ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

باید اول از خودمان شروع کنیم

شهروندان:
سلام کردن به دیگران، ایجاد اطمینان و امنیت در مخاطبین است. کینه‌ها را از میان می‌برد و دوستی‌ها را تحکیم می‌بخشد.

سلام کردنسلام کردن به کسانی که شناخت و درک صحیحی از اسلام ندارند و منتظرند که بهانه‌جویی کنند یا برخورد ناپسندی با اهل ایمان داشته باشند، می‌تواند گویای این مسئله باشد که اسلام دین آرامش و سلامت است و هر کس که به آن جلب شود، در امان خواهد بود. سلام کردن به افراد جاهل و نادان، کشمکش و ستیزه‌جویی‌شان را کم می‌کند و آنها را از لغو و بیهوده‌گویی باز می‌دارد.

در قرآن کریم، آیات فراوانی در زمینه اخلاق و رفتار مؤمنین وجود دارد، ولی نکته مهمی که بیشتر از همه به آن توجه شده، مسئله «امر به معروف و نهی از منکر» است که به عنوان یک وظیفه و یک واجب الهی برعهده ما نهاده شده، بنابراین، بر هر مسلمانی واجب است که هرگاه با منکر یا حرامی روبه‌رو می‌شود، از آن دوری و یا جلوگیری کند و به هر چه رضای الهی در آن است، تشویق کند. البته انجام این دو واجب، شرایطی دارد که برای آگاهی بیشتر، باید به کتاب‌ها، رساله‌ها و سایر منابع مختلفی که می‌توانند ما را راهنمایی کنند، مراجعه کرد.

ضمن اینکه باید به خاطر داشت که هر کسی باید اول از خودش شروع کند، تا هنگامی که از دیگران می‌خواهد کاری را انجام دهند، خود، قبلا انجام داده باشد و بتواند الگوی دیگران قرار بگیرد و کلام و گفتارش در دیگران تاثیر بگذارد.

البته کسانی هستند که در مقابل این دو واجب الهی موضع گرفته و با انجام دهندگان آن، رفتار درستی ندارند، ولی باید دانست که سختی‌ها، هرچند هم زیاد باشند، با صبر کردن از میان می‌روند و درخت صبر، زودتر از سایر درخت‌ها به بار می‌نشیند.

پس، با توجه به آنچه گفته شد، لازم است همه ما به عنوان یک مسلمان با اصلاح رفتارهای خویش و تجدید نظر در آنها، روحیه انتقادپذیری را در خود ایجاد و حفظ کنیم و واجبات «امر به معروف» و «نهی از منکر» را که از ضروریات اسلام و در ردیف واجبات دیگری چون: نماز، روزه، حج و… است، همواره به جای آوریم و از همه مهم‌تر، برخوردهای ناپسندی مانند آنچه به آن اشاره شد را تحمل کنیم، ازسرزنش‌های اطرافیان نهراسیم و بدانیم خداوندی که ما را به انجام این واجبات فرمان داده است، خودش از ما پشتیبانی خواهد کرد و یأس و نومیدی را از ما دور خواهد نمود.

برچسب‌ها : , ,