ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیکاری، عامل اصلی مهاجرت روستاییان کردستان به شهرها

شهروندان:
روستاها که در گذشته مرکز و منبع اصلی تولید بود امروز به دلایل مختلف از جمله بیکاری در حال تخلیه شدن است و روستاییان برای رسیدن به شغل مناسب راهی شهرها می شوند و در شهر نیز جز شغل کاذب خبری از شغل واقعی نیست.

بیکاریبراساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، از مجموع جمعیت یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۱۳ نفری استان کردستان، ۵۰۵ هزار نفر معادل ۳۴ درصد جمعیت در روستاها زندگی می کنند که این میزان جمعیت نسبت به سرشماری دوره گذشته، ۷٫۳ درصد کاهش نشان می دهد.

روند مهاجرت روستاییان به شهر که اغلب مردم روستا دلیل آن را بیکاری و نبود شغل اعلام می کنند، موجب بروز مشکلات عدیده ای در شهرها شده و به حاشیه نشینی و گسترش شغل های کاذب دامن زده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدیدترین آمار خود نرخ بیکاری کردستان را ۱۴٫۲ اعلام کرده است که بر اساس این گزارش، استان کردستان ۷۰ هزار و پنج نفر بیکار دارد که از این تعداد ۱۸هزار و ۱۵۹نفر زن و ۵۱ هزار و ۸۴۶ نفر مردم هستند.

ظرفیت های زیادی در روستاهای کردستان از جمله زمین مرغوب برای کشاورزی و باغداری و مراتع غنی برای دامداری وجود دارد که در صورت مساعدت و حمایت دولت از بهره برداران این بخش ها می توان با ایجاد اشتغال پایدار، مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها شد.

یکی از مشکلات روستاییان کردستان برای کشاورزی کمبود آب است که با توجه به احداث سدهای متعدد در استان و ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب می توان آب مورد نیاز برای کشاورزی و باغداری را تامین کرد.

ساکنان بسیاری از روستاهای کردستان معتقدند حمایت جدی دولت از کشاورزان در تامین آب مورد نیاز و نهادهای کشاورزی می تواند به اشتغال پایدار در روستاها کمک کند.

روستای گلین با هزار و ۶۵۰ نفر جمعیت در قالب ۴۵۰ خانوار در ۵۰ کیلومتری شهر سنندج و در میان کوه های سر به فلک کشیده منطقه ژاورود واقع شده و به گفته اهالی جمعیت این روستا به دلیل بیکاری هر سال کاهش می یابد.

این روستا که در میان باغات گردو و مزارع توت فرنگی محصور شده مردمانی سختکوش دارد که در صورت رفع مشکلاتشان می توانند تولید کنند و شغل پایدار ایجاد نمایند.

در سال های گذشته روستای گلین بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت داشت که هم اکنون این میزان به هزار و ۶۵۰ نفر جمعیت با ۴۵۰ خانوار کاهش یافته و روز به روز این آمار کمتر هم می شود.

رییس شورای اسلامی روستای گلین در این ارتباط، کمبود آب آشامیدنی برای مصرف شرب و کشاورزی را یکی از مهمترین مشکلات مردم این روستا دانست و از مسوولان خواست از طریق سد ژاوه آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین کنند.

باسام فرزین با اشاره به اینکه شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و باغداری است، افزود: کمبود آب در فصول تابستان و پاییز مانع اصلی فعالیت روستاییان شده است.

وی با اشاره به علاقه مندی و توانایی مردم روستای گلین به کشاورزی و باغداری، گفت: سد ژاوه منبع بسیار خوبی برای تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای پایین دست سد محسوب می شود که انتظار داریم از این محل، آب مورد نیاز مردم روستا تامین شود.

رییس شورای اسلامی روستای گلین، یکی دیگر از دلایل مهاجرت مردم این روستا به شهر را مربوط به حوزه تحصیلی دانش آموزان دانست و گفت: با وجود اینکه سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در این روستا دایر است اما در مقطع متوسطه، تنها رشته ادبیات و علوم انسانی دانش اموز پذیرش می شود و تعداد زیادی از دانش آموزان برای تحصیل در سایر رشته ها، روستا را ترک و به همراه خانواده هایشان به شهر می روند.

وی از تلاش های مسوولان در راستای توسعه و آبادانی روستای گلین قدردانی کرد و افزود: اقدامات بسیار خوبی در این روستا انجام شده اما مردم نیازهای بیشتری دارند که باید به آن رسیدگی شود.

بخشدار سیروان نیز انتقال آب سد ژاوه به روستاهای حاشیه را یکی از اهداف احداث این سد دانست و گفت: با انتقال آب این سد، بسیاری از مشکلات آب مورد نیاز مردم روستاهای حاشیه برطرف می شود.

محمد عثمانی خواستار مشارکت مردم در راستای اجرای طرح ها در روستاها شد و افزود: ایجاد ایستگاه پمپاژ آب یکی از نیازهای روستاییان برای ایجاد باغات است که انتظار داریم مسوولان استان به این امر مهم توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای گلین، زمین مورد نیاز برای کشاورزی و باغداری در اختیار دارند اما آب ندارند، افزود: مشکل اصلی مردم گلین انتقال آب بر روی زمین است که با احداث ایستگاه پمپاژ آب می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی خواستا اعطای تسهیلات کم بهره به روستاییان در جهت احداث ایستگاه های پمپاژ آب شد.

دهیار روستای گلین نیز مهاجرت روستاییان به شهر را یکی از مهمترین مشکلات این روستا بیان کرد و رفع مشکلات مردم و حمایت از آنان در قالب تسهیلات را در ایجاد اشتغال پایدار موثر دانست و از مسوولان خواست در این زمینه مردم گلین را حمایت کنند.

سد احمد سجادی، گلین را یکی از روستاهای شهید پرور کردستان دانست و گفت: مردم این روستا ۴۱ شهید، ۷۰ جانباز و آزاده و ۱۵۰ ایثارگر تقدیم انقلاب کرده اند و انتظار دارند توجه بیشتری به آنها شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی در این روستا شده است، گفت: بهسازی و آسفالت جاده روستا، اجرای طرح سنگ فرش ایجاد دکل های صدا و سیما، برقرسانی، آبرسانی و ایجاد شبکه فاضلاب از جمله این اقدامات است.

فرزاد نویدی – ایرنا