ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شهروندانی که فراموش شده‌اند

شهروندان:
آفتاب سوزان تابستان همه را کلافه و بی‌قرار کرده، مردم در خیابان‌های شلوغ شتابان به هر سو می‌روند، در این هیاهو زنی سوار بر ویلچر در تلاش برای عبور از عرض خیابان است

معلولانبوق‌های ممتد خودرو‌های در حال حرکت ته دلش را خالی می‌کند، اما چاره‌ای نیست، با کمک یکی از عابران خود را به پیاده‌رو می‌رساند و چند متر دیگر به مسیرش ادامه می‌دهد تا به کتابخانه عمومی برسد، اما دیدن ردیف طولانی پله‌های کتابخانه تمام تلاش‌های او را نقش بر آب می‌کند.

به گزارش ایسنا در شهرضا، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، ادارات عمومی و در کل هیچ کجای شهرها برای عبور و مرور یا استفاده معلولان جسمی حرکتی مناسب سازی نشده‌اند و مهندسان و معماران در زمان ساخت ساختمان‌ها و خیابان‌ها فراموش می‌کنند که ممکن است افرادی هم بخواهند از امکانات مجموعه‌های اداری و سازمان‌ها استفاده کنند که از وضعیت جسمی عادی برخوردار نیستند.

در همین خصوص آموزگار مدرسه باغچه‌ بان شهرضا به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از معضلات اساسی معلولان شهرستان نداشتن وسیله نقلیه عمومی ویژه معلولان است که پیگیری‌ها در این خصوص از حدود ۱۰ سال قبل ادامه دارد.

ایران جاوری با بیان اینکه این مشکل خاص شهرستان شهرضا نیست، بلکه در سطح استان نیز معلولان با مشکلات زیادی برای تردد مواجه هستند، تصریح کرد: تعدادی از خیران شهرستان برای در اختیار قرار دادن باغ‌های شخصی خود به معلولان اعلام آمادگی کرده‌اند، اما نبود وسیله نقلیه مناسب مانع از تحقق این امر شده است.

وی ادامه داد: رانندگان تاکسی‌ و آژانس‌ها در بیشتر موارد پس از حضور در محل وقتی متوجه می‌شوند مسافر آنها یک معلول است یا از سوار کردن او خودداری یا کرایه بیشتری را مطالبه می‌کنند که در حال حاضر در حال پیگیری این مسئله از طریق اداره کل بهزیستی استان اصفهان هستیم.

هم‌چنین معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در این خصوص گفت: موضوع مناسب سازی معابر برای تردد معلولال مساله تازه‌ای نیست و سال ۱۳۷۰ نیز رییس جمهور وقت طی ابلاغی به استانداران دستورات لازم را در این خصوص صادر کرد.

سید اصغر فیاضی افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره بهزیستی و نماینده پارلمانی آن و هم‌چنین نهادهای مردمی در این خصوص، در سال ۱۳۸۳ قانون جامع حمایت از معلولان مصوب و در سال ۱۳۸۴ به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه اجرایی به عنوان زیرمجموعه مامور اجرای این قانون شدند و دبیری آن نیز بر عهده اداره بهزیستی گذاشته شد، تصریح کرد: بر اساس ماده ۲ این قانون ادارات مکلف شدند هر سال نسبت به مناسب سازی ۱۰ درصد از معابر و اماکن عمومی اقدام کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: متاسفانه به دلیل اینکه این قانون فاقد ضمانت اجرایی بوده، اقدامات در این خصوص با جدیت دنبال نشده و تنها حدود ۳۵ درصد از معابر در سطح کشور مناسب سازی شده‌ است که از این مقدار نیز ۱۰ درصد مناسب سازی استاندارد بوده و مابقی در حد رفع تکلیف انجام شده است.

فیاضی ادامه داد: به دنبال این مشکلات سازمان بهزیستی کل کشور در سال گذشته طی برنامه‌ای که در سطح ملی اجرا شد فرم‌هایی تهیه و به ادارات سطح استان ابلاغ کرد تا محل‌هایی که مناسب سازی نشده‌اند را به اطلاع اداره بهزیستی برسانند تا از طریق این سازمان این مکان‌ها به دفتر ریاست جمهوری اعلام شود.

فیاضی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها بیشتر از سایر ادارات در این زمینه فعالیت داشته‌اند، اما همچنان جا دارد تا بیشتر به مساله معلولان و مشکلات این قشر توجه شود.

مناسب سازی اماکن جهت تردد معلولان تنها بخشی از نیازهای این قشر جامعه است، بیکاری، هزینه‌های گزاف درمانی و در برخی موارد عدم کیفیت تجهیزات توانبخشی از دیگر نیازهای معلولان در جامعه است.