ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
هشدار پلیس به توزیع‌کنندگان فیلم؛

دانلود زیر ذره‌بین

مسئولان پلیس اعلام کردند سایت‌های اینترنتی دانلود فیلم زیر ذره‌بین هستند و قرار است به شکلی جدی‌تر با این فعالیت غیرقانونی برخورد شود.

این خبر را روز گذشته رئیس پلیس پایتخت اعلام کرده است. با وجود این، همواره شاهد اجرای طرح‌هایی برای مقابله با توزیع فیلم‌هایی که می‌توان آنها را از طریق اینترنت به دست آورد، بوده‌ایم. این برخورد‌ها اغلب مربوط به توزیع‌کنندگان خرد این محصولات بوده است اما اکنون مسئولان پلیس می‌گویند قرار است با سرشاخه‌ها مقابله کنند.

«فیلترینگ» واژه‌ای که این روزها بیش از گذشته آن را می‌شنویم. اجرای سیستم فیلترینگ در ایران که تقریباً عمر ۱۳ ساله‌ای دارد تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم همچون آتش زیر خاکستر بود و در واقع اکثر کاربران به جای انتقاد، با استفاده از نرم‌‌‌افزارهای فیلترشکن مشغول دورزدن سیستم فیلترینگ بودند. هرچند در حال حاضر هم این دورزدن‌ها ادامه دارد اما حالا تقریباً یک‌سالی است که سیاست‌های دولت یازدهم باعث شده مخالفان و موافقان اجرای این سیستم‌ رودرروی هم قرار بگیرند و درباره بایدها و نبایدهای تغییر در نحوه اجرای آن لب به سخن بگشایند. درحال حاضر هیچ‌کس مخالف اجرای فیلترینگ در اینترنت نیست چرا که در تمام کشورهای دنیا فیلتر روی برخی سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی صورت می‌گیرد. آنچه باعث شده این روزها مخالفان و موافقان فیلترینگ اینترنت بیش از گذشته رودرروی یکدیگر قرار بگیرند نحوه اجرای این سیستم است.

انواع فیلترینگ

کاربران اینترنت با دو نوع فیلترینگ روبه‌رو هستند. فیلترینگی که به دنبال تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شده و مانع دسترسی ایرانیان به خدمات سرویس‌دهندگان خارجی نظیر گوگل، یاهو و… می‌شود و فیلترینگی که در داخل برای جلوگیری از دسترسی کاربران به سایت‌های مغایر با قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران وضع شده است. رفع فیلترینگ نوع اول خارج از کنترل و وابسته به تصمیم دولت‌های دیگر است. اما داستان رفع فیلترینگ نوع دوم کاملاً متفاوت است. یعنی نمی‌توان انتظار به رفع کامل آن داشت چرا که این نوع فیلترینگ در همه کشورها بسته به سیاست‌های مدون شده اجرا می‌شود.

سایت‌های اینترنتی دانلود فیلم زیر ذره‌بین پلیس

نیاز ضروری افراد و به‌ویژه نسل جوان به دریافت محصولات فرهنگی و تماشای آثار فرهنگی که شاید خیلی از آنها مشکل اخلاقی نداشته و حتی آموزنده هم باشد در کنار محدودیت‌ها و ضعف‌های دولتی عرضه این آثار، باعث پیدایش شبکه قاچاق زیرزمینی شده است که حتی محصولات داخلی را هم درگیر خود کرده و با عرضه رایگان آنها سبب ورشکستگی و ضرر مالی هنگفت سازندگان محصولات فرهنگی داخل کشور شده است. درحالی که ما شاهد فروش لوح‌های فشرده یا به‌اصطلاح سی‌دی محصولات خارجی از سوی دستفروشان هستیم، برخی از فروشگاه‌های صوتی و تصویری نیز این محصولات را برای مشتریان خاص خود عرضه می‌کنند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که بازار فروش لوح‌های فشرده در ایران گردش مالی میلیاردی دارد. بر فرض اینکه در شهری مانند تهران روزانه پنج هزار سی‌دی غیرمجاز فروخته شود، اگر قیمت پایه هر سی‌دی را دوهزار تومان بدانیم، تنها روزانه ۱۰ میلیون تومان در این زمینه رد و بدل می‌شود. در ماه این رقم ۳۰۰ میلیون و در سال به بیش از سه میلیارد تومان می‌رسد. هفته گذشته بود که پلیس پایتخت طرح برخورد با فروشندگان فیلم‌ها و محصولات فرهنگی غیرمجاز، قاچاق و مستهجن را به مرحله اجرا درآورده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ لوح فشرده را امحا کرد. با این وجود رئیس پلیس پایتخت ضمن اعلام خبر تداوم اجرای چنین طرح‌هایی، می‌گوید پلیس با سایت‌هایی که اقدام به بارگذاری محصولات فرهنگی و فیلم‌های غیرمجاز و قاچاق در فضای خود کرده‌اند نیز برخورد خواهد کرد. حسین ساجدی‌نیا با بیان اینکه یکسری از افراد نیز اقدام به تبلیغ محصولات غیرمجاز خود در سایت‌ها کرده‌اند، خاطرنشان کرد: پلیس فتا و پلیس اطلاعات فضای مجازی را رصد می‌کنند. ایسنا نوشت؛ رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه ما با کسانی که اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی در بحث تهیه، توزیع و فروش محصولات فرهنگی به شکل قاچاق و نیز توزیع فیلم‌های مستهجن کنند برخورد خواهیم کرد، افزود: همچنین آن دسته از اصنافی که اقدام به توزیع فیلم‌های غیرمجاز کنند با همکاری اصناف شناسایی شده و با آنان برخورد می‌شود. بنابراین طرح‌ها مربوط به دستفروشان خیابان نخواهد بود.

