ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دکتر علینقی مشایخی: بازتوزیع منابع، قدم اول برقراری عدالت آموزشی

شهروندان:
دکتر علینقی مشایخی، رئیس همایش توسعه و عدالت آموزشی، در حاشیه نشست شورای شیاست گذاری این همایش و در گفتگویی با «حامیان فردا» گفت:

علینقی مشایخیاز آثار برگزاری همایشی با محوریت توسعه و عدالت آموزشی شفاف شدن این بحث و ورود آن به لایه های مختلف اجتماع است تا حساسیتی در سطح جامعه نسبت به این بحث به وجود بیاید، چرا که پیش از این کمتر به این مقوله و ارتباط تنگاتنگ آن با توسعه پرداخته شده است. این‌که عدالت آموزشی چیست و فقدان آن چه پیامدهایی نامطلوبی در پی دارد و برای تحقق آن چه باید کرد؟

وی در ادامه ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی تحقق این مهم، افزود: یکی از مسایل موجود این است که قبل از تلاش برای اختصاص منابع جدید، مشخص شود از منابع موجود چگونه استفاده کنیم که به بهره‌وری بیشتربیانجامد، باید ابتدا به این فکر کنیم حتی اگر کمیت منابع تغییر نکند چگونه می‌توان آن را به شکل عادلانه‌تری بازتوزیع کرد. بعد از آن می‌توان به این مقوله پرداخت چگونه منابع بیشتری را جذب کنیم تا از این رهگذر سیستم آموزشی به شکل مطلوب‌تر تجهیز شود و در این بستر آموزش به شکل عادلانه ای شکل بگیرد. باید بررسی کرد تجهیز و تخصیص منابع چگونه باید اتفاق بیافتد تا آموزش عمق و اثر بیشتری پیدا کند.

این اقتصاددان آسیب‌های عدم برقراری عدالت آموزشی را گسترده و فراگیر خواند و تاکید کرد: آنچه ضرورت این بحث را به رخ می‌کشد شرایط بحرانی است که در فقدان آن گریبانگیر ما خواهد شد، چرا که می‌بینیم محرومیت از آموزش در درازمدت به فقر، ایجاد فاصله طبقاتی و بازتولید این وضعیت در مناطقی که محروم ماندند، می‌انجامد. مطمئنا محصول تلاش برای برقراری این عدالت در کوتاه مدت برداشت نمی‌شود و نیاز به زمان زیاد و عزم جدی برای این مسئله داریم.

رئیس همایش توسعه و عدالت آموزشی در پایان تاکید کرد: وقتی بحث پرداختن به عدالت آموزشی پیش می‌آید، نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت احساس می‌شود و وضعیتی که به وجود می‌آید این است که ممکن است سیاست مداران آن را مورد غفلت قراردهند وعلیرغم برنامه‌ریزی‌های اولیه در دراز مدت فراموش شده و وضع جامعه بدتر شود. برگزاری چنین همایش‌هایی و طرح این مسایل پیامدهای نامناسبی که فقدان عدالت آموزشی در پی خواهد داشت را یادآوری و تعدیل می‌کند.