ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بن‌بست واکسن‌های موادمخدر

هنوز یک روز از انتشار خبر تولید واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار نگذشته است که وزارت بهداشت، ساخت و آزمایش این واکسن‌ها را تخلف اعلام کرد.

 

 

روزنامه آرمان نوشت؛ روز شنبه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، نه‌تنها از ساخت واکسن‌های مرفین، هرویین و سیگار خبر داد که خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط به این واکسن‌ها شد. روز گذشته اما یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اعلام کرد این واکسن‌ها هیچ مجوز اولیه‌ای دریافت نکرده‌اند.

 

روز شنبه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از ساخت واکسن‌های مرفین، سیگار و هروئین خبر داد و خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط به این واکسن‌ها شد.

علیرضا جزینی اظهار کرد: در بازدیدی که از انستیتو پاستور داشتم، در جریان ساخت واکسن مرفین و هروئین قرار گرفتم که مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده است و در نظر داریم این واکسن‌ها را برای افراد در معرض خطر اعتیاد استفاده کنیم.

ایسنا نوشت؛ او افزود: البته نیاز است که وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط اقدام عاجل انجام دهد. این واکسن‌ها مراحل تست انسانی و حیوانی خود را پشت سر گذاشته‌اند و نتیجه‌بخش بوده است.

 

این واکسن‌ها هیچ مجوز اولیه‌ای دریافت نکرده‌اند

با این وجود روز گذشته دبیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در واکنش به درخواست‌هایی از وزارت بهداشت مبنی بر «تسریع صدور مجوز واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار»، گفت: این واکسن‌ها هیچ مجوز اولیه‌ای از سازمان غذا و دارو دریافت نکرده‌اند.

مهدی پیرصالحی، در واکنش به اخباری مبنی بر طی کردن مراحل ثبت و اختراع و همچنین تست حیوانی و انسانی واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار، گفت: این واکسن‌ها در وزارت بهداشت در هیچ مرحله‌ای قرار ندارند. نمی‌توان گفت که اختراعی صورت گرفته و حال وزارت بهداشت در ارائه مجوزها اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: انجام مطالعات انسانی قبل از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو تخلف است. نمی‌توان دارویی که مقررات اولیه را نداشته، روی انسان آزمایش کرد. پیرصالحی در عین حال گفت: باید ضوابط مربوط به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو طی شود.

او ادامه داد: اگر قرار است مطالعه‌ای درباره واکسن و داروها انجام شود، باید مجوز آن از سازمان غذا و دارو اخذ شود. پس از آن سازمان غذا و دارو نیز بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و در صورت صحت، سلامت و اثرگذاری، آن دارو می‌تواند وارد فهرست دارویی کشور شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: درباره این واکسن‌ها نیز اگر مطالعه‌ای صورت گرفته باشد و هرچند هم داکیومنت‌های زیادی نیز داشته باشد، اما هیچ کدام بر اساس مقررات سازمان غذا و دارو نبوده و بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه هیچ‌کدام از واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار مجوزهای لازم را ندارند، گفت: یک واکسن است که مدعی است می‌تواند بر روی تمام این موارد اثربخشی داشته باشد و آن هم هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو دریافت نکرده است.

 

 انواع روش‌های درمانی در مصرف موادمخدر

روش‌های ترک اعتیاد در همه دنیا بر درمان دارویی و مشاوره‌ای استوار است. به بیان دیگر برخی از پزشکان و متخصصان معتقدند برای درمان سوءمصرف اغلب مواد باید فرد از روش‌های مشاوره‌ای نظیر گفت‌وگو، تمرین و روش‌های آموزشی برای پی بردن به درصد تخریبی انواع موادمخدر استفاده کند و درمان دارویی کارآیی لازم را ندارد و برخی دیگر معتقدند بدون دارودرمانی و استفاده از انواع داروها نظیر متادون و قرص‌های گیاهی و غیر گیاهی ترک و انواع روش‌های سم‌زدایی که در اغلب کلینیک‌ها انجام می‌شود، امکان ندارد فرد بتواند فقط با مشاوره و آموزش به قول معروف غول اعتیاد را به زمین زده و آن را شکست دهد.

