ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رییس سازمان مدیریت بحران:

مشکل آب و برق مناطق زلزله زده ایلام برطرف شد/ تخریب ۱۷ هزار واحد مسکونی

شهروندان:
رییس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور گفت: مشکل آب و برق مناطق زلزله زده در ایلام رفع شده و گروه های امدادی از صبح روز دوشنبه در این منطقه حاضر شدند.

ˈاسماعیل نجاربه گزارش خبرنگار ایرنا٬ ˈاسماعیل نجارˈ در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که دوشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: روز گذشته با دو زلزله ۴٫۵ ریشتری در ساعت ۱۶ و ۱۹ در منطقه ایلام روبه رو شدیم و پس از این زلزله ها هشدار و آمادگی خوبی به مردم از طریق استانداری٬ رسانه ها و تلویزیون برای ترک منازل داده شد که این امور موجب شد زلزله شش ریشتری امروز تلفاتی نداشته باشد.

وی یادآور شد: این اطلاع رسانی مطلوب در این زمینه موجب شد، زلزله ایلام تلفات جانی نداشته باشد و در نهایت ۳۱۲۰ نفر مجروح شدند که از این شمار ۳۱۵ نفر سرپایی مداوا ۵ نفر مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

معاون وزیر کشور با اشاره به زلزله ۶٫۱ ریشتری امروز ایلام توضیح داد: ۱۷ هزار واحد مسکونی تخریب شد و نیروهای امدادی بلافاصله به منطقه اعزام شدند و اکنون آرامش در منطقه برقرار است.

نجار با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در تهران و ایلام و اعزام نیروها ادامه داد: حدود ۳۰ هزار تخته چادر به منطقه وارد شد و استان های لرستان و خوزستان نیز برای ایجاد آرامش در منطقه کمک کردند.

وی گفت: آب آشامیدنی بزرگترین مسئله ما پس از وقوع زلزله در مناطق مورموری و آبدانان بود؛ آب آشامیدنی منطقه به دلیل ریزش چاه ها مطلوب نبود که این مشکل رفع شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: اکیپ های مربوط به همه دستگاه های اجرای در برآورد خسارت و ترمیم آسیب های زیرساختی مانند آب و برق در منطقه زلزله زده حضور دارند و آب معدنی مورد نیاز مردم نیز تامین شده است.

به گفته نجار٬ برق در اغلب مناطق وصل است و شاید در برخی روستاها و مناطق وصل نشده باشد.

وی با بیان این که وقوع چنین زلزله ایی با این تعداد پس لرزه به بزرگی ۶ تا ۴ ریشتر کمتر در کشور رخ داده اظهار کرد: از روز سه شنبه تیم هایی برای برآورد میزان خسارات وارد منطقه می شوند و امیدواریم با تخصیص اعتبارات از سوی دولت٬ مشکلات منطقه حل شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور با بیان این که رییس جمهوری٬ وزیر کشور و دست اندرکاران بنیاد مسکن از صبح امروز پیگیر وضعیت مناطق زلزله زده بودند،گفت: با کمک مردم و دولت٬ شهرهای آسیب دیده را بهتر از گذشته می سازیم.

محکم سازی خانه های روستایی

نجار تاکید کرد: ۵۵۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها نیاز به بازسازی دارد که از این تعداد ۱۷۵۰ هزار مسکن ساخته شده که این مهم نشان از اهتمام مردم روستاها به ساخت و ساز بافت فرسوده دارد.

تخریب مسکن مهر برخی مناطق

محمد رضا مروارید استاندارد ایلام نیز در ارتباط تصویری با برنامه گفت وگوی ویژه خبری افزود: اسکان اولیه مردم در مناطق زلزله زده انجام شده و مردم در چادرها اسکان دارند.

مروارید با اشاره به تخریب منازل متفرقه در روستاها پس از وقوع زلزله در برخی مناطق ایلام گفت: در بازدید از چند روستا مشاهده کردیم منازل ساخته شده توسط بنیاد مسکن آسیب ندیده و منازل متفرقه دچار خسارت شده است.

وی تصریح کرد: در آبدانان مشکل مسکن مهر داشتیم و خسارات زیادی به این منازل وارد شده و به دلیل چهار طبقه بودن ساختمان های مسکن مهر٬ امکان سکونت مردم پس از زلزله وجود ندارد.

وی ادامه داد: با بررسی تیم های اعزامی از بنیاد مسکن٬ برای مردمی که منازلشان تخریب شده فکری می کنیم.

استاندارد ایلام تاکید کرد: آبدانان و مورموری و دیگر شهرستان های زلزله زده از توابع استان ایلام عموما برق دارند. کدری آب در منطقه مورموری نیز برطرف شده و تانکرهای آب رسانی نیز در منطقه حضور دارند.

