ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و پنجم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز یک شنبه برابر با بیست و پنجم اسفند 1392 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الاولی 1435 هجری قمری و شانزدهم مارس 2014 میلادی است.26 سال پیش در چنین روزی شهر حلبچه از شهرهای کردنشین عراق به وسیله ی رژیم بعث بمباران شیمیایی شد و فاجعه ای غم انگیز رقم خورد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۵ اسفند ۱۳۷۳

حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام خمینی و صاحب اثرهای ارزنده ای چون آیینه آفتاب و دلیل آفتاب درگذشت.

۲۵ اسفند ۱۳۷۳

بیل کلینتون رییس جمهوری وقت آمریکا با امضای یک دستورکار، همکاری همه ی شرکت های آمریکایی با ایران را ممنوع کرد.

۲۵ اسفند ۱۳۶۷

یک ماه پس از صدور فتوای امام خمینی علیه سلمان رشدی نویسنده ی کتاب موهن آیات شیطانی، کنفرانس وزیران امور خارجه ۴۶ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی با صدور قطعنامه ای حکم بر ارتداد سلمان رشدی داد.

۲۵ اسفند ۱۳۶۶

عملیات والفجر ۱۰ با رمز یا محمد ابن عبدالله (ص) در ۳۰ کیلومتری عمق خاک عراق و در منطقه عمومی خرمال آغاز شد.

۲۵ اسفند ۱۳۶۶

شهر حلبچه از شهرهای کردنشین عراق در یک اقدام غیر انسانی به وسیله ی مزدوران رژیم بعث عراق بمباران شیمیایی شد.

۲۵ اسفند ۱۳۵۶

حوزه ی علمیه قم در بیانیه ای نوروز سال ۱۳۵۷ را در اعتراض به جنایت های رژیم پهلوی در قم و تبریز، تحریم کرد.

۲۵ اسفند ۱۳۵۴

آیت الله گلپایگانی در نامه ای به رییس مجلس سنا و رییس مجلس شورای ملی نسبت به تبدیل تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی اعتراض کرد.

۲۵ اسفند ۱۳۵۲

وزارت امور خارجه ایران، سفیر و اعضای سفارت را در هلند به دلیل امتناع مقام های آن کشور در جلوگیری از حمله دانشجویان معترض ایرانی به ساختمان سفارت، به تهران فراخواند. با خروج سفیر و اعضای سفارت ایران از هلند، این سفارتخانه تعطیل شد.

۲۵ اسفند ۱۳۴۲

فیلیپس تالبوت معاون وزارت امور خارجه آمریکا در خاورمیانه و خاور نزدیک وارد تهران شد. وی در آغاز ورود به تهران گفت: کمک های آمریکا به ایران کم نشده و ادامه خواهد یافت.

۲۵ اسفند ۱۳۳۸

دومین دوره ی مجلس سنا که در ۲۷ اسفند ۱۳۳۲ به ریاست سید حسن تقی زاده آغاز به کار کرده بود، به فعالیت خود پایان داد.

۲۵ اسفند ۱۳۱۱

محاکمه پنهانی عبدالحسین تیمور تاش وزیر پیشین دربار رضاخان پهلوی آغاز شد. او بعدها در نهم مهر ۱۳۱۲ به جرم رشوه محکوم و به خواست رضاخان اعدام شد.

۲۵ اسفند ۱۳۰۴

سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران درخواست کرد که اطلاعاتی درباره ی نقش مجلس شورای ملی در امر سیاستگذاری خارجی در اختیار آن سفارت قرار دهد.

۲۵ اسفند ۱۳۰۰

برنارد کاتلیپ کنسول آمریکا در یادداشتی به وزارت امور خارجه ایران خواست تا از مقدار استخراج و ظرفیت معدن های مختلف ایران آگاه شود.

۲۵ اسفند ۱۲۹۹

هیات دولت تصمیم گرفت که از این پس محاکمه اتباع خطاکار روس، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و همچنین اتباع عثمانی، بین النهرین (عراق) و سوریه را در دادگاه های دادگستری رسیدگی کند.

۲۵ اسفند ۱۲۸۵

پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر ایران به دنیا آمد. شعرهای وی بیشتر در قالب قطعه های ادبی است که دیوان شعر وی تنها اثر باقی مانده از او با موضوع های اجتماعی و دیدی انتقادی است.

۲۵ اسفند ۱۲۸۵

در پی تظاهرات و گردهمایی اعتراض آمیز مردم اصفهان که به دعوت علما و مراجع، علیه ظل السلطان حاکم این شهر صورت گرفت، نامبرده از حکومت اصفهان برکنار شد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,