ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
استاندار کردستان مطرح کرد

رفع محرومیت از کردستان، دشوار اما ممکن

شهروندان:
با مردم صادق بودن، استقبال از انتقادهای منصفانه، ساماندهی مدیریت استان و تلاش برای بازگرداندن نشاط و شادی به مردم، از جمله برنامه‌های عبدالمحمد زاهدی، استاندار جدید کردستان است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما در بازدید از مؤسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران عنوان کرد.

عبدالمحمد زاهدیزاهدی که استانداری استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و مرکزی و معاونت سیاسی استاندار در استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان را در کارنامه کاری خود دارد، امیدوار است در حوزه جدید فعالیت خود به‌عنوان استاندار کردستان بتواند نهایت تلاش‌اش را برای رفع مشکلات این خطه از کشورمان انجام دهد.

کردستان از جمله استان‌های مستعد کشور است که از جایگاه خاصی درکشاورزی و گردشگری برخوردار است و در سال‌های گذشته به علت نبود مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم دچار مشکلات زیادی شده که امید است با همت مسئولان دولت یازدهم رفع شود. کردستان از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از شرق به استان همدان محدود است.

براساس نتایج سرشماری عمومی سال ۹۰، جمعیت این استان یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۴۵ نفر بوده و مرکز آن شهر سنندج است که در فاصله ۵۲۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد. در این استان، شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، بانه، بیجار، سروآباد، قروه، کامیاران، دیواندره و دهگلان قرار دارد که هریک از آن‌ها دارای آثار فرهنگی و باستانی است و در مریوان دریاچه زریبار (که معمولاً از آن تحت‌عنوان زریوار هم یاد می‌شود) به عنوان بزرگترین و تنها دریاچه آب شیرین ایران، قرار دارد.

استاندار کردستان معتقد است: ارتباط مستقیم با مردم می‌تواند ما را برای حل مشکلات آنان یاری کند و شاید به همین دلیل است که دعوت ما را برای ارتباط مستقیم تلفنی با مردم کردستان با روی گشاده پذیرفت و نیازی به نامه‌نگاری‌های متداول استانداری‌ها نداشتیم. روحیه وی نشان می‌داد، از انتقادهای منصفانه استقبال می‌کند. زاهدی خاطرنشان کرد: «با ساماندهی مدیریت این استان، مبارزه با مقوله فساد اداری و قانون‌گریزی و با کمک خود مردم، در راه توسعه گام برمی‌دارم و اگر کاری از عهده‌ام برنیاید، صادقانه به مردم می‌گویم که نمی‌توانم.»

ساماندهی بازارچه‌های مرزی در سال ۹۳ و راه‌اندازی طرح‌های کوچک تولیدی و کشاورزی برای کاهش نرخ بیکاری از مهمترین برنامه‌های استاندار کردستان بود که از او شنیدیم. گفت‌وگویمان را با عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان باهم دنبال می‌کنیم:

استاندار کردستان در ابتدای گفت‌و‌گوی خود با ما به تشریح وضع فعلی استان پرداخت. وی نرخ رسمی بیکاری در کردستان را ۲۸/۲ درصد اعلام کرد، اما این را هم گفت که به نظر می‌رسد نرخ واقعی بیکاری در این استان به ۳۵ درصد نیز برسد و در این میان تحصیلکردگان بیکار سهم بزرگی از خیل بیکاران را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور ۱/۲۸درصد است، گفت: این در حالی است که این رقم در استان کردستان به ۰/۷ (هفت دهم درصد) می‌رسد و نشان می‌دهد که کردستان با یک بافت سنتی که به طور طبیعی زاد و ولد زیاد است، به دلیل مهاجرت وسیعی که به داخل و خارج از کشور صورت می‌گیرد، نرخ رشد جمعیت پائین‌تر از میانگین کشوری دارد. زاهدی در خصوص شاخص‌های توسعه‌یافتگی این استان در مقایسه با کل کشور،‌ تصریح کرد: شاخص‌های توسعه در کردستان در میان ۳۱ استان در رده ۲۷ قرار دارد که در رده‌های آخر توسعه‌یافتگی است. به گفته وی، کردستان در برخی از شاخص‌ها مانند گازرسانی به روستاها نسبت به خیلی از استان‌ها جلو است اما در سایر شاخص‌ها مانند اشتغال، سرمایه‌گذاری و درآمد سرانه عقب است. درآمد سرانه کردستان نصف میانگین کشوری است.

