ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تهران هر دقیقه ۶ تن زباله تولید می‌کند!

شهروندان تهرانی در هر دقیقه بیش از ۵‌تن زباله تولید می‌کنند؛ زباله‌هایی که مدیریت شهری باید برای جمع‌آوری آنها روزانه یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان هزینه صرف کند. رقمی که در سال به بیش از 450میلیارد تومان می‌رسد. این رقم تنها هزینه‌ جمع‌آوری پسماند پایتخت است. هزینه‌ای که هر روز با تولید زباله بیشتر، افزایش می‌یابد و منبع تأمین این هزینه‌ها نیز خود شهروندان تهرانی هستند.

به گزارش همشهری آنلاین در واقع شهروندان تهرانی و شهروندان کشور با تولید هر گرم زباله، علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر به‌خود، موجب اتلاف منابع کره زمین نیز می‌شوند.
اما هزینه‌های پنهانی دیگری نیز به ازای تولید هر گرم زباله وجود دارد. هزینه‌هایی که امکان محاسبه آن نیست و تنها به‌صورت تخمین اعلام می‌شود. در واقع این هزینه‌ها نه‌تنها به شهروندان فعلی کشور بلکه به نسل‌های آینده نیز تحمیل می‌شود.

براساس پژوهش‌های انجام شده در مراکز مطالعاتی دانشگاهی کشور، هر تن زباله علاوه بر تولید ۴۰۰تا ۶۰۰لیتر شیرابه، حدود ۴۰۰مترمکعب گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن نیز از خود متصاعد می‌کند. این آمار در واقع بیانگر تولید آلودگی زیست‌محیطی گسترده‌ای است که آیندگان را تهدید می‌کند. در واقع هر شهروند با تولید یک گرم زباله علاوه بر تحمیل بار مالی مشخص به‌خود، باعث افزایش آلودگی‌های زمین چه در عمق خاک و چه در جو می‌شود و عرصه زیست را برای آیندگان تنگ‌تر می‌کند.

مروری بر آمارهای نگران کننده

براساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک جهانی روزانه ۵/۳میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در تولید زباله ۴۰هزار تن در روز است. واقعیت این است اگر تولید زباله در شهرهای جهان به‌ویژه در شهرهایی که سرانه تولید زباله آنها زیاد است (تهران با تولید سرانه ۹۰۰گرم زباله در روز در زمره شهرهای بسیار آلاینده قرار گرفته است) به همین شکل ادامه یابد، تصور داشتن زمینی پاک و قابل زیست برای آیندگان کمی دور از ذهن است. دلیل عمده افزایش تولید زباله‌ها در شهرها افزایش جمعیت شهری است از آن گذشته رواج فرهنگ مصرف سبب شده در شهرهای بزرگی چون تهران روزانه هر فرد ۹۰۰گرم زباله تولید کند و زباله‌های خانگی مانند پسماند‌های مواد خوراکی، کاغذ، شیشه و پلاستیک تولید شود.

سرعت تولید زباله در پایتخت در طول سال‌های گذشته چشمگیر بوده است. به‌گونه‌ای که پایتخت‌نشینان به‌طور متوسط در هر سال رشدی ۳درصدی در تولید زباله داشتند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران متوسط تولید زباله تهرانی‌ها را در سال ۸۷ در حدود ۶هزار و ۸۶۳تن در روز اعلام کرد. مجتبی عبداللهی با اعلام افزایش سرانه تولید زباله در هر روز در پایتخت از تولید متوسط روزانه ۷هزار و ۴۴۲تن خبر داد و عنوان کرد که این رشد بسیار نگران‌کننده است.

« در تهران میزان تولید زباله زیاد است و در روز چندین بار زباله در تهران جمع‌آوری می‌شود این در حالی است که در بسیاری از کشورها روزی یک‌بار فقط زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند»؛ این سخنان عبداللهی نشان می‌دهد که شهروندان برای دفع زباله هنوز همکاری لازم را با مدیریت شهری ندارند. پایتخت‌نشینان که روزگاری ساعت ۹شب را زمانی برای بیرون گذاشتن زباله از منزل می‌دانستند، مدت‌هاست که دیگر توجهی به این رویکرد ندارند و زباله‌ها را در اوقات مختلف هرساعت شبانه‌روز بیرون از خانه می‌گذارند.

عبداللهی با اشاره به اینکه در برخی از ماه‌های سال میزان تولید زباله در تهران بیشتر می‌شود، گفت: «در روزهای پایانی سال میزان تولید زباله بسیار زیاد است و دوبرابر میزان جهانی زباله در پایتخت تولید می‌شود. تهرانی‌ها در روزهای پایانی سال به‌طور متوسط روزانه یک کیلوگرم زباله تولید کرده‌اند که این رقم دوبرابر سرانه تولید زباله در شهرهای توسعه‌یافته جهان است.» معاونت خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص هزینه‌های صرف‌شده برای جمع‌آوری زباله در تهران نیز گفت: «شهرداری روزانه یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماند هزینه می‌کند. در برخی محلات تهران روزانه ۴ تا ۵ نوبت زباله جمع‌آوری می‌کنیم، خانواده‌ها به تولید زباله توجه نمی‌کنند.»

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه گفت که ۲ میلیون خانوار در تهران ساکن هستند که اگر هر خانوار روزانه یک‌کیلو زباله کمتر تولید کند‌، ۳۰ درصد زباله کمتر تولید می‌شود.در همین زمانی که شما این گزارش را خواندید، ۱۰تن زباله توسط شهروندان تهرانی تولید شد که یک میلیون و ۶۷۰هزار تومان فقط برای انتقال این مقدار زباله از جیب شما هزینه خواهد شد.

متوسط تولید زباله تهرانی‌ها در هر دقیقه : ۵ تن

متوسط تولید شیرابه زباله در تهران در هر دقیقه : ۲۵۰۰ لیتر

تولید گاز گلخانه‌ای در تهران بر اثر تولید زباله در هر دقیقه : ۲۰۰۰ متر مکعب

هزینه جمع آوری زباله تهران در هر روز : یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان

متوسط تولید زباله توسط تهرانی‌ها در روزهای پایانی سال : یک کیلوگرم (دوبرابر سرانه جهانی)

  بدون برچسب