ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ضرورت بهبود معیشت معلم‌ها

شهروندان – سیدکاظم اکرمی*:
روز بزرگداشت مقام معلم، تنها اختصاص به سالگرد شهادت استاد مطهری ندارد. در واقع پایه و زیرساخت پرورش نیروی انسانی در جامعه، توسط معلمانی شکل داده می‌شود که در همه این سال‌ها، با کمترین چشمداشت مادی به فعالیت پرداخته‌اند و همواره باید با برداشتن گام‌های عملی و نه در مقام حرف و سخن، جایگاه آنان را پاس داشت.

سیدکاظم اکرمیرفع احساس نابرابری و بی‌عدالتی در پرداخت‌ها، سال‌هاست کارکنان آموزش‌وپرورش را رنج می‌دهد. مقایسه میان مدرک‌های علمی مشابه در سایر وزارتخانه‌های صنعتی یا بانک‌ها، به خوبی بیانگر این «شکاف» است. رسیدگی و بهبود شرایط معیشتی حدود یک‌میلیون کارمند آموزش‌وپرورش، حق طبیعی آنهاست، چه اینکه اگر بناست کشوری ساخته شود، اولویت اول با این مجموعه است.

تمامی نیروی انسانی که قرار است در آینده با ورود به دانشگاه یا بازار کار، بدنه سایر دستگاه‌های اجرایی یا بخش خصوصی را تشکیل دهند، از صافی آموزش‌وپرورش عبور می‌کنند. ایجاد رضایت برای معلمان، قطعا شرایط همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را بهبود خواهد بخشید. موضوع قابل‌توجه دیگر آن است که معلمان به‌عنوان قشر تحصیلکرده و اهل مطالعه، حتما علاقه‌مند به ایفای نقش در شوون مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند اما متاسفانه در سال‌های اخیر، فضای اظهارنظر حتی راجع به موضوعات صنفی، با محدودیت‌هایی مواجه بود که امید است دولت تدبیر و امید، این روند را تصحیح کند.

با تاکید و توصیه آقای رییس‌جمهور و وزرای اطلاعات و آموزش‌وپرورش، تلاش شده تا افراد به بهانه‌های سیاسی، از خدمت در این مجموعه ارزشمند، محروم نشوند، چه اینکه کارکنان آموزش‌وپرورش، سرمایه انسانی گرانبهایی هستند که نمی‌توان و نباید بر حسن نیت آنان، سوءظن داشت.

پایین‌بودن کیفیت آموزشی کشور از دیگر عوامل نارضایتی معلمان است. آزمون‌های جهانی که دانش‌آموزان ما در آن شرکت می‌کنند، نمرات قابل قبولی را به دست نمی‌دهد و جز مواردی خاص در برخی المپیاد‌ها، سطح عمومی آموزش‌ها در کشور نیازمند تقویت و بازنگری جدی است. به‌روزشدن محتوای کتاب‌ها، استفاده از روش‌های نوین آموزشی و در اختیار قراردادن امکانات و تکنولوژی آموزشی می‌تواند این نقیصه را ترمیم کند.

در خاتمه ذکر یک نکته ضروری است. آموزش‌وپرورش همواره دستخوش تحولات دایمی دولت‌هاست. هر دولتی که بر سر کار می‌آید، وزیری با سیاست‌های جدید راهی این وزارتخانه می‌کند. سند تحول آموزش‌وپرورش باید به گونه‌ای به اجرا درآید که نوعی چارچوب بلندمدت برای حرکت این مجموعه ترسیم کند. باید خارج از «گروه‌گرایی» سیاسی با معیارهای علمی، تجربی و تخصصی به امر تعلیم و تربیت نگریست.

 *وزیر پیشین آموزش‌وپرورش

شرق

برچسب‌ها : ,