راهکارهای اشتغالزایی

وی حل مشکل بیکاری در کردستان را نیازمند توجه و عزم جدی دانست و گفت: با ساماندهی مدیریت این استان،‌ مبارزه با مقوله فساد اداری و قانون گریزی می‌خواهیم با اجرای طرح‌های کوتاه‌ و بلند‌مدت تولید و به تبع آن اشتغال را افزایش دهیم.‌ زاهدی کشاورزی را محور استراتژیک توسعه پایدار جامعه خواند و افزود: این بخش در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت می‌تواند وضع اشتغال را بهبود بخشد ضمن اینکه راه‌اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی و در کنار آن راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک، کمک شایانی به اشتغالزایی می‌کند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه منابع خوب آب و خاک زمینه مناسبی را برای توسعه کشاورزی در این استان فراهم کرده است، اضافه کرد: مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که عمده نزولات آسمانی کردستان در غرب این استان می‌بارد،‌ اما عمده اراضی کشاورزی در شرق استان وجود دارد و به همین دلیل انتقال آب برای کشاورزی گران تمام می‌شود و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: تغییر الگوی مصرف آب اقدامی است که باید در کردستان به طور جدی پیگیری شود.

به گفته وی در برخی نقاط استان آب ۹۰۰ متر پمپاژ می‌شود لذا باید الگوی مصرف تغییر کرده و سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شود.

کشاورزی کردستان اقتصادی می‌شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر اقتصادی کردن کشاورزی کردستان تأکید کرد و گفت: کردستان امسال مقام سوم تولید گندم را داشته، اما سرانه درآمد کشاورزان همچنان پائین است و این به معنی آن است که باید از یک سو زمینه کاهش قیمت تمام شده محصولات استراتژیکی همچون گندم را فراهم کنیم و از سوی دیگر به سمت تولید محصولاتی برویم که ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزان کند.

زاهدی خاطرنشان کرد: توسعه باغ‌ها بویژه باغ‌های دیم که با سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده باشد می‌‌‌تواند به توسعه پایدار کشاورزی کمک کند.

تغییر الگوی کشت موضوع دیگری است که استاندار به آن اشاره می‌کند. وی معتقد است: کشت محصولات متناسب با میزان آب هر استان در شرایطی که در کل کشور با خشکسالی مواجه هستیم، راهکاری است که باید در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

۷ سد در حال ساخت در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۵ سد بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد. زاهدی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توان در مدت ۲ سال این ۵ سد را به نتیجه رساند.

۱۵۰۰ طرح نیمه تمام در کردستان

وی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد،‌ گفت: سهم کردستان از این تعداد طرح نیمه‌تمام ۱۵۰۰ طرح است که بنا داریم در مرحله اول طرح‌هایی را که پیشرفت بالای ۸۰ درصد دارد و مردم به آنها نیاز بیشتری دارند با تزریق اعتبار به اتمام برسانیم.

اتمام طرح‌های نیمه تمام استان به حدود ۷۰۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

استاندار کردستان تأکید کرد: تا تکمیل این طرح‌ها هیچ طرح جدید عمرانی آغاز نمی‌شود مگر اینکه اعتبار آن به‌طور کامل تأمین شود. زاهدی در همین حال ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاران را از اولویت‌های این استان خواند و گفت: در این خصوص پنجره واحد سرمایه‌گذاری که یک بحث قانونی است فعال شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند در مدت یک‌ماه از پذیرش طرح خود آگاه شوند. در قالب پنجره واحد سرمایه‌گذاری، نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در یک مکان مستقر هستند و سرمایه‌گذار دچار بوروکراسی‌های متداول اداری نمی‌شود. یکی از بزرگترین مشکلات سرمایه‌گذاران ما در کشور بحث طولانی‌شدن صدور مجوزها است.

