ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت‌وگو با لیلا حاتمی پس از انتخاب به عنوان یکی از داوران اصلی کن

امیدوارم نماینده خوبی از ایران باشم

شهروندان:
سینمای ایران اگرچه در بخش‌های مختلف شصت‌وهفتمین دوره جشنواره کن نماینده‌ای ندارد اما در داوری حضوری پررنگ دارد. بعد از اعلام نام عباس کیارستمی به‌عنوان رییس هیات داوران سینه فونداسیون، جین کمپیون نام لیلا حاتمی را به‌عنوان یکی از داوران بخش اصلی و رقابت برای نخل طلای شصت‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن معرفی کرد.

لیلا حاتمیلیلا حاتمی، یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که در هر فیلم حضور قابل‌تامل و چشمگیر دارد. بازی او در فیلم «جدایی نادر از سیمین» درکنار موفقیت‌های جهانی این فیلم، لیلا حاتمی را در عرصه سینمای جهان بیشتر شناساند.

البته او پیش از اینها هم سابقه حضور داوری در جشنواره‌های جهانی داشته؛ جشنواره‌هایی همچون فیلم کوتاه دوبی (۲۰۰۱)، کارلوواری (۲۰۰۶)، دوویل (۲۰۱۱)، مراکش (۲۰۱۱)، کاستندورف (۲۰۱۲)، رم (۲۰۱۲) و پرتقال طلایی ترکیه (۲۰۱۳).

لیلا حاتمی به چند زبان خارجی ازجمله زبان فرانسوی آشنایی کامل دارد و تاکنون جایزه‌هایی همچون جایزه فیبرشی جشنواره پالم‌اسپرینگز برای «جدایی نادر از سیمین»، گوی بلورین جشنواره کارلو وی واری برای بازی در فیلم «پله آخر»، خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای «جدایی نادر از سیمین» و بهترین بازیگر جشنواره مونترال برای «ایستگاه متروک» را دریافت کرده است.

  •  ‌‌از اینکه دو سال قبل شما در شصت‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم «کن» در مراسم اختتامیه، جایزه بهترین فیلم را به «ماتئو گارونه» برای فیلم «واقعیت» اعطا کردید و امسال هم به‌عنوان داور در بخش مهم رقابتی جشنواره فیلم کن حضور یافتید و اینکه در نبود فیلم‌های ایرانی، خوشبختانه سینمای ایران در بخش داوری حضور فعالی دارد، تحلیل‌تان چیست؟

خیلی خوشحالم.

و به همین دلیلی هم که شما گفتید امیدوارم نماینده خوبی از ایران باشم.

  • ‌‌رییس هیات‌داوران این دوره جشنواره، «جین کمپیون» فیلمساز موفق و درکنار آن سه‌نفر از اعضای هیات‌داوران زن هستند که نشانگر حضور فعال زنان در سینمای جهان است، ‌چه نظری دارید؟

من هیچ‌وقت تقسیم‌بندی زنانه، مردانه نداشته‌ام. آنچه توجهم را جلب کرد، حضور فرهنگ‌های گوناگون در هیات‌داوران بود.

  • ‌‌نظرتان درباره فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش رقابتی چیست؟ ‌

این که در سالی عضو داوران هستم که فیلم‌های بزرگان سینما در بخش مسابقه‌اند، برایم هیجان‌انگیز است، یعنی هم خود جشنواره کن و هم حضور این فیلمسازان.

  • ‌‌امسال فیلم‌های ایرانی در کن حضور پررنگ ندارند و درعوض شما و آقای کیارستمی، نمایندگان سینمای ایران هستید. چه نظری دارید؟

از هر جهت افتخار می‌کنم. اما همیشه ترجیحم به حضور فیلمم است.

  • ‌‌یعنی چه؟

یعنی حضور فیلمی که در آن بازی کرده‌ا‌م را به داوری در جشنواره ‌ترجیح می‌دهم.

فرانک آرتا

شرق

برچسب‌ها : , ,