ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
چیت چیان:

از شهروندان شرمنده‌ایم/ مدیریت مصرف آب ما را به نتیجه می‌رساند

شهروندان:
وزیر نیرو با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از 443 تومان به 463 تومان گفت: امروز شاهد یک گام بزرگ در پیشبرد فناوری‌های صنعت برق با راه اندازی توربین‌های 2.5 مگاواتی بادی کهک هستیم. طرحی که امروز به نتیجه رسیده ثمره اقدامات و حمایت مجلس است.

حمید چیت‌چیانبه گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان در مراسم افتتاحیه فاز نخست نیروگاه بادی کهک با تشکر ازمجلس به خاطر حمایت‌های خوبش در زمینه انرژی‌های نو گفت: تولید برق توسط توربین‌های بادی از تولید توسط تمام نیروگاه‌های دیگر ارزان‌تر است.

وی با اشاره به عوارض بسیار کم توربین‌های بادی نسبت به نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند گفت: از توربین‌های بادی می توان در نقاط دور افتاده استفاده کرد و با حفظ ذخایر سوخت فسیلی امکان صادرات بیشتر و ثبیت پایداری شبکه وجود دارد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در حال حاضر بیش از ۲۱ درصد برق کل جهان با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود گفت: نیروگاه‌های بادی در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دومین رتبه را دارند. بالاترین نرخ رشد نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی وسپس بادی (نیروگاه های بادی سالانه ۲۱ درصد رشد می کنند) است.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که مجلس و دولت برنامه ریزی‌های دقیقی برای توسعه انرژی‌های نو دارند گفت: در پژوهشگاه نیرو توربین‌های بادی ۲ مگاواتی کاملا بومی ساخته شده و از شهریور سال گذشته تا پایان ۹۲، ۹۴۴٫۵ مگاوات قرارداد با بخش خصوصی دراین زمینه بسته شده است.

وی تصریح کرد:‌تاکنون حدود ۱۴۲ مگاوات ظرفیت نصب شده وجود دارد که ۹۶ مگاوات مربوط به بخش دولتی است.

وزیر نیرو با اشاره به ضریب ظرفیت بالای ۶۰ درصد در خواف گفت:‌این ضریب ظرفیت بی سابقه است؛ همچنین ضریب ظرفیت کهک نیز ۴۰ درصد است.

وزارت نیرو از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می کند

چیت‌چیان در مورد مشکلات آب نیز با تاکید بر این‌که در سال‌های اخیر طبیعت با همراهی نکرده، به تغییرات اقلیم و خشکسالی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با تمام توان شب و روز از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می کند. در استان قزوین سه طرح فعال سدسازی داریم سه طرح مطالعاتی برای تامین آب در دست است. ما از مردم شرمنده‌ایم اما وزارت نیرو ذره‌ای در انجام مسوولیت های خود در تامین آب کوتاهی نکرده ونمی کند.

وی در واکنش به گلایه‌های نمایندگان در زمینه کمبود آب در استان قزوین گفت: وزارت نیرو با تمام تلاش به انجام مسوولیت های خود می پردازد و امیدواریم با گشایش در منابع مالی فعالیت‌هایمان بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که‌وزارت نیرو چند برابر اعتبارات سالانه خود به پیمانکاران بدهکار است گفت: این نشان دهنده این مطلب است که وزارت نیرو فراتر از منابع مالی تلاش کرده است. همکاران ما ولع تلاش بیشتر دارند اما محدودیت‌های مالی و آبی کشور دست ما را بسته است.

وزیر نیرو تاکید کرد: با وجود کاهش هشت درصدی بارش ها نسبت به متوسط دراز مدت شاهد کاهش ۴۸ درصد حجم روان آب ها هستیم آنچه تلاش ما را به نتیجه می رساند مدیریت مصرف آب است و در این صورت می توانیم با همین منابع مالی پاسخگوی نیاز باشیم اما در غیر این صورت هر چقد رمنابع داشته باشیم کفاف نمی دهد.

وی در پایان در مورد شرایط نیروگاه شهید رجایی و مسائل زیست محیطی آن گفت: این نیروگاه یکی از نیروگا‌ه‌های بزرگ کشور است که به برکت وجود آن نیازهای برق استان قزوین تامین شده و امیدواریم با کنترل فعالیت ها بتوانیم زمینه‌های توسعه مورد نیاز استان را فراهم کنیم.