ایجاد صنایع معدنی و پتروشیمی

وی راه‌اندازی صنایع بزرگ را از دیگر راهکارهای استان برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: در کردستان ۱۸ نوع ماده معدنی از جمله طلا، سنگ آهن، پوکه معدنی،‌ شن، ماسه و… وجود دارد که در بخشی از آن می‌توان صنایع معدنی ایجاد کرد. متأسفانه بیشتر معادن این استان اقدام به خام‌فروشی می‌کنند که هیچ ارزش افزوده‌ای برای کردستان ندارد و حتی در مواردی باعث تخریب جاده‌ها می‌شود.

زاهدی خاطرنشان کرد: از این پس در این استان معادن به کسانی واگذار می‌شود که متعهد به ایجاد صنایع جانبی شوند. وی با اشاره به این که پتروشیمی کردستان در حال حاضر۸۰ درصد پیشرفت دارد،‌ گفت: در این بخش نیز در صنایع پائین دستی پتروشیمی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

ساماندهی بازارچه‌های مرزی در سال۹۳

نابسامانی بازارچه‌های مرزی این استان سؤال دیگر ما از استاندار کردستان بود. وی در این خصوص توضیح داد که ۴ بازارچه مرزی در کردستان دایر است که ۲۰۰ هزار نفر دارای کارت از آن استفاده می‌کنند و این افراد چون خود واردکننده نیستند، عملاً سودی را به استان نمی‌رسانند و خود نیز اجرت حمل بار را دریافت می‌کنند.

زاهدی اما از طرح جدید دولت برای ساماندهی بازارچه‌های مرزی کشور خبر داد و اظهار داشت: هفته گذشته نخستین جلسه چگونگی ساماندهی این بازارچه‌ها در وزارت کشور برگزار شد.

وی اظهار امیدواری کرد: کل بازارچه‌های مرزی کردستان در سال ۹۳ قانونمند شده و مدیریت یکپارچه پیدا کنند.

رفع مشکلات حمل و نقل جاده‌ای در اولویت نخست گردشگری

کردستان از زیباترین استان‌های کشور است که طبیعت زیبا و منحصر به‌فرد آن در زمستان و تابستان، گردشگران بی‌شماری را به سوی این استان کردنشین می‌کشاند. زاهدی در پاسخ به سؤال ما درخصوص برنامه‌هایش برای توسعه صنعت گردشگری در این استان، گفت: کردستان در ۳ محور گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارای ظرفیت‌های بالا است که باید زمینه بالفعل کردن آن را فراهم کنیم.

استاندار کردستان تصریح کرد: گردشگری از اولویت‌های کاری دولت یازدهم است و در این استان نیز رونق گردشگری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کردستان منابع طبیعی زیبایی برای جذب گردشگر دارد. از سوی دیگر، اماکن تاریخی و فرهنگی آن ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بیشتر است. استاندار کردستان راهسازی و رفع مشکلات سامانه حمل و نقل جاده‌ای این استان را از اقدام‌های عاجل کردستان برای توسعه گردشگری خواند و گفت: در بسیاری از نقاط این استان بویژه راه ارتباطی سنندج- مریوان جاده‌ای مناسب وجود ندارد و تردد در آنها خطرناک است.

به گفته وی، بخش اعظم جاده‌هایی که از قبل ساخته شده، مشخصات یک جاده اصلی را ندارد و در ردیف جاده‌های فرعی قرار دارد. وی البته این نوید را هم داد که مشکلات جاده سنندج- مریوان تا سال ۹۴ رفع خواهد شد. استاندار کردستان با اشاره به این که اعتبارات دولتی جوابگوی هزینه‌های راهسازی این استان نیست، تصریح کرد: اگر بخواهیم از اعتبارات دولتی برای این بخش استفاده کنیم، باید سال‌ها منتظر بمانیم، ولی با استفاده از سرمایه بخش خصوصی طرح‌های راهسازی کردستان می‌تواند در مدت ۲ سال به پایان برسد. وی در عین حال از آمادگی استانداری برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری کردستان خبر داد و افزود: در این خصوص ضمن این که زمین در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، آنان از بابت آب، برق، گاز و دیگر امکانات زیرساختی مشکلی نخواهند داشت.

