ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کتاب‌نخوان‌های میلیونی که ارشد و دکترا دارند!

شهروندان:
یک ناشر با هشدار نسبت به پایین آمدن شمارگان (تیراژ) کتاب در کشور گفت: مدرک تحصیلی میلیون‌ها نفر در ایران کارشناسی ارشد و دکتراست، اما تیراژ کتاب‌ به 500 نسخه رسیده است.

کتاب‌محمد عزیزی – مدیر نشر روزگار – در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره علت پایین‌ آمدن شمارگان کتاب و رسیدن شمارگان برخی کتاب‌ها به ۵۰۰ نسخه گفت: پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها بعد از قطع یارانه‌ کاغذ در چندساله اخیر و در زمان معاونت فرهنگی آقای محسن پرویز رخ داد.

او ادامه داد: هدف آن‌ها از برداشتن یارانه کاغذ، عوض کردن جهت حمایت‌ها از ناشران به سوی مخاطبان و دانشجویان بود و سعی داشتند با این کار یارانه را عادلانه‌تر بین ناشران تقسیم کنند؛ اما در عمل این‌گونه نشد و متأسفانه مشکلاتش تا الآن باقی مانده است.

این ناشر اظهار کرد: در آن زمان من کاغذ را بندی ۶۰۰۰ تومان تهیه می‌کردم، همین باعث پایین بودن قیمت کتاب‌ها می‌شد و بهترین کمک به مخاطب بود، اما حالا بزرگترین مشکل ما ناشران تأمین کاغذ بندی ۸۰هزار تومان است و وقتی این اتفاق رخ داده واضح است که قیمت کتاب هم باید هفت – هشت برابر افزایش پیدا کند. ضمن اینکه هزینه‌های دیگری مثل دستمزد، لیتوگرافی، صحافی و… را هم باید به آن اضافه کرد که در این چند سال اخیر به طور طبیعی بالا رفته و همه این‌ها به قیمت کتاب افزوده است.

او با اشاره به نکات یادشده در بالا بردن هزینه انتشار کتاب ادامه داد: وقتی این تغییرات برای ناشران در حوزه نشر کتاب رخ داده و هزینه‌ها زیاد شده یکی از راهکارهای ناشران برای پایین آوردن قیمت کتاب کم کردن از تیراژ کتاب است که در این صورت هم باز قیمت خود کتاب بالا باقی می‌ماند.

عزیزی در ادامه گفت: وقتی این اتفاقات برای ناشران رخ می‌دهد و هزینه‌ها بالا می‌رود، ناشر به چاپ‌های دیجیتال روی می‌آورد و در این‌گونه چاپ‌ها نیز معمولا ناشر به حداقل‌ها اکتفا می‌کند. البته این چاپ خیلی فرقی با چاپ‌های دیگر ندارد، اما تفاوت عمده آن در این است که کتاب‌ها شبیه کپی می‌شوند، در صورتی که چاپ مرسوم زینک می‌خواهد، ولی در اینجا زینک حذف می‌شود، چون ناشر با خود فکر می‌کند که وقتی من مخاطب ندارم چرا به جای هزار نسخه ۱۰۰ نسخه چاپ نکنم و متأسفانه گاهی این کار باعث می‌شود که ناشری پس از اینکه کتابی را در ۱۰۰ یا ۲۰۰ نسخه چاپ کرد در نوبت دوم که کتاب را در همین تیراژ چاپ می‌کند روی جلد آن به تعداد چاپ‌های کتاب اضافه می‌کند و این موضوع می‌تواند مخاطب را گول بزند. البته در اینجا باید بگویم که در این مملکت کدام کار ما واقعا درست است که در حوزه کتاب همه‌چیز درست باشد؟

این ناشر اظهار کرد: ما در کشور حدود ۷۵ میلیون جمعیت داریم که میلیون‌ها نفر از آن‌ها تحصیلات بالای کارشناسی ارشد و دکترا دارند اما هیچ‌کدام آن‌ها اهل کتاب‌خواندن نیستند و اگر به نمایشگاه کتاب هم می‌آیند در سال فقط یک بار است.

عزیزی در ادامه افزود: در حال حاضر صنعت نشر نیازمند حمایت مستقیم وزارت ارشاد است تا بتواند یارانه‌ها را دوباره به بخش نشر برگرداند. در گذشته دولت به ناشران وام ۹ درصد می‌داد و وزارت ارشاد از کتاب‌های چاپ اول خریداری می‌کرد، اما در چند سال اخیر این امکان‌ها هم از ناشران گرفته شد و تمام این‌ها باعث شد که صنعت نشر به این وضعیت بیافتد.

مدیر نشر روزگار گفت: در شرایط فعلی که تیراژ کتاب‌ها بسیار پایین آمده است تقریبا می‌توان گفت که مخاطب کتاب در جامعه حذف شده و به همین خاطر جامعه صدمه‌اش را خواهد خورد، چون وقتی جامعه‌ای اهل کتاب نباشد، اهل فرهنگ هم نیست و به همین خاطر مردم آن جامعه مدام دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. در این شرایط آن‌ها دیگر قادر نیستند با هم درست برخورد کنند و در برخوردهایشان دچار عصبانیت می‌شوند و قادر نخواهند بود برنامه‌ریزی خوبی برای خود و خانواده خود داشته باشند. همه این آثار ناشی از نبود مطالعه و کتاب‌خوانی است.

او با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اظهار کرد: امیدواریم این نام‌گذاری با شعار برگزار نشود و مسئولان رسیدگی به موضوعات فرهنگی از جمله مسئله کتاب را جدی بگیرند.

برچسب‌ها : ,