ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چرا یک نفر؟

شهروندان – آرش نصیری*:
آهنگی که احسان خواجه‌امیری برای تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی خوانده رونمایی شد. از همان اول هم مشخص بود که به هر حال کاری که انجامش خواهان بسیار دارد، بعدا با انتقادهای زیادی مواجه می‌شود مخصوصا این آهنگ که به‌هرحال جزو کارهای معمولی احسان خواجه‌امیری است؛ یک ملودی متوسط، ترانه‌ای که از متوسط ترانه‌های روزبه بمانی ضعیف‌تر است، ایده و اجرای خوب تنظیم اما نه عالی و اجرای خوب احسان.

احسان خواجه‌امیریتیمی که خواجه‌امیری برای کار در نظر گرفته بود هم چندان حساب‌شده نبود هرچند تک‌تک آنها از چهره‌های خوب موسیقی هستند. قبل از آنکه به بررسی جزییات کار و اینکه چرا این تیم خوب ارنج نشده بود، بپردازم باید نکته‌ای را بگویم. به نظرم این نتیجه یک کار سفارشی و داشتن کارفرما و پیروی از استراتژی‌های آنان است.

به‌نظر می‌رسد سفارش‌دهندگان به خواجه‌امیری آدرس و خواسته‌های غلط دادند و او هم بر اساس خواسته‌های آنان کارش را پیش برد. اینکه احسان خواجه‌امیری به‌عنوان خواننده آهنگ جام‌جهانی برگزیده شد به ما کدهایی را می‌دهد، یعنی اینکه آنها می‌خواستند کار نهایی، ضمن آنکه مولفه‌های پاپیولار و مردمی‌شدن دارد، مایه‌ها و ریشه ایرانی هم داشته باشد و آمدن پرکاشن با لهجه ایرانی همایون نصیری و تار و سه‌تار میلاد درخشانی هم در راستای این علاقه یا سفارش است.

این استراتژی، استراتژی غلطی نیست اما احسان در چیدن تیم برای این ایده اشتباه کرده است، مخصوصا در ترانه. روزبه ترانه‌سرای بسیار خوبی است اما هرگاه دستش در تعریض و شاعرانگی بسته باشد، نمی تواند کاری در خور ارایه دهد. اساسا چرا باید موسیقی‌ای که با هدف تقویت روحیه ملی ساخته می‌شود، این اهداف را دنبال کند؟

آیا جای آن نداشت که احسان خواجه‌امیری به دنبال آهنگی باشد که قابلیت اجرا با ارکستر بزرگ‌تر و باشکوه‌تر داشته باشد؟ آیا افشین یداللهی که خواجه‌امیری با او کارهایی نسبتا فاخرتر و حتی گیراتری منتشر کرد یا اهورا ایمان که کلامش فاخرتر است و احسان با او چند کار پرفروش دارد، گزینه‌های مناسب‌تری نبودند؟

اما نکته اساسی در مورد سیاست اساسا اشتباه فدراسیون است. چرا باید یک نفر برای این کار انتخاب شود؟ می‌شد چند خواننده یک کار ملی را بخوانند تا همه در این افتخار ملی سهیم باشند و حتی می‌شد اعلام کرد همه با سلیقه خود قطعه‌ای را بسازند تا کار نهایی در یک هیات انتخاب به‌عنوان آهنگ جام‌جهانی انتخاب شود.

آن‌وقت همه آن آثار که انتخاب نشدند هم در فضای مجازی و در استودیوم‌ها منتشر می‌شدند و می‌توانستند یک موج ملی را به‌نفع تیم‌ملی به وجود بیاورند. نمی‌توانستند؟

  * آهنگساز

شرق

برچسب‌ها : , ,