ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

مصرف بی رویه دارو تهدیدی برای سلامتی است

شهروندان:
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف بی رویه دارو تهدیدی جدی برای سلامت مردم و هزینه ای سنگین برای حوزه سلامت کشور است.

دارودکتر عابد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف بی رویه دارو عادت ناپسندی است که مردم ما گرفتارش شده اند و بیشتر آنها همواره همراه خود کیسه های دارو را حمل کرده و بدون توجه به عوارض آن مدتهای مدید مصرف می کنند.

وی اظهار کرد: اکثر داروهایی که مردم مصرف می کنند حتی ویتامین ها عوارض مختلفی دارند که این عوارض جان مردم را تهدید کرده و در درازمدت بخش های مختلف بدن را با مشکل مواجه می سازند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصرف بی رویه دارو عوارضی چون ناراحتی های گوارشی، کبدی، نارسایی کلیه و دهها عارضه دیگر نصیب انسان می کند.

فتاحی با بیان اینکه برخی برای سردرد انواع دارو برای خود تجویز می کنند گفت: بسیاری از هموطنان حتی این داروها را به نزدیکان خود نیز پیشنهاد می کنند در حالی که از نظر علمی سردرد ۱۸ علت اساسی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: خیلی وقت ها پزشکان خانوادگی به درخواست بیماران جواب مثبت داده و چندین بسته داروی مورد خواست آنها را تجویز می کنند و یا بیماران به عناوین مختلف پزشکان را مجبور به تجویز داروهای مختلف می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بار مالی بعضی از این داروها برای کشور بسیار بالاست بنابر این مردم با در نظر گرفتن سلامتی خود از تشکیل داروخانه های شخصی در منازل خودداری کنند چرا که هیچ دارویی بدون عوارض نیست.

بر اساس آمارهای موجود، کشور ایران جزو ۲۰ کشور دنیا در مصرف بی رویه داروست و در آسیا پس از چین رتبه دوم را داراست.

برچسب‌ها : ,