ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
خانواده‌ها زیر فشار گرانی اقلام آموزشی

هزینه لوازم‌التحریر، تحصیل رایگان را زیر سوال برده‌ است

شهروندان:
افزایش قیمت لوازم‌التحریر در سال تحصیلی جدید که در بعضی از اقلام افزایش 100 تا 200 درصدی را به همراه داشته‌، علاوه‌بر فشار اقتصادی به اقشار محروم و متوسط جامعه تحصیل رایگان در کشور را تحت الشعاع خود قرار داده‌است.

لوازم‌التحریرافزایش قیمت‌ها و اختلاف نرخ لوازم التحریر از سال گذشته تاکنون بسیاری از خانواده‌ها را در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید در شوک فرو برد.

با وجود اینکه ازدحام جمعیت و خریداران ملزومات تحصیلی در مقابل فروشگاه‌های سطح شهرزاهدان همچنان ادامه دارد اما بسیاری از خانواده‌ها همچنان به دنبال اجناس ارزان‌تر و یا به امید تهیه دفترهای تعاونی به اغلب مغازه‌های سطح شهر سرک می‌کشند.

گرانی و کمبود لوازم التحریربه قیمت تعاونی به گونه‌ای امسال مشکل افرین شد که حتی جمعیت هلال احمر استان نیز با کمک خیران و نیکوکاران در صدد امدادرسانی به برخی از دانش آموزان مناطق محروم از جمله ایرندگان خاش برآمد.

هزینه تحصیلی درآمد خانواده را می بلعد

فاطمه نارویی یکی از شهروندان زاهدانی و مادر دو دانش‌آموز مقطع دبستان در حاشیه خرید خود در یکی از فروشگاه‌های سطح شهر زاهدان گفت: به منظور تهیه لوازم التحریر فرزندانم تاکنون متقبل ۴ میلیون ریال هزینه شده‌است.

وی با بیان اینکه فرزندانش در مجتمع آموزشی شهید شوشتری زیباشهر تحصیل می‌کنند به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه این مدرسه به‌عنوان مرکز نمونه نامگذاری شده است مبلغ یک میلیون ریال بابت تحصیل فرزندانم وجه نقد دریافت کرده اند.

وی گفت: پرداخت مبلغ ۹۰۰ هزار ریال بابت لباس فرم و پرداخت مبلغ بیش از یک میلیون ریال بابت وسایل تحصیلی همگی حاکی از آنست که تحصیل آن چنان هم که تبلیغ می شود دیگر رایگان نیست.

وی با اشاره به اینکه همسرش کارگر یکی از شرکت‌های خصوصی است افزود: با دریافت ۶۰۰ هزارتومان حقوق و اختصاص بیش از نیمی از آن به هزینه خرید لوازم تحصیلی برای خانواده هایی چون آنها غیر ممکن است.

وی یادآورشد: اگر نیازهای دیگر دانش آموزان از جمله کیف، کفش، لباس ورزشی و سایر لیست‌هایی را که مدارس به آن اضافه می‌کنند به خریدهای سال تحصیلی جدید بخواهیم اضافه کنیم پرداخت این هزینه از عهده بسیاری از خانواده های این شهر خارج است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فرزندانم از مزایای مدارس غیرانتفاعی، سرویس و تغذیه و کلاس آموزشی فوق برنامه و بسیاری از وسایل همچون سایر دانش آموزان مرفه محروم هستند اما باز هم هزینه تحصیل آنها زیاد است.

والدینی که شرمنده می شوند

خانم سرحدی یکی دیگر از والدینی است که به گفته خودش برای تهیه ملزومات تحصیلی فرزندش مجبور به دریافت مبلغی به عنوان قرض از خانواده شده است.

همسر وی که به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه کمر در پروژه ساختمان سازی بیش از ۲ ماه در بستر بیماری قرار گرفته است حالا علاوه بر مخارج سنگین زندگی هزینه خرید لوازم التحریر برای شروع سال تحصیلی نیز وی را زمین گیر کرده است.

وی ابراز داشت: به همین دلیل تنها ۲تعداد اندکی دفتر برای شروع سال تحصیلی توانسته است برای فرزند خود به همراه ۲ عدد خودکار و مداد برای فرزندانش خریداری کند.

سرحدی گفت: آموزش و پرورش باید در این راستا به خانواده هایی که با مشکل مواجه هستند در تامین لوازم تحصیلی مانند دفتر و مداد کمک کند و یا در تهیه لباس‌های فرم اگر کمکی نمی کند سختگیری هم نشان ندهد.