جالب است بدانید در کردستان نه تنها کمبود آب، برق و گاز وجود ندارد، بلکه تولید برق هم دو برابر نیاز این استان است.

اماکن اقامتی ارزان قیمت در مریوان و بانه در اختیار مردم قرار می گیرد

بخش دیگری از گفت‌وگوی ما با استاندار کردستان به برنامه‌هایش برای ساماندهی اماکن اقامتی شهرهای مریوان و بانه اختصاص داشت. در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای مسکونی این دو شهر به مسافران اجاره داده می‌شود که البته نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد. زاهدی در این باره گفت: باید واقعیت را بپذیریم که توان اقتصادی همه مردم جوابگوی استفاده از هتل‌ها را نمی‌دهد، لذا ساماندهی واحدهای اقامتی ارزانقیمت در مناطقی مانند مریوان و بانه در دستور کار استانداری قرار دارد و بزودی این واحدها ساماندهی شده تا از یک سو خدمات آنها به مردم کنترل شود و از سوی دیگر، مردم با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنند.

خانه‌های روستایی، بهترین جاذبه گردشگری.

استاندار کردستان به تشریح جذابیت‌ روستاهای اورامانات برای گردشگران پرداخت و اظهار داشت: شکی نیست که اقامتگاه‌های روستایی می‌تواند جاذبه خوبی برای شهروندانی که یک عمر در شهرها زندگی کرده‌اند، باشد.

به گفته وی، روستاهای دارای ظرفیت گردشگری کردستان در قالب یک برنامه مدون خود را آماده پذیرایی از مسافران در همه روزهای سال می‌کنند.

خانه‌های روستایی بدون این‌که ترکیب آن‌ها به هم بخورد، مرتب می‌شوند و مسافران می‌توانند به جای اقامت در هتل‌ها، یک شب را در خانه روستایی زندگی و سادگی و صفای آن را تجربه کنند. از سوی دیگر اجرای این طرح می‌تواند به معیشت روستائیان نیز کمک کند.

اجازه ندهیم دریاچه زریبار سرنوشت دریاچه ارومیه را پیدا کند

دریاچه زریبار کردستان از معدود دریاچه‌های آب شیرین کشور است که این روزها حال و احوال خوشی ندارد و بیم آن می‌رود که در سال‌های نه چندان دور به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.

استاندار کردستان در توصیف دریاچه زریبار گفت: این دریاچه مناظر طبیعی زیبایی دارد و مانند یک تابلوی نقاشی به نظر می‌رسد.

وی افزود: «این در حالی است که دریاچه زریبار به عنوان یک قطب گردشگری کردستان در حال از بین رفتن است و اگر هرچه زودتر فکری به شرایط نامساعد آن نشود، از بین خواهد رفت. نیزارهایی که از داخل خود دریاچه بالا آمده‌اند در حال از بین بردن دریاچه هستند و از سوی دیگر پساب فاضلاب روستاهای اطراف هم به این دریاچه می‌ریزد که مشکلات زیست‌محیطی را در این منطقه به وجود آورده است.»

زاهدی تأکید کرد: «هرچند مطالعات زیادی برای احیای این دریاچه صورت گرفته، ولی هنوز روش علمی برای مهار رشد نیزارها در این دریاچه پیدا نکرده‌ایم، البته با یک گروه ترکیه‌ای که مدعی هستند می‌توانند این کار را انجام دهند، مذاکراتی انجام داده‌ایم، ولی هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده‌ایم.»

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: «حفظ و احیای دریاچه زریبار نیازمند یک عزم ملی است که خارج از توان این استان است.»

تشکیل اتاق فکر هنری با حضور هنرمندان کرد

فرهنگ مردم کردستان بسیار بالا است. این جمله‌ای است که استاندار کردستان در جریان گفت‌و‌گو با ما بارها آن را تکرار کرد و برنامه‌های خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر کردستان به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد و افزود: ساخت پردیس سینمایی در سنندج در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌شود تالار بزرگ این شهر که سال‌هاست نیمه‌تمام مانده، به اتمام برسد.

