ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۱۱ هزار حاشیه‌نشین به جمعیت یک میلیونی حاشیه‌نشینان مشهد اضافه شد!

شهروندان:
در پی انتشار خبری مبنی بر ملحق شدن 21 روستا از مناطق جمعیتی توس و تبادکان به شهر مشهد با موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، بنا بر شواهد و مستندات خبری به نظر می‌رسد قریب به 11هزار حاشیه‌نشین به جمعیت یک میلیونی حاشیه نشینان شهر مشهد اضافه شده است.

حاشیه‌نشینبه گزارش ایسنا، روستای سیاسک حدود هزار نفر جمعیت دارد، چشم‌انداز اطراف روستای “سیاسک” بدون هیچ درخت، بیابانی است از شن، بی‌آب و علف و اکنون در فهرست ملحق شدگان به شهر مشهد قرار گرفته است.

روستاهای قرقی سفلی، حسین آباد قرقی، سیاسک، قرقی علیا از دهستان تبادکان و روستاهای چهاربرج، کلاته برفی، شهید هاشمی نژاد، اکبرآباد، اسلامیه‌، مردارکشان، توس سفلی، مهدی آباد، حاجی آباد، توس علیا، شمس آباد، اسفندیان، شافیل، خطایان، کلاته سیدعلی مقیم آباد، تخته کاظم آباد و جوفروش روستاهای الحاق شده به شهر مشهد هستند.

بنا به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با این الحاق، ۱۱هزار خانوار به جمعیت شهری مشهد اضافه شده است.

علی اصغر رشید افزود: روستاهای یاد شده به عنوان نواحی منفصل شهری و با استفاده از اختیارات تفویضی بند ۱۱۲ قانون بودجه ۱۳۹۱ به مشهد ملحق شده است.

در سیاسک فقر از سر و روی کوچه‌ها و خانه‌ها می‌بارد، زندگی‌ها آن قدر فقیرانه است که می‌توانی بی‌هیچ مانعی در خانه‌ای را که اصلا قفل نیست، باز کنی و داخل شوی و مردم را ببینی که آه ندارند که با ناله سودا کنند.

وقتی می‌پرسی درآمدتان از کجاست؟ اغلب یک پاسخ می‌شنوی: “یارانه‌های دولت” و با خودت فکر می‌کنی چطور می‌شود با این پول زندگی کرد و بعد آن صورت‌هایی که گود رفته‌اند و آن دست‌های باریک با رگ‌های بسیار مشخص و آن چادرهای رنگی کهنه و آن بچه‌های شندره پوش و عکس قاب شده حرم و بساط منقل و وافور و یخچال‌های خالی و دیوارهای کاهگلی و توالت‌های بدون در و بچه‌های علیل را که با اندکی تغییر در تمام خانه‌ها تکرار می‌شوند را می‌بینی، تازه می‌فهمی چطور می‌شود، با پول یارانه‌های دولتی زندگی کرد.

حسین نورانی، دهیار روستای سیاسک می‌گوید: استانداری هیچ بودجه‌ای برای بهسازی کوچه‌ها به ما اختصاص نداده‌ است، اما دهیاری همچنان برای بهبود وضعیت روستا رایزنی‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی عنوان می‌کند: شرایط و اوضاع نابسامان روستا را بارها به شهرداری منطقه، شورای شهر و سایر ارگان‌ها و نهادها اعلام و برای حل از آن کمک خواسته‌ایم تا بتوانند امنیت و آرامش را به سطح محله برگردانند، اما تاکنون گوش شنوایی نبوده است.

حسین کشمیری، رییس شورای روستای سیاسک بر این نکته تاکید می‌کند که ترس و اضطراب همیشه در محله جریان دارد.

وی همچنین در خصوص جمع‌آوری زباله‌های سطح روستا خاطرنشان می‌کند: اهالی سیاسک در زمینه بهبود وضعیت معابر روستا و پرداخت هزینه جمع‌آوری زباله به هیچ وجه با دهیاری همکاری نمی‌کنند.

