ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

موسیقی با بخشنامه تعطیل نمی‌شود

شهروندان – بهروز غریب‌پور*:
تعمدا با بیتی از سعدی شروع کردم که منع‌کنندگان آموزش موسیقی فورا متهمم نکنند که غرب‌زده‌ای، از اسلام بی‌خبری و… . خلاصه باورشان بشود که در شناخت موسیقی و ارزش‌های آن از سعدی که در قرن هفتم می‌زیسته و از رادیو و تلویزیون و اجرای زنده موسیقی خبری نبوده بسیار عقب‌ترند و مطلقا درکی از عظمت تاثیر موسیقی بر فرهنگ و تمدن ندارند.

بهروز غریب پوریا از زبان کنفوسیوس باید به آنها تذکر داد که سه‌هزارسال پیش گفته است اگر می‌خواهید تمدن کشوری را دگرگون کنید موسیقی آن را دگرگون کنید… .

بنابراین این آقایان نه از سعدی نه از کنفوسیوس و نه از موسیقی اطلاعی ندارند و هرازچندگاه ویرشان می‌گیرد که چیزی را و البته به تکرار موسیقی را منع کنند.

بی‌تردید موسیقی با این قبیل بخشنامه‌ها تعطیل نمی‌شود حتی آموزش موسیقی تعطیل نمی‌شود بلکه به درون خانه‌ها کوچ می‌کند و خدا می‌داند در خانه‌ها چه می‌آموزند و چگونه می‌آموزند.

به هر حال آن زمان که من مدیر فرهنگسرای بهمن بودم جرمم پرداختن به موسیقی بود؛ در حالی که از هنرجویان و اعضای ارکسترهای مختلف فرهنگسرای بهمن کسانی قدعلم کرده‌اند که امروز و به مناسبت‌های مختلف در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی آثارشان پخش شده و می‌شود و به‌کرات هم مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته و می‌گیرند.

این مساله روشنگر آن است که آقایان بدون گزکردن پاره می‌کنند و بدون بررسی‌های عمیق بخشنامه صادر می‌کنند و در این میان باید به شورای شهر و شهردار تهران تسلیت گفت که مدیرانی را بر سر می‌گذارند که با مولفه‌های فرهنگ بیگانه‌اند. کسانی که نمی‌دانند قاریان برجسته اسلامی اگر مسلط بر علم موسیقی نباشند ندای وحی را به شایستگی انتقال نخواهند داد.

کسانی که نمی‌دانند که جز با عمل درست فرهنگی و تولید آثار فرهنگی نمی‌توان در مقابل هجمه فرهنگی به‌خصوص موسیقی ایستاد و تسلیم نشد. به هر حال ما به‌زودی شاهد خواهیم بود که این بخشنامه را ملغی خواهند کرد؛ اما دریغ و درد که دایما خطاهای گذشته را تکرار می‌کنند و گوش جانی ندارند که به قول سعدی اسرار و رموز را درک کنند.

*رییس سابق فرهنگسرای بهمن

شرق

برچسب‌ها : ,