ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیر کل مشارکتهای اجتماعی جوانان تاکید کرد

سمن‌های جوانان، مجری طرح‌های اوقات فراغت باشند

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان می‌توانند مجری بخشی از طرح‌های اوقات فراغت دستگاه‌های دولتی باشند و دولت نیز باید اعتبار لازم را در اختیار سمن‌ها قرار دهد.

 

رضا حجتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سمن‌ها می‌توانند بخش عمده‌ای از اوقات فراغت مردم را پر کنند؛ البته باید به منظور دستیابی به این هدف بسترسازی مناسب انجام شود و وظیفه دولت در سطح کلان سیاست‌گذاری است. به گونه‌ای که برنامه‌هایی که در بازه زمانی مشخص می‌تواند محقق شود را طراحی و بستر لازم را به منظور اجرایی کردن آنها از سوی مردم فراهم کند، ضمن اینکه عمل به بخشی از این وظایف بر عهده سمن‌ها و نظارت بر عملکرد و پایش آنها وظیفه دولت است.

 

وی تاکید کرد: البته دولت نباید به صورت مستقیم در اجرا مداخله کند و وارد اجرای برنامه‌های اوقات فراغت شود ولی در حوزه سیاست‌گذاری، هدایت و تخصیص بهینه منابع نقش کلیدی دارد و حتی در آزادترین کشورهای دنیا دولت‌ها وارد برنامه‌ریزی‌های اجتماعی می‌شوند. همین سیاست‌ها جهت حرکت جامعه را به ویژه در جوامع در حال توسعه مانند ایران روشن می‌کند.

 

حجتی تصریح کرد:‌ مداخله دولت باید در حد سیاست‌گذاری و پایش برنامه‌ها و اجرا برعهده سازمان‌های مردم نهاد باشد.

 

وی در ادامه داد با بیان این که سرانه سازمان‌های مردم نهاد جوانان در ایران بسیار پایین است، اظهار کرد: برخی مدیران دولتی که به مشارکت اجتماعی اعتقاد ندارند قصد دارند کارهای اجرایی را خود بر عهده بگیرند بنابراین مردم را در امور مشارکت نمی‌دهند و زمینه دفع و طرد آنان را فراهم می‌کنند.

 

حجتی در پایان گفت: این مدیران دچار نوعی خود محوری هستند البته ممکن است یکی از دلایل خودداری از واگذاری مسوولیت‌ها به سازمان‌های غیر دولتی، فساد اداری باشد.