ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دعواي شهرداري منطقه ١٧ و یک «سمن» موجب شد

تعطیلی مرکز کودکان کار

باز هم خبر از تعطیلی یکی از مراکز اجتماعی و فرهنگی شهرداری است. این‌بار خبر به تعطیلی مرکز کودکان کار پرتو در میدان فلاح منطقه ١٧ برمی‌گردد، تنها خانه کودکان کار در منطقه ١٧ که حدود ١٢٠ کودک کار شناسایی شده در آن منطقه زندگی می‌کنند.

این مرکز یکی از مراکز ١٠ گانه طرح پرتو شهرداری است که قرار است براساس آن به کودکان کار آموزش بدهد و مشکلات روحی و فرهنگی‌شان را حل کند و البته، کمک‌های مادی شهرداری و خیرین را به دست کودکان کار برساند.

 

اما این خانه کودکان کار دیروز از سوی شهرداری تعطیل شد. مرکزی در یک طبقه ساختمان با ٣ اتاق که از آذرماه ١٣٩٣ در اختیار موسسه‌ای مردم‌نهاد جمعیت حمایت از کودکان کار خیابانی قرار گرفته بود و بنابر گفته نماینده این موسسه به بیش از ٧٠ کودک کار منطقه مددرسانی می‌کرد.

اما در سوی دیگر، مهران عباسی، مدیر اداره رفاه شهرداری منطقه ١٧ مدعی است که دلیل تعطیلی این مرکز پایان یافتن مهلت قرارداد آنها بوده است. او می‌گوید که قرار نیست این مرکز تعطیل شود بلکه شهرداری با موسسه‌ای دیگر به توافق رسیده تا طی چند روزه آینده دوباره در این مرکز مستقر شوند و کار را ادامه دهند.

عباسی در پاسخ به این سوال که چرا با موسسه قبلی کار را ادامه ندادید؟ می‌گوید: عملکردشان اصلا خوب نبوده است اولا چندین بار از آنها خواسته‌ایم تا لیست کودکانی که با آنها ارتباط داشته‌اند را به ما بدهند تا بتوانیم به آنها سبد کالا و کمک‌های مادی و کالایی بکنیم و نام‌شان را در سامانه یکپارچه کودکان کار شهرداری ثبت کنیم، ولی هر بار به طریقی طفره می‌روند. از سوی دیگر هر وقت از آنها دعوت کرده‌ایم تا مثلا در مراسم روز درختکاری کودکان را برای تنوع و تفریح و البته حضور در جمع‌های اینچنینی بیاورند، اقدامی انجام نداده‌اند.

البته مهم‌ترین دلیلی که عباسی از آن یاد می‌کند، نداشتن مجوز از سوی این موسسه است: «این موسسه قبلا مجوز داشته است ولی به دلیل عملکرد نه‌چندان مناسبش و همچنین مسائل دیگری که داشته مجوزش تمدید نشده است. به همین دلیل با مجوز موسسه دیگری با شهرداری وقت وارد مذاکره شده و نمی‌دانم مسوول وقت اداره رفاه منطقه چطوربا این رویه موافقت کرده است؟ البته کیفیت کار و شیوه آموزشی آنها نیز مورد قبول ما نبوده و نیست.»

با این تفاصیل روایت مسوولان موسسه‌ای که تا امروز به کودکان کار منطقه ١٧ سواد یاد می‌دادند و دوره‌های هنری و آموزش زندگی برای‌شان می‌گذاشتند، قصه دیگری است.

اکبر یزدی، نماینده این (NGO) در پاسخ به مواردی که شهرداری منطقه از آنها به عنوان دلایل تعطیلی مرکز کودکان کار فلاح یاد کرده، می‌گوید: ما اصلا معتقد نیستیم که باید به این کودکان کمک مادی کرد یا مثلا سبد کالا به آنها داد. چرا که اولا هدف از اجرای این طرح آموزش کودکان کار است، ثانیا کمک‌هایی اینچنینی باعث می‌شود تا ما با درخواست‌های بسیار زیادی از سوی خانواده کم بضاعت مواجه باشیم و نتوانیم پاسخ لازم را بدهیم. مواردی داشته‌ایم که ما ١٢٠ کودک تحت پوشش داشته‌ایم اما فقط ۶٠ بسته کالا در اختیار ما قرار داده‌اند.

او همچنین می‌گوید که اصلا تفاهمنامه‌ای با شهرداری ندارند چرا که تفاهم نامه‌ای که شهرداری برای‌شان ارسال کرده بود مشکلات حقوقی داشته و شهرداری آنها را رفع نکرده است. یزدی همچنین در مورد نداشتن مجوز می‌گوید: ما موسسه‌ای هستیم که ١٠ سال است در این منطقه برای کودکان کار فعالیت می‌کنیم. اصلا خود شهرداری به دنبال ما آمد. مجوز هم داریم ولی تمدید نشده است. بنابراین با موافقت شهرداری برای اینکه کارها عقب نیفتد از مجوز یک موسسه دیگر استفاده کرده‌ایم که کار غیرقانونی هم نیست.

یزدی در پاسخ به این سوال که چرا لیست کودکانی که با آنها ارتباط دارند را برای ثبت در سامانه یکپارچه کودکان کار نداده‌اند نیز می‌گوید: خیلی از بچه‌های کاری که ما به آنها آموزش می‌دهیم کودکان افاغنه یا سایر کشورها هستند. از این ترس داریم که این اطلاعات در اختیار سایر نهادها قرار گیرد و برای این کودکان مشکل ایجاد شود.

روزنامه اعتماد نوشت؛ به گفته او شهرداری فقط ساختمانی یک طبقه ٨٠ متری با سه اتاق را دراختیار آنها قرار داده و پول آب و برق و گاز و تلفن آن را می‌پردازد و بقیه هزینه‌ها با خود موسسه است. البته با همه اینها و باتوجه به این دعواها حالا این کودکان کار منطقه هستند که قربانی شده‌اند و تنها مرکز خدمات‌رسان به آنها تعطیل شده است.