با وجود این، انواع داروهایی که برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شوند نه‌تنها در ایران بلکه در همه کشورهای دنیا، دیگر چندان معتبر نیستند. متاسفانه در حال حاضر انواع و اقسام داروهای ترک اعتیاد در بازار وجود دارد که برای درمان اعتیاد به فروش می‌رسد. از محتویات یا ترکیـبات چنین داروهایی کمتر کسی اطلاع دارد. درباره این داروها می‌توان چنین اظهارنظر کرد که محتویات این داروها اکثراً ترکیبی از موادمخدر است. دیده شده است که بسیاری از معتادان که از این ترکیبات استفاده می‌کنند به این داروها معتاد می‌گردند. بنابراین اگر بیماران معتاد از این داروها استفاده کنند نه تنها نباید انتظار ترک اعتیاد و درمان مورد اطمینان را داشته باشند بلکه ممکن است به این داروها معتاد شوند. به عنوان مثال اگر هر فرد عادی بتواند یک عمل جراحی را انجام دهد می‌توان انتظار داشت که هر فردی نیز در ترک و درمان اعتیاد همانند یک پزشک متخصص عمل کرده و موفق شود.

 

 این روش‌ها امتحان خود را پس داده‌اند

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس درباره واکسن‌های مرفین و هروئین به «آرمان» می‌گوید: درحالی که اغلب درمان‌های دارویی چندان مورد تایید علم جدید در درمان مصرف مواد نیست این واکسن‌ها بعد از بررسی اولیه ناکارآیی خودشان را نشان دادند و نیازی به آزمودن مجدد نیست.

عبدالرحمان رستمیان می‌افزاید: روش‌های ترک اعتیاد نوین در کشورهای توسعه یافته مانند سوئیس به این شکل است که فرد را به مکان‌ها و کلینیک‌های مختلفی برای ترک ارجاع می‌دهند و آنجا بر حسب اینکه آن فرد چه موادی مصرف می‌کند از آن ماده مخدر به اندازه کافی به آن فرد می‌دهند تا همان‌جا مصرف کند ولی اجازه ندارد آن را با خود بیرون ببرد.

او می‌افزاید: با اجرای این طرح از سوی دولت و به این شکل آمار دزدی و جنایت به دلیل تهیه مواد را در این کشور به صفر می‌رسانند و همچنین میزان مصرف افراد را کنترل می‌کنند.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: در حالی که تاکنون هیچ تاییدی بر این محصول از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت انجام نشده و بعید است انجام شود، بهتر است مسئولان به فکر روش‌های علمی‌تر و عملیاتی‌تر در درمان موادمخدر باشند زیرا این روش‌ها در دیگر کشورها امتحان خود را در گذشته پس داده و تایید نشده‌اند.

 

 هنوز منتظر تایید وزارت بهداشت هستیم

قائم‌مقام دبیرستاد مبارزه با موادمخدر بعد از اینکه پیرصالحی، دبیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو اعلام کرد این واکسن‌ها مجوز اولیه را دریافت نکرده‌اند در پاسخ به اینکه آیا امکان منتفی شدن عرضه این واکسن‌ها بعد از این اظهارات وجود دارد، گفت: اینکه ایشان این اظهارات را انجام داده‌اند به معنی عدم تایید این واکسن‌ها یا مشکلات سلامتی و بهداشتی این محصولات نیست و ایشان چنین چیزی را نگفته است.

علیرضا جزینی عنوان کرد: این واکسن‌ها در داخل ساخته و تولید شده و برای تایید نهایی برخی مراحل را طی کرده است. او عنوان کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر کماکان منتظر وزارت بهداشت و حکم تایید این وزارتخانه بر این واکسن است تا این واکسن‌ها را راهی بازار کند.