ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت و گو با جانباز و مبتكر آموزش نقاشي به نابينايان

نقش ایثار بر بوم رنگ‌ها

شهروندان:
نسیم شوق و امید در تار و پود وجودش دمیده می شود و با ذوقی سرشار به نقاشی روی می آورد. دستانش معجزه می کند با حرکاتی ساده و بی آلایش به کمک کاردک و کاغذ نقش هایی می آفریند که هرکدام تبلور عشق به هستی اند.

استاد محمدهاشم بدریمبتکر و مبدع سبک هنری «بدریسم» است که در سراسر جهان به نام او شناخته و اکنون در مدارس کشور فرانسه تدریس می شود. استاد محمدهاشم بدری متولد استان مرکزی است اما دوران نوجوانی و جوانی خود را در شهرستان ماهشهر سپری کرد.

در دوران دفاع مقدس نیز در سنگرهای عشق آنچنان زیبا نقش آفرید که به درجه جانبازی نائل آمد. وی آغازگر و مبتکر آموزش نقاشی به نابینایان است که تاکنون ۶۰ نمایشگاه داخلی و خارجی در حوزه نقاشی برگزار کرده است. برای آشنایی بیشتر با گنجینه هنر و معنویت او به سراغش رفتیم.

این هنرمند جانباز درباره سبک بدریسم می گوید: در این تکنیک با استفاده از کاردک و کاغذ نقش آفرینی می کنم به این صورت که رنگ باید بین صفحه کاردک و کاغذ قرار گیرد آنگاه توسط کاردک دستان هنرمند جا به جا و نقش زده می شود.

بدری ادامه می دهد: نقاشی با این سبک گاهی روی مقوا و گاهی روی کاغذ های عکاسی و گلاسه انجام می شود که از سرعت و شفافیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان می کند: یکی از مشکلات این سبک تهیه کاغذ و کاردک است،کاغذ عکاسی و گلاسه گران است. کاردک نیز باید بسیار صیقل داده شود تا به خوبی روی کاغذ قرار گیرد.

این هنرمند جانباز درباره تاثیر مقاومت در آثارش می گوید: درخت یکی از نمادهای ایستادگی و مقاومت است که در آثارم به خوبی دیده می شود، درختان در معرض حوادث زیادی در طبیعت قرار می گیرند اما همچنان محکم سرجای خود ایستاده اند که این امر می تواند الگویی برای ما انسان ها باشد تا درس مقاومت را از آنان بیاموزیم.

بدری خاطرنشان می کند: افرادی که نزدیک طبیعت زندگی می کنند همیشه احساس خوبی دارند و از آن انرژی می گیرند اما با دور شدن از طبیعت و زندگی در شهر، روحیه انسان ها نیز تغییر می کند. مقاومت و ایستادگی در روحیه انسان بسیار تاثیر گذار است به طوری که در پیچ و خم های زندگی می توان از آن کمک گرفت.وی با بیان این که نسل جوان جامعه با مقوله ایثار و مقاومت زیاد آشنا نیست اظهار می کند: جوانان باید از همین طبیعت و درختان الگو گرفته، با هدف و برنامه ریزی از لحظه لحظه زندگی استفاده و با مشکلات دسته

و پنجه نرم کنند.این هنرمند جانباز با بیان این که انسان باید برای هر چیزی که خداوند آفریده شایستگی حفظ آن را داشته باشد می گوید: هنگامی که کشور در محاصره دشمن قرار گیرد آنگاه هویت ما هم در معرض خطر است و باید با چنگ و دندان از خاک خود دفاع کنیم.وی بیان می کند: در کشورهای دیگر نمادهایی به یادگار مانده از دوران جنگ را همواره پاس می دارند، چه خوب است که در کشور ما نیز بیش از پیش به این امر پرداخته و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود.

بدری ادامه می دهد: به دلیل ۸ سال جنگ تحمیلی در کشور، مردم گرایش بیشتری به آثار مقاومت در نقاشی نشان می دهند اما در کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه تکنیک و زیبایی آثار از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار می کند: گاهی اوقات نیز به سبک فیگوراتیو توسط انگشتان دست نقاشی می کشم و بعد با آن ها ارتباط برقرار می کنم.

این هنرمند جانباز خاطرنشان می کند: همچنین تکنیکی را به نام خط سپید ابداع کردم که مختص نابینایان است و آنان می توانند با خودکار یا مداد شمعی روی صفحه کاغذ فشار آورده و شیاری را که روی کاغذ به جا مانده با انگشتان دست چپ لمس کنند و به نوع اثر پی ببرند

 فاطمه جلائیان – ایران