رییس شورای روستای سیاسک عنوان می‌کند شرایط و اوضاع نابسامان روستا را بارها به شهرداری منطقه، شورای شهر و سایر ارگان‌ها و نهادها اعلام و برای حل از آن کمک خواسته‌ایم تا بتوانند امنیت و آرامش را به سطح محله برگردانند، اما تاکنون گوش شنوایی نبوده و ترس و اضطراب همچنان در محله جریان دارد.

معاون شهرسازی شهردار مشهد: مجبوریم احساس مسوولیت شهرنشینی را در حاشیه نشینان ایجاد کنیم.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با اشاره به وضعیت حاشیه نشینی شهر مشهد معتقد است: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در حاشیه شهر مشهد ساکن هستند به همین دلیل ما مجبوریم برای اینکه احساس مسوولیت شهرنشینی را در این افراد ایجاد کنیم آن‌ها را وارد محدوده شهری کنیم و چاره‌ای جز این نداریم.

محمد هادی جاوید خاطرنشان کرد: برای این که برنامه‌ریزی‌ها در شهر به صورت متعادل باشد، باید به توزیع مناسب خدمات که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، توجه کنیم و تحقق این اهداف در طول زمانی محدود امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: زمانی زیادی برای اجرای طرح‌های شهرسازی لازم است و تحقق این برنامه‌ها در گرو همکاری تمامی مدیریت‌های شهری است.

امروز تنها با یک فقر عادی مواجه نیستیم

مدیر‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی نیز معتقد است: امروز تنها با یک فقر عادی مواجه نیستیم بلکه با فقری مواجهیم که لایه‌ها و ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن وارداتی است و از ابعاد مختلف به ویژه فرهنگی و رفتاری به آن دامن زده می‌شود.

حاجی‌نقی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات خانواده‌های نیازمند، فقر درآمدی نیست، تصریح کرد: فقر قابلیتی بسیار مهم‌تر از فقر درآمدی است، بسیاری از خانواده‌های نیازمند، قابلیت‌هایی دارند که نمی‌توانند به خوبی به آن بپردازند و اگر امروز، این ظرفیت‌های مردمی احیاء شود، این فقر قابلیتی جای خود را به ظهور توانمندی‌ها خواهد داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز اعتقاد دارد: عدم مسئولیت سازمان‌های خدمات عمومی یکی از معضلات حاشیه‌نشینی شهر مشهد است.

غلامرضا صدیق‌اورعی بیان کرد: در طرح تفضیل شهر مشهد خانه‌های به متراژ زیادی می‌توانند بنا شوند حال این که همه‌ افراد از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند و عدم بودجه کافی برای خرید خانه، رواج حاشیه نشینی در شهر را توسعه می‌دهد.

وی افزود: در طرح تفصیل شهر مشهد برنامه‌ریزی برای شهروندان که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند تدوین شده است و انسان‌هایی که شرایط مالی خوبی ندارند در طرح نادیده گرفته شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: اگر در هر منطقه از هر ده واحد در حال ساخت خانه‌های ۳۰ تا ۴۰ متری نیز بنا شود این افراد نیز می‌توانند در سطح شهر صاحب خانه شوند و از ترویج حاشیه نشینی در سطح شهر جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: اگر به مهاجرنشینان اجازه ورود و اقامت در سطح شهر داده شده است، پس باید برای سکونت و استفاده آنان از امکانات شهری برنامه‌ریزی صورت گیرد.

به هرحال به نظر می‌رسد تنها با یک مصوبه نمی‌توان حاشیه‌ای را آباد کرد، ضروری است تا با توسعه خدمات شهری و فرهنگ‌سازی زیست شهری برای مناطق مشابه به کاهش مخاطرات شهرنشینی در این مناطق همت گمارد.

آسفالت معابر عمومی، نظافت و جمع آوری زباله، ایجاد خطوط اتوبوسرانی، نظارت دقیق بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تامین ایمنی ساختمان، تامین فضای سبز شهری و پارک‌ها و خدمات مشابه شهری در مقابل عوارضی که به علت فقر و مشکلات اقتصادی این مناطق احتمالا اخذ نخواهد شد، از جمله مشکلات پیش روی شهرداری دومین کلانشهر کشور خواهد بود.

برچسب‌ها :