ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش تلفات طاعون در هفتادقله به بیش از ۱۷۰ رأس

بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، از اواخر خردادماه سال جاری تاکنون صدها کل و بز و قوچ و میش وحشی در این منطقه تلف شده‌اند.

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت؛ در روز جمعه ۹۴/۴/۱۲ طبق برنامه از پیش تعیین شده حدود ۵۵ نفر از نیروهای اجرایی، کارشناسان و مدیران محیط زیست به همراه نمایندگانی از سازمان دامپزشکی و همیاران محیط زیست استان مرکزی جهت پایش گسترده هفتاد قله عازم این منطقه شدند.

پایش هفتاد قله در قالب ۲۰ اکیپ ۲ الی ۳ نفره از ساعت ۴٫۳۰ بامداد روز جمعه آغاز و پایش کنندگان در ۲۰ مسیر مختلف به سمت ارتفاعات منطقه حرکت نمودند.

 

 

اکیپ ها در طول مسیر حرکت خود به جستجوی لاشه های حیات وحش پرداخته و نسبت به دفن و معدوم سازی آنها اقدام نمودند.

در پایان روز جمعه مجموعا تعداد ۵۳ لاشه جدید کشف و پس از ثبت مشخصات، دفن و معدوم گردید.

از ابتدای شیوع بیماری طاعون تاکنون تعداد ۱۷۰ لاشه کل و بز و قوچ و میش وحشی در منطقه کشف شده است که اکثر آنها را کل ها و بزهای ۲ الی ۳ ساله تشکیل می دهند.

 

 

بطور حتم تعدادی از حیوانات مبتلا به بیماری در نقاط صعب العبور منطقه تلف شده و لاشه آنها توسط اکیپ های پایش مشاهده نشده است.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته در روز جمعه تعدادی کل و بز و قوچ و میش با علائم بیماری در گله ها مشاهده شده اند که دسترسی به آنها امکانپذیر نمی باشد.

مرگ و میر حیات وحش همچنان در منطقه ادامه داشته و هر روز بر تعداد حیوانات تلف شده افزوده می شود اما از روند تلفات تا حدودی کاسته شده است.

 

 

با توجه به اینکه در صورت شیوع این بیماری در یک منطقه، ویروس به ۱۰۰درصد نشخوار کنندگان کوچک آن منطقه منتقل می شود، در حال حاضر تمامی جمعیت کل و بز و قوچ ومیش حاضر در هفتاد قله به این ویروس مبتلا شده اند، اما میزان تلفات این بیماری مابین ۵۰ تا ۹۰ درصد کل جمعیت متغیر خواهد بود که امیدواریم کمترین میزان مرگ و میر در میان حیات وحش هفتادقله رخ دهد.