من سند دارد اما بدون پرداخت هیچ پولی خانه‌ام را خراب کردند. شهرداری و فرمانداری پاسخ درستی نمی‌دهند.

زن نسبتا جوانی که نوزادی را در آغوش دارد، از راه می‌رسد و می‌گوید: خانه من هم تخریب شده است. شش فرزند دارم. شوهر معتادم از سه ماه پیش در زندان است. پولی برای اجاره خانه ندارم و بعد از تخریب خانه‌ام در منزل یکی از اقوام زندگی می‌کنم. شهرداری در پاسخ ما می‌گوید تخریب منازل از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر انجام می‌گیرد. هیچ‌کس پاسخ درستی به ما نمی‌دهد.

خانم مسنی که به گفته خودش از ۳۷ سال پیش در این منطقه زندگی می‌کند، معتقد است ستاد مبارزه با موادمخدر تنها برای منزل افرادی که مالکان آنها فروشنده مواد هستند حکم تخریب صادر کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: منازل اطراف ما را تخریب کرده‌اند. برای منزل ما حکم تخریب صادر نشده اما تخریب این منازل اوضاع را بدتر کرده است زیرا این خرابه‌ها به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.

او نیز از مسئولان می‌خواهد به اوضاع محدوده «کال‌دروی» رسیدگی کنند و می‌گوید: از دست معتادان منطقه آرامش و آسایش نداریم.

تامین امنیت بر عهده شهرداری نیست

علیرضا حسن‌آبادی، سخنگوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری مشهد، می‌گوید: نظافت و زیباسازی منطقه بر عهده شهرداری است اما تامین امنیت را نیروی انتظامی بر عهده دارد. شهرداری سعی کرده با بازسازی و ترمیم کال‌دروی و احداث پارک خطی در حاشیه آن مشکلات مردم را کاهش دهد و وظیفه خود را در چندین مرحله انجام داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: احداث پارک خطی در کنار کال‌های سطح شهر بر اساس طرح‌های جامع شهری است و در این زمینه مطالعات بسیاری صورت گرفته است.

تخریب منازل با رای کمیسیون ماده ۱۰۰ صورت می‌گیرد

علی یوسف‌زاده، شهردار منطقه ۳ مشهد، درباره تخریب منازل ساکنان حوالی «کال‌دروی» می‌گوید: این تخریب‌ها بر اساس رای کمیسیون ماده ۱۰۰ صورت می‌گیرد، زیرا این افراد ساخت و سازهای بدون پروانه انجام داده‌اند.

او معتقد است احداث پارک خطی حاشیه «کال‌دروی» تاثیر بسزایی در کاهش حضور معتادان در منطقه داشته است و خاطرنشان می‌کند: احتمال حضور و تجمع معتادان در یک مکان مخروبه بیشتر از است و شهرداری تلاش خود را کرده است با بهسازی «کال‌دروی» و احداث پارک خطی اوضاع منطقه را ساماندهی کند با این حال تامین امنیت فیزیکی منطقه وظیفه پلیس است.

منازل تخریب‌شده پاتوق فروش مواد مخدر بوده است

سرهنگ ماشاءالله صادقی، دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی، کال دروی را یکی از پنج منطقه آلوده مشهد دانست و به ایسنا گفت: با این حال وضعیت این منطقه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وی با اشاره به جمع‌آوری تعدادی از معتادان کارتن‌خواب منطقه «کال‌دروی» اظهار می‌کند: با اقدامات شورای مبارزه با موادمخدر استان، تعدادی از منازل منطقه که پاتوق فروش موادمخدر بود، تخریب شد.

صادقی با بیان اینکه شناسایی و تخریب این منازل با انجام کار مطالعاتی بوده و چاره‌ای جز تخریب این منازل نداشتیم، تصریح‌می‌کند: برخی از این منازل پیش از تخریب چندین بار پلمپ شده‌اند و به دلیل اینکه پاتوق افراد آلوده است و در آنها خرید و فروش موادمخدر انجام می‌شود، تخریب شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی با اعتقاد بر اینکه باید منطقه کال‌دروی تغییر بافت داده شود، اظهارمی‌کند: تصمیم به تخریب منازل بر اساس خرد جمعی بود و با تخریب این منازل حقی از کسی ضایع نخواهد شد؛ قرار است پس از تملک زمین‌ها، طرح‌های مختلف تفریحی و رفاهی در منطقه اجرا شود.

وی با بیان اینکه معتادان این محل ساکن منطقه نیستند، ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه این محل آلوده است به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده و تا زمانی که محدوده کال‌دروی به منطقه امنی برای شهروندان تبدیل نشود، این اقدامات ادامه دارد.

اگرچه به ادعای مسئولان تعداد معتادانی که در این منطقه تجمع می‌کنند نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته با این حال حضور این تعداد که البته باز هم کم نیستند، شایسته نیست برای شهری که لقب «شهر بهشت» و «پایتخت معنوی» را یدک می‌کشد.

به گزارش ایسنا، ستاد مبارزه با موادمخدر تاکنون در چندین مرحله اقدام به تخریب منازلی کرده که به زعم مسئولان این ستاد در آنها فروش موادمخدر انجام می‌شود. اگرچه دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی ادعا می‌کند برای شناسایی و تخریب این منازل کار مطالعاتی انجام شده و این تصمیم حاصل خرد جمعی بوده اما سئوالی که در ایجا مطرح می‌شود این است که چرا تخریب؟ آیا به واقع هیچ راهکار دیگری برای بهبود اوضاع این منطقه و جمع‌آوری معتادان و فروشندگان موادمخدر وجود ندارد؟!

فاطمه رافع  – ایسنا