ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر جعفر خیرخواهان:

عدالت آموزشی، بودجه‌ریزی محدود و بازدهی بالا

شهروندان:
پرداختن به آموزش کودکان مناطق محروم زمانی که جامعه دچار رکود‌ اقتصادی است آیا یک ضرورت تلقی می‌شود یا باید آن را به بهبود شرایط موکول کرد؟ این پرسشی است که گروه رسانه همایش «توسعه و عدالت آموزشی با با دکتر جعفر خیرخواهان پژوهشگر اقتصادی در میان نهاد.

جعفر خیرخواهانبه گفته این اقتصاددان نمی‌توان از آموزش مناطق محروم به این بهانه که کشور دچار رکود اقتصادی یا مسائل دیگر باشد چشم‌پوشی کرد؛ تنها زمانی که شرایطی بحرانی نظیر جنگ در یک جامعه حادث شود،‌ آموزش در کنار بسیاری مسائل مهم دیگر در حاشیه مباحث سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد.

وی عدالت آموزشی را یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی سالم و آموزش‌دیده می‌تواند نویددهنده جامعه توسعه‌یافته در تمامی ابعاد آن باشد. از این رو لازم است ما ضمن گسترش آموزش به تمام مناطق، اصلاحاتی را نیز جهت بهبود عملکرد آموزشی لحاظ کرده و مجموعه دروس عملی را به مباحث حفظی بیفزاییم.

این پژوهشگر اقتصادی برگزاری همایش «توسعه و عدالت آموزشی» را فرصتی برای ایجاد حساسیت‌زایی در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که افراد شاخص در حوزه‌های اقتصاد،‌ سیاستگذاری، جامعه‌شناسی و هنر در برگزاری این همایش مشارکت دارند می‌‌توان امیدوار بود که مقوله آموزش مناطق محروم حضور چشم‌گیرتری در عرصه سیاستگذاری و اختصاص بودجه داشته باشد.

وی بودجه اختصاص داده شده به این بخش را محدود اما با بازدهی بالا دانست و گفت: ما با پرداختن به این مقوله می‌توانیم با هزینه اندک به چشم‌اندازی مطلوب برای آینده کشور امیدوار باشیم.

خیرخواهان در ادامه سخنانش برگزاری سالانه چنین همایش‌هایی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: برگزاری هر ساله می‌تواند تاثیرگذاری یک هدف را بالاتر ببرد و زمینه ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و اصلاح رویکردها را مهیا کند. از این رو ما قادر خواهیم بود ضمن ایجاد یک برنامه‌ریزی درازمدت دستاوردهای سالانه آن را بررسی و چالش‌های پیش روی این برنامه ها را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.

برچسب‌ها : , ,