 کنترل فیزیکی وسایل ارتباط جمعی ممکن نیست

دریافت اطلاعات در عصری که عصر بمباران اطلاعاتی لقب گرفته است از مجراهایی نظیر اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری سبب شده است همه افراد بتوانند به همه اطلاعات دسترسی داشته باشند. اطلاعاتی که شاید چندان مناسب سن همه نباشد. به همین دلیل حتی در کشورهای دیگر هم برای عرضه محصولات فرهنگی محدودیت‌های سنی لحاظ شده است که از طریق پخش این برنامه‌ها از تلویزیون و شبکه رسمی در ساعاتی که کودکان کمتر پای تلویزیون هستند صورت می‌گیرد. یک استاد علوم ارتباطات در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: کنترل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در هر جامعه‌ای لازم است و همیشه مواردی وجود دارد که به ضرر افراد است و استعدادها را منحرف می‌کند. اسماعیل قدیمی می‌افزاید: مساله این است که چه شیوه‌ای برای کنترل وجود دارد؟ آیا همیشه زور و فشار مانع ترویج افکار نادرست می‌شود؟ این استاد ارتباطات درباره کنترل‌های اجتماعی در زمان فعلی می‌گوید: کنترل‌های اجتماعی در دوران فعلی به شکل خودکنترلی اعمال می‌شود و دولت‌ها به‌جای زور و فشار با آموزش و تبلیغ فرد را تشویق به رفتارهای اخلاقی می‌کنند. قدیمی ضمن رد کنترل فیزیکی در دنیای فعلی می‌گوید: علاوه بر این اصلا امکان کنترل فیزیکی وسایل ارتباط جمعی در روزگار فعلی وجود ندارد و این شبکه‌ها قابل کنترل نیستند زیرا به محض اینکه این سایت‌ها فیلتر می‌شوند نرم‌افزار دسترسی به آنها ساخته می‌شود.

 فضای مجازی نباید به حال خود رها شود

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اقدام اخیر پلیس برای برخورد با سایت‌های اینترنتی دانلود می‌گوید: این چارچوب‌مندی به نفع مردم است زیرا همانطور که ما به محصولات غذایی عادت می‌کنیم به محصولات فرهنگی هم به مرور زمان عادت کرده و شخصیت ما بر این اساس شکل می‌گیرد. عبدالرضا مصری می‌افزاید: درحالی که در جهان فعلی امکان کنترل اطلاعات وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که فضای مجازی باید به حال خود رها شود زیرا منبع تغذیه فکری مردم و جوانان این شبکه‌های اطلاعاتی هستند و بسیاری از افراد با نیت مثبت و در راستای کار و تحصیل خود از اینترنت استفاده می‌کنند. مصری با اشاره به اینکه آموزش بیشتر از اقدامات سلبی می‌تواند مناسب باشد، می‌گوید: ما عادت داریم همیشه بعد از وقوع حادثه به فکر راه‌حل آن بیفتیم درحالی که علاج واقعه را باید قبل از وقوع انجام داد. وقتی ماهواره وارد شد نظارتی بر آن نداشتیم و این باعث شد آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و خیانت زوجین افزایش یابد.

منبع: روزنامه آرمان