ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تشریح آخرین وضعیت «ابولا» در دنیا/ توصیه های وزارت بهداشت به مسافران خارج از کشور

شهروندان:
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، به تشریح آخرین وضعیت بیماری “ابولا” در جهان پرداخت و گفت: تاکنون بیش از 1700 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند و 960 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ابولامهر نوشت:دکتر محمدمهدی گویا، افزود: سازمان جهانی بهداشت درخصوص بیماری ابولا شرایط اضطراری اعلام کرده است و به همه کشورهای دنیا توصیه کرده که نظام مراقبت از این بیماری را در کشورشان تقویت کنند.

وی ادامه داد: در جهان بیش از ۱۷۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۹۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و در حقیقت ظرف ۴۰ سالی که این ویروس در دنیا شناخته شده است تا به حال بزرگترین، شدیدترین و پیچیده‌ترین طغیان در دنیا بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون عمده‌ترین کشورهای گرفتار به این بیماری هستند و ظرف چند روز گذشته در پایتخت نیجریه هم مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

گویا افزود: از آنجایی که نیجریه بزرگترین کشور زیر صحرای افریقا می‌باشد نگرانی در این رابطه افزایش پیدا کرده است و احتمال اینکه بیماری در کشورهای دیگر نیز مشاهده شود، دور از انتظار نیست.

وی در ادامه گفت: کشورهای گرفتار شده به این بیماری جزو فقیرترین کشورهای دنیا و آفریقا هستند، نظام‌های سلامتی‌اشان خیلی توانا نیست و نیروی انسانی نظام سلامتی آنها نیز به اندازه کافی نمی‌باشد و همچنین رفتارهای مردم نیز به گونه‌ای است که باعث شده این بیماری با سرعتی فراتر از اقدامات کنترلی در حال پیشرفت باشد و اقدامات کنترلی عقب‌تر از رشد موارد بیماری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: ‌احتمال سرایت این بیماری از طریق مسافرت به کشورهای درگیر بیماری به دیگر مناطق دور از انتظار نیست و ظرف چند هفته اخیر مواردی از بیماری در مسافرانی که از کشور یاد شده به کشور خود بازگشته اند، مشاهده شده است.

گویا در ادامه افزود: وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند اگر کار ضروری ندارند مسافرت به کشورهای درگیر بیماری را به تعویق بیاندازند و در صورت ضرورت سفر به این مناطق حتماً قبل از مسافرت با مسئولین بهداشتی در داخل کشور صحبت کرده و راهنمایی‌های لازم را از آنان بگیرند و این موضوع فوق‌العاده قابل اهمیت و توجه است.

وی با ذکر این مطلب که بیماری ابولا تاکنون درمان شناخته شده‌ای نداشته و واکسنی هم برای پیشگیری از آن وجود ندارد، گفت: مبتلایان به این بیماری ۶۰ تا ۹۰ درصد جان خود را از دست می‌دهند.

گویا، راههای انتقال این بیماری را از طریق تماس با ترشحات بدنی مثل خون، مایعات بدنی و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده عنوان کرد و افزود: همچنین بیماری از طریق خون و ترشحات بدنی فرد بیمار به اطرافیانش و به خصوص به مراقبین این بیماران منتقل می‌شود.

رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: برخی از جان‌باختگان این بیماری، کادر بهداشتی و درمانی بوده‌اند.

وی در خصوص پیگیری این بیماری در کشور افزود: وزارت بهداشت این بیماری را از ابتدا ردیابی کرده است و آمادگی‌های لازم برای تشخیص بیماری و مراقبت بیماران را دارد.

گویا تأکید کرد: مردم از مسافرتهای غیر ضروری به کشورهای درگیر با این بیماری بپرهیزند و در صورت سفر از تماس با حیوانات به خصوص شامپانزه، میمون، خوک و خفاش پرهیز کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: مسافرانی که به این کشورها سفر کردند در صورت بازگشت به کشور چنانچه تا ۳۰ روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی از جایی در بدنشان شوند حتماً با ذکر این که به کشورهای گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه سفر داشتند به مسئولین بهداشتی کشور اطلاع دهند.

وی در پایان افزود: تیمهای بهداشتی ما در فرودگاه‌هایی که پرواز بین‌المللی دارند اطلاع‌رسانی لازم را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

برچسب‌ها : ,