ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تعیین‌تکلیف کارخانه‌های لبنیاتی منطقه ۱۸

شهروندان:
هوا بوی شیر ترشیده می‌دهد. بوی نامطبوعی که هر عابر و رهگذری را پس می‌زند. اینجا در منطقه18، شادآباد و زیرگذر الغدیر و ابتدای بزرگراه 65متری فتح، جایی است که فاضلاب دو کارخانه لبنیاتی رها می‌شود. چمن‌ها خیس و سفیدزده‌اند، سفیدک ناشی از رهاشدن فاضلاب خام کارخانه‌های لبنیاتی.

فاضلابآن پایین‌تر نرسیده به زیرگذر، چاله‌ای پر از فاضلاب خاکستری متعفن است و تازه عابران می‌گویند این اواخر تعفن هوا خیلی کمتر شده است. کمتر از یک‌هفته پیش بود که وحید نوروزی، شهردار منطقه۱۸ خواستار رسیدگی سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت به وضعیت خروج فاضلاب خام دو کارخانه بزرگ تولیدکننده فرآورده‌های لبنی کشور به محدوده شهری این منطقه شد و حالا در گفت‌وگو با «شرق» از حفاری برای شناسایی عاملان و همچنین تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیرعاملان شرکت‌ها، اعضای شورای شهر و نمایندگان محیط‌زیست خبر می‌دهد.

نوروزی پیش از این گفته بود: «خروج فاضلاب خام لبنی دوکارخانه بزرگ تولیدکننده لبنیات کشور به محدوده زیرگذر «الغدیر» در ضلع‌جنوبی میدان شیر، مشکلات بسیار زیادی را برای شهروندان منطقه به‌وجود آورده».

در ادامه، مسوول یکی از شرکت‌های لبنیاتی به صحبت‌های شهردار منطقه۱۸ واکنش نشان داد و آنها را تکذیب کرد. نوروزی هم به خبرنگار ما گفت: «ما چند ماهی است که متوجه شده‌ایم زیرگذر «الغدیر» دچار مشکل است. دوبار روکش آسفالت انجام دادیم و هربار دندانه‌دندانه می‌شد و وضعیت خیلی بدی داشت. چندین تصادف به ما گزارش شد. یک نوع خیسی را آنجا می‌دیدیم و حدس زدیم مامور فضای سبز ما آبیاری بی‌رویه می‌کند و به معاون مربوطه گفتیم مدیریت کند، اما درنهایت وقتی از فضای سبز، مایع سفیدرنگ که فاضلاب خام مواد لبنی است بیرون زد و وضعیت بسیار نامناسبی به‌وجود آمد، پی به علت بردیم و موضوع را در رسانه‌ها طرح کردیم. به محیط‌زیست نامه زدیم. مکالمات لازم را انجام دادیم تا موضوع را ببینند و پیگیری کنند.»

وی ادامه داد: «فردا مدیرعاملان دوشرکت لبنیاتی را به همراه نماینده اداره محیط‌زیست استان تهران و شورای شهر دعوت کرده‌ایم. به‌تازگی یکی از شرکت‌ها جوابیه داده که فاضلاب مال ما نیست مال دیگری است. ما کاری به این نداریم و بررسی می‌کنیم. اجازه نداریم در مورد حق‌وحقوق مردم، مماشات کنیم و کوتاه بیاییم. حتما حل‌وفصل می‌کنیم و به‌نظر من صددرصد این موضوع به نتیجه خواهد رسید.»

نوروزی در پاسخ خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت این دوکارخانه و همکاری محیط‌زیست گفت: «طبق قانون این وظیفه محیط‌زیست است که نسبت به کنترل فاضلاب کارخانه‌ها و صنایع اقدام کند و شهرداری تهران از نظر قانونی مسوولیتی ندارد. اما به‌عنوان شهرداری نمی‌توانیم مدافع شهروندان نباشیم و مکلف هستیم نسبت به سلامت شهروندان حساس باشیم. دیروز مدیرکل محیط‌زیست شهر تهران گفته اگر شهرداری تهران همکاری کند و حفاری انجام دهد که ما بفهمیم مشکل کجاست، برخورد می‌کنیم و من اعلام آمادگی کردم. هر هزینه‌ای داشته باشد شهرداری پرداخت می‌کند تا منشا فاضلاب پیدا شود. ما می‌دانیم فاضلاب از کجا می‌آید اما چون برای دوستان محیط‌زیست ابهام دارد، پس از جلسه سه‌شنبه هرمقدار حفاری لازم باشد، انجام می‌دهیم تا اینکه تعیین‌تکلیف شود و اجازه نمی‌دهیم بوی بد و فاضلاب، رهاشده باقی بماند.»