ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آمارها و رضایت از زندگی در ایران

شهروندان:
چندی پیش سازمان ملل متحد میزان رضایت از زندگی را در دنیا بررسی کرد و ایران بین ١۵۴ کشور، براساس پارامترهای ذکر شده در رتبه ١١٢ قرار گرفت.

جوانانشاخص رضایت از زندگی، تحلیلی در روانشناسی‌اجتماعی است که مولفه‌های اصلی آن عبارتند از آموزش، سلامت، میزان ثروت و… مولفه‌های فرعی شاخص رضایت از زندگی نیز رضایت افراد از زندگی در جامعه و تولید ناخالص ملی یا همان GNP است.

«آبراهام مازلو» نیازهای اساسی انسان را د‌ر یک هرم ۵طبقه تعریف می‌کند‌؛ طبقه اول: جسمانی و فیزیولوژیکی، طبقه د‌وم: امنیت، طبقه سوم: اجتماعی، طبقه چهارم: رضایت و احترام و طبقه پنجم: نیازهای انگیزه‌بخش. مصاد‌یقش را تطبیقی با همین ۵ طبقه می‌توانید‌ بررسی کنید‌ و می‌بینید‌ که تأمین نیازهای زند‌گی ما ایرانی‌ها به چه شکل بوده است. اما چه شاخص‌های دیگری در میزان رضایت از زندگی موثر است… یکی توسعه انسانی است؛ شاخصی که بر مبنای آن میزان موفقیت در یک کشور را بررسی می‌کنند. مستند به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در بررسی جهانی این شاخص، ایران ٢ پله نزول کرده و از بین ١٨٧ کشور در رتبه ٧۵ قرار گرفته است.

شاخص درآمد نابرابر نیز در میزان رضایت از زندگی موثر است. ایران بین ١٣٨ کشور رتبه ٧٠ را دارد. نرخ بیکاری هم دوبرابر بیشتر از متوسط جهانی است. تمام شاخص‌هایی که گفته شد، حلقه‌های متصل برای شکل‌گیری رضایت از زندگی هستند و با یکدیگر نسبت مستقیم دارند و در ارتباطند. مواردی مانند بیکاری و اختلاف طبقاتی یا میزان توسعه‌انسانی بر رضایت از زندگی اثر مستقیم دارند و همین رضایت از زندگی، میزان شاد بودن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پیش از این هم ١٠٠ کشور خوشحال دنیا معرفی شدند و ایران در رتبه ٨۴ قرار گرفت. آمار و ارقام اعلام شده‌ نشان می‌د‌هد،‌ تنها د‌ر تهران ۳۰‌د‌رصد‌ شهروند‌ان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند‌. آمار د‌یگری از کاهش نرخ امید‌ به زند‌گی د‌ر ایران خبر می‌د‌هد‌. آمار د‌یگری از کاهش جمعیت جوان و همچنین آمارهایی که همین‌طور خبر از کاهش هر نرخی د‌ر خون و جان ما می‌د‌هد‌. پس ما آن‌قدر د‌رگیر برطرف کرد‌ن نیازهای روزمره هستیم که اصلا به کیفیت زند‌گی فکر نمی‌کنیم.

به عبارتی د‌یگر اصلا زند‌گی نمی‌کنیم که شاخص کیفیتش برای ما عشوه و کرشمه بیاید‌ یا بالا رود‌ یا پایین بیاید‌! در صفحات «طرح‌نو» این‌بار به طرح موضوع «رضایت از زندگی» و بررسی مولفه‌های موثر ازجمله آموزش، سلامت، میزان ثروت و… پرداخته‌ایم. در این مسیر سعی کردیم تا به این پرسش هم بپردازیم که اساسا رضایت از زندگی چیست؟ زندگی شهروند ایرانی امروزی شرایط خاص خود را دارد و بر همین اساس میزان رضایتمندی از زندگی می‌تواند در گرو عوامل دیگری جز آنچه میزان گزارش‌های آماری گرفته، باشد.

برچسب‌ها :