ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

همسفر مرگ نشویم

شهروندان:
هر سال با آغاز تعطیلات نوروزی حجم سفرها و تردد در جادهای ایران افزایش می یابد ولی در جریان این حرکت اجتماعی شادی بخش، روایت کشته و مجروح شدن شهروندان هشدار دهنده است.

تصادفاندکی احتیاط ،کمی دقت و جدیتی مسوولانه در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به سادگی می تواند این کاروان مرگ را متوقف یا حداقل کم شمارتر کند.

در جریان سفرهای نوروزی سال ۹۲ که از ۲۴ اسفند ماه سال ۹۱ کلید خورد و تا ۱۷ فروردین ماه ۹۲ ادامه داشت، رد خون یک هزار و ۲۲۷ مسافر در تعطیلات جاده باقی ماند.

در حالی که پلیس راهور همواره تاکید بر رعایت مقررات دارد، اما امسال جلوگیری از سبقت غیر مجاز در جاده های دوطرفه را به عنوان مهمترین عامل بروز تصادفات در توصیه های پیشگیری خود در اولویت قرار داده و از همگان خواسته از این ممنوعیت تخطی نکنند.

کافی است این توصیه ها را جدی بگیریم تا شما و همراهان و سرنشینان خودروهای مقابل به سلامت به مقصد برسند.

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در نوروز ۹۲ تنها در ۲۰ روز، یک هزار و ۲۲۷ نفر بر اثر حوادث جاده ای جان باختند و طبق همین گزارش ۲۵۲ نفر در حوادث درون شهری، ۸۵۰ نفر برون شهری و ۱۱۷ نفر هم در جاده های روستایی کشته شده اند، ضمن اینکه محل تصادف هشت نفر نیز نامعلوم ثبت شده است .

استان فارس با ۱۳۷ کشته بیشترین تلفات را در تعطیلات نوروزی مورد بررسی داشته و استان های خراسان رضوی با ۹۲، تهران ۸۱، اصفهان ۷۸ و آذربایجان شرقی ۷۰ کشته بیشترین کشته ها را در تصادفات جاده ای این دوره زمانی را شاهد بوده اند.

استان های کهگیلویه و بویر احمد نیز با ۹ و ایلام با ۱۱ کشته کمترین میزان را داشته اند.

این آمار وقتی نگران کننده تر می نماید که بدانیم در مقایسه با آمار نوروز سال پیش از مدت مورد بررسی، ۸۶ کشته به این تلفات افزوده شده است.

طبق گزارش پزشکی قانونی یک هزار و ۱۴۱ مسافر در نوروز سال ۹۱ در حوادث جاده ای جان باخته اند که از بین خراسان رضوی با ۹۷ کشته بیشترین آمار تلفات را داشته است.

البته در نوروز ۸۹ ، تعداد کشته ها یک هزارو ۳۹۱ و در نوروز ۹۰ یک هزار و ۳۲۲ نفر ثبت شده است.

در شکل گیری این رخدادهای دلخراش عوامل متعددی نقش آفرینی می کنند که از بی احتیاطی عوامل انسانی تا نامناسب بودن زیر ساخت های حمل و نقل را می توان برای آن برشمرد، اما نقش اول را همیشه خطای راننده بر عهده دارد.

اگر چه در این میان نباید از اطمینان نسبت به ایمنی خودروها قبل از سفر غفلت کنیم اما آن بخش از ایمنی خودرو را که در اختیار تولیدکنندگان است، باید به خدا سپرد.

خودروهای داخلی که قیمتی هم وزن ایمن ترین خودروهای جهان از خریدار مطالبه می کنند در عرصه جاده بیشترین فوتی را در تصادفات برجای می گذارند که نباید از این نکته در روند تلاش برای کاهش مرگ و میر تصادف رانندگی غافل شویم.

سال گذشته مسوولان پلیس راهور رکورد فوتی در تصاف جاده ای را برای نوروز سال ۹۱ به خودرو پژو دادند و این مقام را نوروز ۹۲ پراید بر عهده گرفت.

در این میان عناصر موثری مثل نقص مهندسی در جاده ها، کاستی در علائم هشدار و نشانه های ترافیکی و نبود تابلوهای راهنمایی مناسب در نقاط ضروری را باید در امکان بروز حادثه در جریان سفرهای نوروزی مد نظرداشت تا حین رانندگی غافلگیر نشویم.

در داستان تلخ همسفری مرگ با مسافران نوروزی اگر چه می توان به نقش آفرینی عوامل دیگری هم اشاره کرد، اما بپذیریم که با ورود شخصیت راننده منضبط، این قصه می تواند پایان خوشی داشته باشد.

سیدسعید حسینی – ایرنا

برچسب‌ها : , ,