وی معتقد است: «توسعه فرهنگی این استان دستوری نیست، بلکه رفتاری است و حضور دائمی وی در برنامه‌های فرهنگی، هنری مؤید این موضوع است.»

زاهدی در همین حال از تشکیل اتاق فکر هنری خبر داد که با حضور استاندار و هنرمندان بزرگ کردستان و به منظور استفاده از نقطه نظرات آنان راه‌اندازی شده است.

وی ایجاد شادی و نشاط بین جوانان را از سیاست‌های دولت تدبیر و امید خواند و افزود: موسیقی از جایگاه خاصی در کردستان برخوردار است. وی با اشاره به این که بسیاری از بزرگان موسیقی کشور، کردستانی هستند، تصریح کرد: «کردستان تنها استانی است که ارکستر فیلارمونیک دارد و شخصاً پذیرفته‌ام که عضو هیأت امنای این ارکستر باشم.»

زاهدی تصریح کرد: به عنوان نماینده دولت در کردستان تلاش خواهم کرد تا سنت‌ها و فرهنگ و هنر غنی کردستان حفظ شود.

ارتباط مردم کردستان با استاندار از طریق شبکه‌های اجتماعی

ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک) با مردم از ویژگی‌های خاص استاندار کردستان است. زاهدی در این خصوص گفت: با مردم از طریق فیس‌بوک در ارتباط هستیم و هر چقدر وقت آزاد داشته باشم سعی می‌کنم جوابگوی آنان باشم.

وی معتقد است، ارتباط مستقیم با مردم استان می‌تواند استاندار را در جریان مشکلات آنان قرار دهد و شاید به همین دلیل است که وقتی از او خواستیم زمانی را برای ارتباط مستقیم تلفنی با مردم کردستان در اختیار روزنامه ایران قرار دهد با روی گشاده و صمیمانه پذیرفت تا به صورت مستقیم پاسخگوی مردم باشد و انجام این بازدید را خارج از نامه‌نگاری‌های متداول استانداری‌ها عملیاتی کرد.

کردستان میزبان ۱/۵ میلیون مسافر نوروزی

زاهدی در پایان این گفت‌وگو از ایجاد تسهیلات مناسب برای پذیرایی و استقبال مناسب از مسافران و مهمانان نوروزی استان کردستان خبر داد و گفت: انتظار می‌رود در روزهای تعطیل نوروز پذیرای ۱/۵ میلیون مسافر باشیم. وی تأکید کرد: «کردستان با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد از استان‌های مستعد در پذیرش مسافران نوروزی است، لذا تمهیدات لازم برای استقبال از مهمانان این استان در نظر گرفته شده است.»

وی گفت: با تشکیل ستاد نوروزی همه ادارات و سازمان‌های دولتی، فضایی امن و آرام را برای استقبال از مسافران نوروزی در کردستان آماده کرده‌اند. در این خصوص با آماده‌سازی اماکن اقامتی، پارکینگ برخی ادارات و مدارس سراسر این استان به عنوان پارکینگ برای مسافران در نظر گرفته شده که اطلاعات آن‌ها در بوروشورهایی که تهیه شده و در ورودی شهرها به مسافران داده می‌شود، آمده است.

زاهدی همچنین اعلام کرد: به منظور رفاه حال مسافران نوروزی ضمن دستور برای تأمین پول عابر بانک‌ها به هر میزان که لازم است تمهیداتی در نظر گرفته شده تا تیمی از سامانه بانکی به صورت شبانه روزی جوابگوی مشکلات مردم و مسافران نوروزی باشند. به گفته وی، روی هر دستگاه خودپرداز شماره تلفنی درج خواهد شد که حتی اگر دستگاهی کارت عابر بانک فردی را که می‌تواند حتی مهمان گذری این استان باشد را خورد، این فرد بتواند در تماس با شماره فوق در اسرع وقت کارت خود را پس بگیرد.

 زهره افشار

ایران