ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ابتکار: شرایط برای حفاظت از محیط زیست کشور فراهم شده است

شهروندان:
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: به دلیل توجه و عنایت ویژه دولت و شخص رییس جمهوری به محیط زیست، شرایط برای حفاظت از محیط زیست در کشور فراهم شده است.

ابتکاربه گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به توجه ویژه دولت به توسعه اشتغال در کشور گفت: دولت درصدد است اشتغال و توسعه را همگام با محیط زیست در کشور ایجاد کند.

وی از انعقاد تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه مشاغل سبز خبر داد و گفت: دولت درصدد ایجاد مشاغلی در سطح کشور است که منجر به تخریب محیط زیست نشود.

ابتکار با اشاره به افزایش مصرف در سطح کشور و فاصله گرفتن مردم از احکام اسلامی خواستار تجدید نظر در نحوه مصرف شد.

معاون رییس جمهوری بر بهره گیری از الگوهای اسلامی و آموزه های قرآنی در زمینه مصرف تاکید کرد و گفت: الگوی فعلی مصرف در کشور منجر به از بین رفتن منابع می شود و تبعات زیست محیطی فراوانی بدنبال خواهد داشت.

وی به مصرف بی رویه منابع ابی اشاره کرد و گفت: مصرف آب شهری در کشور دو برابر میانگین جهانی است و این درحالی است که ایران جزو کشورهای خشک و نیمه خشک دنیا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تخریب بی رویه تهدید جدی برای محیط زیست محسوب می شود گفت: تخریب بی رویه سبب از میان رفتن گونه های طبیعی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کردستان نیز از این تهدید مستثنی نیست گفت: در این استان نیز نگرانی های جدی در این زمینه وجود دارد و اگر در اسرع وقت به آن پرداخته نشود در آینده دیر خواهد شد.

وی به اتفاقات ناگوار برای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: پیش از آنکه مشکلات به نقطه اوج و غیر قابل جبران برسد باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد.

ابتکار از روحانیون، علما، اساتید دانشگاهی و تشکل های غیر دولتی خواست در راستای صیانت و حفاظت از محیط زیست طبیعی فرهنگ سازی کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این دیدار از مسوولان کشور خواست برای رفع معضل ریزگردها تدابیر ویژه ای اتخاذ نمایند تا مردم کمتر دچار آسیب شوند.

حجت الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی، ریزگردها را یکی از معضلات اساسی شماری از استان های کشور بخصوص کردستان دانست و افزود: این معضل موجب خسارات زیادی به جنگل های زاگرس شده و سلامت مردم را نیز تهدید می کند.

وی به از بین رفتن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اکنون نیز دریاچه زریبار مریوان دچار مشکل شده و اگر به آن توجه جدی نشود شاید به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا گردد.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به اینکه برای نجات دریاچه زریوار مصوباتی در گذشته به تصویب رسید، گفت: متاسفانه تاکنون این مصوبات عملیاتی نشده است.

وی ورود فاضلاب به داخل دریاچه و رشد نیزارها را از جمله تهدیدات دریاچه زریبار مریوان دانست و افزود: این دریاچه و همچنین جنگل های شهرستان مریوان باید مورد توجه زیست محیطی قرار گیرند.

حجت الاسلام حسینی شاهرودی از مسوولان خواست از همین حالا به فکر نجات دریاچه زریبار و جنگل های مریوان باشن دتا کار به جایی نرسد که در آینده پشیمان شویم.

وی نگاه دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست را خوب دانست و اظهار امیدواری کرد در سایه نگاه دولتمردان از تخریب محیط زیست جلوگیری و در راستای توسعه آن تلاش شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان در بخش دیگری از سخنان خود از رییس سازمان محیط زیست کشور خواست منشور اخلاقی نحوه برخورد با طبیعت را بنویسند و آن را در جامعه فرهنگ کنند.

به گفته وی باید از نظر فکری و فرهنگی به جایی برسیم که نحوه برخورد با طبیعیت را یاد بگیریم چرا که خداوند متعال بر حفاظت از محیط زیست تاکید کرده است.

وی گفت: در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست باید منافعی را که محیط زیست به بشر می رساند برای مردم تشریح کرد چون اگر مردم را در حوزه محیط زیست همراه کنیم بسیاری از مشکلات از جمله تخریب ها از بین می رود.

نماینده ولی فقیه در کردستان به ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان استان کردستان اشاره کرد و پیشنهاد داد در برخی مناطق استان می توان اقدام به کاشت درختانی مانند صنوبر برای تولید کاغذ کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز کشور ما از خارج تامین می شود، گفت: با تولید درخت صنوبر می توان بخشی از مواد اولیه تولید کاغذ را در استان تولید کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان حفاظت از محیط زیست را مورد تاکید دین مبین اسلام دانست و افزود: هرچه محیط زیست سالمی داشته باشیم مردم نیز از مزایایی آن به شادابی و نشاط می رسند و از این رو باید محیط زیست را حفظ کنیم.

وی بر توسعه محیط زیست در استان کردستان نیز تاکید کرد و گفت: اگر محیط زیست در استان کردستان را توسعه دهیم نه تنها نیازی به مساعدت کشور نداریم بلکه می توانیم به کشور هم کمک کنیم.

حجت الاسلام حسینی شاهرودی گفت: در سایه همدلی و وحدت میان مدیران و ظرفیت های بالا استان می توان به توسعه رسید.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز دوشبه وارد سنندج شد و حضور در گلزار شهدای بهشت محمدی سنندج، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، بازدید از سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان، شرکت در جلسه شورای اداری استان، دیدار با دانشگاهیان و تشکل های مردم نهاد بخشی از برنامه های اوست.

دیدار با خانواده شهدای معزز محیط زیست کردستان، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران کردستان و شرکت در همایش منطقه ای طلوع دوباره محیط زیست از دیگر برنامه های رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به کردستان است.