ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ضرورت تجهیز شهرداری‌های ساحلی به امکانات امداد و نجات

رادمردی ۲ آتش‌نشان فداکار در دل دریا

شهروندان:
هنوز رسم پهلوانی و رادمردی نفس می کشد و کباده هایی که این بار نه در گود زورخانه، بلکه در دل دریای خزر زده شد و زندگی را معنایی دوباره بخشید.

دریابه گزارش مهر، همواره هستند رادمرانی که با پیروی از راه و رسم والاترین رادمرد عالم، مولای متقیان، برای رضای خدا دل به دریا می زنند و نفسی را از مرگ نجات می دهند. مردانی از جنس پوریای ولی که پشت بر خاک شکست می نهند تا لبخندی از شوق و رضایت بر لبان پیرزن سالخورده ای نشانند که برای قهرمانی فرزندش در نبرد با پهلوان جهان، خرما نذر می کند.

هنگامیکه خزر قصد داشت در اقدامی دیگر، خانواری را داغدار و سیاه پوش کند با همت و تلاش دو آتش نشان، جوانی از مرگ در کام این دریاچه خروشان رهایی می‌یابد.

“جواد نصر ” جوان ۳۱ ساله اصفهانی که مازندران را برای سفر تابستانه برگزیده و برای شنا به ساحل هچرود شهرستان چالوس رفته بود اما درکام خزر گرفتار شده بود، می گوید: به اتفاق خانواده ام به این منطقه برای تعطیلات گذرانی سفر کرده ام و هنگام شنا، هر چه تلاش کردم خود را از مهلکه نجات دهم، نتوانستم.

وی ادامه داد: دقیقا هنگامیکه دیگر هیچ امیدی به زنده ماندن و نجات نداشتم دو جوان به دادم رسیدند و از مرگ نجاتم دادم.

مسعود باقری و روح الله برابری دو پرسنل خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری هچرود هستند که با دیدن صحنه غرق شدن جوان خود را به محل حادثه رسانده و وی را از غرق شدن نجات داند.

گردشگران در طرحهای سالمسازی شنا کنند

در همین رابطه اکبر جعفرنژاد،شهردار هچیرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از مسافران و گردشگران خواست تا برای استفاده از دریا و شنا از محل های دارای طرح های سالمسازی دریا استفاده کنند تا خدای نکرده مسافرتشان به اندوه تبدیل نشود درحالیکه طرحهای سالمسازی دریا، از ایمنی بالایی برخوردار دارند و ناجیان غریق در آن فعالیت می کنند.

شهرداری های ساحلی به امکانات امداد و نجات تجهیز شود

وی همچنین اضافه کرد: همین جا از فرصت استفاده می کنم و پیرو پیشنهادات قبلی تاکید می کنم که لازم است در جذب نیرو ها و تجهیز شهرداری های حاشیه دریا متناسب با شرایط منطقه ای عمل شود، به عنوان مثال شهرداری های شهرهایی مثل هچیرود که در نوار ساحلی قرار دارند در صورت برخورداری از نیروهای انسانی و امکانات امداد و نجات دریایی در بالا بردن ارتقاءِ سطح ایمنی دریا جهت استفاده علاقمندان می توانند بسیار موثر باشند.

جعفر نژاد در پایان ضمن تقدیر از اقدام مسعود باقری و روح الله باقری دو پرسنل این شهرداری در نجات یک جوان از غرق شدن، گفت: به پاس ابراز روحیه فداکاری این دو تن و به منظور ترویج حس ایثارگری در سطح جامعه،از این کارکنان ویژه قدردانی ویژه صورت خواهد گرفت.

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران نیز با اشاره به شمار غریق دریای خزر درباره دریا و زیرساختهای آن نیز گفت: یکی از مسائل بحث غریق های دریا بوده و این نشان می دهد که دریا به زیرساخت نیاز دارد و اعتبار مستقل برای دریا نیاز داریم.

استاندار مازندران با بیان اینکه دریا متعلق به ایران است و استفاده ملی از آن می شود، یادآورشد: دریا به ایران خدمت می دهد و مازندرانیها خیلی کم از آن استفاده می کنند درحالیکه استفاده از دریا برای نشاط روان و جسم مفید است و در گذشته استفاده از ماسه درمانی برای درمان استفاده و کاربرد داشته است.

وی یادآورشد: اکنون ما باید از خرده پول های استان، پول ناجیان غریق را تامین کنیم، زباله های آنان را جمع آوری کنیم و کارهای فرهنگی انجام دهیم. امیدواریم نگاه و توجه ملی در این بخش ایجاد شود.

به گزارش مهر، بر اساس آمارهای رسمی بیشترین شمار مغروقین دریای خزر در خارج از طرح های سالمسازی دریاست و همواره متولیان بخش های مختلف در استان نسبت به شنانکردن در این محدوده ها هشدار می دهند.

از سوی دیگر کمبود طرحهای سالمسازی دریا و پاسخگو نبودن با نیازها، برخی مسافران را وا می دارد تا در محدوده های خارج از طرح ها شنا کنند که به تاکید کارشناسان، تهیه طرحی جامع سالمسازی دریا در استان ضرورت دارد.

در حال حاضر ۷۹ طرح سالمسازی دریا در سواحل مازندران در دست اجراست که به اعتقاد بسیاری از مسافران و شهروندان شهرهای ساحلی مازندران متناسب با نیازها نیست، از مجموع طرح های سالمسازی دریا ۳۹ طرح دولتی و ۴۰ طرح خصوصی است که ۴۱ طرح شیفتی و بقیه بصورت مردانه و زنانه است.

استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد.

برچسب‌ها : ,