وی افزود: با وجود اینکه فرزندان من در حاشیه شهر زاهدان تحصیل می کنند و مدیران این منطقه به خوبی از فقر حاکم در این منطقه آگاه هستند اما روپوش های فرم سال گذشته را قبول نمی کنند و اصرار دارند که بابت هر دست مانتو دخترانه مبلغ ۲۷۰ هزار ریال پرداخت کنیم.

سرحدی افزود: عدم توانایی والدین در خرید این لوازم موجب سرشکستگی و ناراحتی خودم، همسرم و دخترانم شده است.

خانواده ها در منگنه قرار دارند

عباس رضاپور نیز با بیان اینکه بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهرزاهدان را در هفته گذشته به منظور خریداری دفترهای تعاونی زیر پا گذاشته است اظهار داشت: دفتر های تعاونی در همان روز نخست بازگشایی مدارس به اتمام رسید و بسیاری از خانواده از دستیابی به کالاهای ارزان محروم ماندند.

وی افزود: در استان های محرومی مانند سیستان و بلوچستان باید سهمیه بیشتر و نظارت کامل تری برای این گونه اقلام اعمال شود.

رضاپور با ابراز نارضایتی از وضعیت توزیع این گونه کالاها و گرانی لجام گسیخته لوازم التحریر اذعان داشت: قیمت یک پاک کن ساده در سال گذشته از ۵۰ الی ۱۰۰ تومان تجاوز نمی کرد اما امسال همین کالای بی ارزش به قیمت ۵۰۰ الی یک هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت دفتر های ۱۰۰ برگ از یک هزار تومان به ۳ الی ۷۵۰۰ تومان و قیمت کاغذ سفید از بسته‌ای ۱۰ هزار تومان به بیش از ۲۵ هزار تومان و قیمت یک خودکار با مارک کنکو که تا سال گذشته تنها ۳۰۰ تومان قیمت داشته است حالا به ۱۴۰۰ تومان رسیده است.

رضاپور گفت: با وجود اینکه بسیاری از خانواده در خرید لوازم التحریر صرفه جویی کرده و یا به دنبال لوازم ارزان هستند اما لیست های بلند و بالای مدارس برای تهیه ملزومات تحصیلی و یا کتاب های کمک آموزشی خانواده ها را در منگنه قرار داده است.

ورشکستگی ۲۰ فروشنده به دلیل افزایش قیمت ها

بازرس اتحادیه فروشندگان صنف لوازم التحریر زاهدان نیز با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها علاوه‌بر فشار اقتصادی به خانواده‌ها موجب ورشکستگی تعدادی از فعالان این صنف شده است ابراز داشت: در سطح شهر زاهدان تعداد ۱۳۰ فروشنده لوازم التحریر فعالیت دارند که در سال گذشته به دلیل افزایش بیش از حد قیمت‌ها و عدم توانایی لازم در خرید اجناس بیش از ۲۰ فروشنده ورشکست شدند.

محمدعلی گلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: تا کنون پروانه فعالیت ۲۰ فروشنده در این صنف به دلیل ورشکستگی و کناره‌گیری از این شغل باطل شده است.

رییس اسبق اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر زاهدان بیان داشت: گرانی لوازم التحریر در سال تحصیلی جدید موجب کاهش قدرت خرید مردم شد و توان آنها را در خریداری ملزومات تحصیلی به کمتر از نصف نسبت به سال گذشته تقلیل داد.

وی افزود : افزایش قیمت ها فروشندگان و توزیع کنندگان لوازم التحریر را نیز با کمبود نقدینگی رو برو ساخته است به گونه ای که تا سال گذشته امکان خرید اقساطی و شرایطی برای فروشندگان از تهران میسر بود اما در سال جدید به دلیل نوسانات بازار مجبور به خریداری جنس به صورت نقدی هستند که این مسئله خود موجب کاهش خرید فروشندگان و توزیع آن در بازار شده است.

گلی ابراز داشت: دفتر های تعاونی به دلیل تفاوت قیمت فاحش نسبت به نمونه های خارجی و موجود در بازار با استقبال زیاد مردم روبرو شد و به همین دلیل سری نخست توزیع شده در بازار با سرعت زیادی توسط متقاضیان خریداری شد.

وی بیشترین نوسان قیمت را در دفتر های کاغذی عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت کاغذ به دلیل وارداتی بودن آن تاثیر زیادی بر روی این کالا داشت به طوری که قیمت یک دفتر را که در سال گذشته با ۷۰۰تومان قابل تهیه بوده است امسال از ۲ الی ۶ هزار تومان افزایش داده است.

گلی افزود: این اتحادیه تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از هر گونه گرانفروشی و یا تهیه لوازم استاندارد بعمل می آورد اما واقعیت اینست که نرخ های پایه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و قیمت گذاری در بازار از عهده فروشندگان این اتحادیه در استان خارج است.

فاطمه بهرک – مهر