به گفته وی٬ مردم منطقه همچنین مشکلی به لحاظ تامین غذا ندارند و شاید مشکلاتی در زمینه توزیع آب آشامیدنی وجود داشته باشد.

استاندار ایلام ادامه داد: آبرسانی در برخی روستاها با تانکر انجام شده و در این مناطق کمبودی حس نمی شود؛ به هر حال آبرسانی به برخی روستاها به دلیل پراکندگی جغرافیایی با دشواری هایی همراه بوده که این مسائل با حضور بالگرد های امدادی به حداقل رسیده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه مردم ایلام همواره با انقلاب همراه بودند اظهار کرد: مشکلات موجود با همراهی و روحیه مردم رفع خواهد شد و امیدواریم مناطق زلزله زده را آباد و منازل را مقاوم سازی کنیم.

حضور سه فروند بالگرد در مناطق زلزله زده

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی استانداری ایلام گفت: مناطق زلزله زده ۷۷ بار لرزیده که ۶ مورد پیش لرزه و الباقی زلزله و پس لرزه بوده است.

وی ادامه داد: پس از وقوع زلزله اورژانس٬ گروه های امداد و نجات و دانشگاه علوم پزشکی اجرای عملیات جست وجوی نجات را به سرعت با همکاری استانداری انجام دادند و خوشبختانه مصدومان حادثه در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

پیرحسین کولیوند یاداور شد: با توجه به گرمای منطقه و ضربه هایی که زلزله به سیستم زیربنایی شهرها وارد کرده بود، سیستم آبرسانی مشکلاتی داشت و به دلیل مشکل چاه ها، آب گل آلود بود.

وی ادامه داد: اکنون سه فروند بالگرد در منطقه مورموری و آبدانان در حال امداد رسانی است و استان های همجوار نیز به ما در بهبود وضعیت این مناطق و امداد رسانی کمک کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد: ۲۳ دستگاه آمبولانس در مناطق زلزله زده به منظور زلزله های احتمالی مستقر شده و امروز تنها دغدغه ما بحث اسکان است.

کولیوند گفت: پس لرزه ها از منظر روحی و روانی موجب شده آنان به منازلشان نروند از اینرو در تلاشیم فضای اسکان آنان را بطور کامل فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی نیروی انتظامی و همراهی استانداری ایلام، نیروهای مورد نیاز برای برقراری امنیت در مناطق زلزله زده مستقر شدند و امیدوارم با کمک مردم مشکل امنیتی نداشته باشیم. همچنین سپاه و بسیج نیز با گشت زنی های خود در ایجاد امنیت منطقه ما را یاری کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نیازهای اولیه مردم در مناطق زلزله زده کاملا تامین شده و ۵۵ هزار بطری آب میان مردم در حال توزیع است. همچنین ۲۱ هزار قوطی غذا نیز به منطقه ارسال شده و وضعیت آب شهر مورموری و آبدانان نیز به زودی به حالت طبیعی باز می گردد.

کولیوند با بیان اینکه در این بحران مسائل روحی روانی بیشتر مردم را آزار می دهد، یادآور شد: از مردم منطقه می خواهم خونسردی خود را حفظ کنند تا بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم.

استقرار ۱۵ آمبولانس در مناطق زلزله زده

امین صابری نیا رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور نیز یادآور شد: از زمانی که وقوع زلزله در ایلام اعلام شد اورژانس پیش بیمارستانی را فعال کردیم. بیمارستان ها فعال شده و کار گروه پزشکی و درمانی کار خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: ۱۵ آمبولانس زیر زمینی و ۴ اتوبوس آمبولانس نیز از خوزستان و کرمانشاه به منطقه اعزام شده است.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور تاکید کرد: تعداد مصدومیت نسبت به بزرگی زلزله کمتر بود. در بخش بهداشت و درمان نیز در سه حیطه بهداشت بیماری های واگیردار، بهداشت محیط و بهداشت بیماری های خاص مثل دیابت، سه هزار خانواده منطقه حادثه دیده را بررسی کردیم .

صابری نیا ادامه داد: ۴۴۷ زنان باردار در منطقه از سوی پزشکان تحت نظر قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ مورد به دلیلب استرس مورد مراقبت قرار گرفته و یک مورد نیز مراقبت ویژه قرار گرفتند.

به گفته وی٬ نظارت بر بهداشت محل اسکان و بررسی بهداشت آب آشامیدنی از دیگر اقداماتی بود که تیم بهداشتی در مناطق زلزله زده آن را پیگیری کرد. همچنین برای بحث روحی و روانی نیز کارگروهی در حال انجام فعالیت است.

برچسب‌ها : , ,