ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر حسین باهر؛

رابطه کارگر و کارفرما باید بر اساس برداری و عدالت باشد

شهروندان:
یک استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: کار در امور اقتصادی یعنی ایجاد سازندگی، در امور فرهنگی ایجاد بالندگی و در امور اجتماعی ایجاد هماهنگی است که تمام این امور به ایجاد شغل و اشتغالات پویا و پایا منتج می شود.

حسین باهردکتر حسین باهر درمورد کارآفرینی و ایجاد شغل برای دیگران از دید اسلام به خبرنگار مهر گفت: کار آفرینی از دیدگاه اسلام همانا مولّدیت و خلاقیت است و تعمیر بلاد و اصلاح ذات البین.

وی افزود: یعنی، در امور اقتصادی ایجاد سازندگی، در امور فرهنگی ایجاد بالندگی، در امور اجتماعی ایجاد هماهنگی و در امور عرفانی ایجاد مانندگی تمام این امور منتج می شود به ایجاد شغل و اشتغالات پویا و پایا .

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد رابطه کارگر و کارفرما در اسلام هم اظهارداشت: رابطه کار گر و کارفرما، به طور کلی هر رابطه انسانی دیگری بر اساس برادری و برابری (اخوت و عدالت) تعریف می شود .

این مدرس دانشگاه یادآورشد: یعنی تقسیم کار، طبق عقود اسلامی صورت می گیرد که بستر تمام آنها عدالت اجتماعی است. هر کسی بر اساس رسمی که در کار دارد بهره ای از نتیجه کار می برد( وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى* وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى).

این جامعه شناس و رفتارشناس در مورد نقش حکومت اسلامی در ایجاد کار برای مردم هم یادآورشد: حکومت اسلامی با داشتن مالکیت انفال و دریافت وجوهات شرعیه، همانگونه که در اصل ۳۳ قانون اساسی هم مطرح شده است، موظف به فراهم کردن زمینه اشتغال برای تمام کسانی که مشتاق به کارند و وسائل آن را ندارند، اقدام کند، به صورت تعاونی و یا هر شکل انسانی دیگر.

باهر در مورد اینکه اصولاً کار در اسلام چگونه تعریف شده است هم گفت: کار در اسلام، البته در قرآن، به دو صورت تعبیر شده است یکی “سعی” و دیگری “کسب” یعنی کارهای تولیدی و کارهای خدماتی، و در هر دو صورت آیات صریحی داریم به ترتیب زیر:

_ وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى* وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى * (سوره نجم آیه ۳۹ و ۴۰)

_لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ ( سوره نساء آیه ۳۲)