ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تخریب کامل بنای ایلخانی امامزاده «ساره مریم»

شهروندان:
بنای ایلخانی امامزاده «ساره مریم» در شهرستان نجف‌آباد اصفهان شب‌هنگام به‌شکل کامل تخریب شد.

امامزاده ساره مریمبه گزارش ایسنا، امامزاده «ساره مریم» متعلق به دوره‌ی ایلخانی بود و سال‌ها پیش، ۹۰ درصد آن که ۳۰ تیرماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، توسط هیئت امنای امامزاده تخریب شد. چند روز پیش نیز این امامزاده به‌طور کامل تخریب شد.

در این‌باره نوید حسنی – دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد – با تأکید بر این‌که این بنای تاریخی ۱۸ شهریورماه امسال شبانه تخریب شد، گفت: هیئت امنای امامزاده باعث این تخریب است. آن‌ها دلیل اقدام‌شان را فرسوده بودن بنا اعلام کرده‌اند.

او ادامه داد:‌ در حریم این اثر در چند سال گذشته، ستون‌های بتونی گذاشته و دید بصری آن به کلی نابود شده بود. از سوی دیگر، در جلسه‌ی شورای تأمین استان، فرماندار ویژه‌ی نجف‌آباد – سیروس محمودی – مصوب کرد که در صورت تصمیم گرفتن هیئت‌ امنای امامزاده برای تخریب اثر، این کار باید با هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی نجف‌آباد انجام شود، اما متأسفانه هیچ هماهنگی و توافقی در این زمینه با اداره‌ی میراث فرهنگی نشده است.

اواسط سال ۱۳۸۴ هیئت امنای امامزاده ۹۰ درصد این بنای تاریخی باقی‌مانده از قرن ششم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانی را که دوماه پیش از آن، در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی، شبانه تخریب کرد.

در طول چند سال گذشته نیز اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی شهرستان نجف‌آباد چندبار از نبودن امنیت جانی زائران در این امامزاده سخن گفته بود، بحثی که به‌نظر می‌رسد در طول چند سال گذشته به‌طور دائم تکرار می‌شد تا بهانه‌ای برای تخریب باقی‌مانده‌های این بنای ایلخانی باشد. آن‌ها بنای این امامزاده را که در بخش جوزدان از توابع شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان قرار دارد، قدیمی و مخروبه می‌نامیدند. اردیبهشت‌ماه امسال نیز ساخت سازه‌ی فلزی گنبد آستان امامزاده «ساره مریم» جوزدان را به پایان رساندند.

این امامزاده که منسوب به نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است، در ضلع جنوبی شهرستان نجف‌آباد در پنج کیلومتری شهرستان، در جاده‌ی فولادشهر نجف آباد قرار دارد.