ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

درود بر ذره‌ها

شهروندان – بهمن فروتن:
یک قوطی ضدزنگ 6500 تومان، یک قوطی رنگ مشکی مات 10000 تومان، تینر 4000 تومان، دو ورق سمباده 3500 تومان، قلم سه 8500 تومان، قلم یک و نیم 3000 تومان، قلم یک 2500 تومان و قلم نیم 2000 تومان، جمع کل 40000 تومان، این چند قلم جنس را من از رنگ‌فروشی کاظم‌آقا چند روز پیش در کمال‌شهر خریدم؛ وقتی حساب کردم و می‌خواستم از مغازه خارج شوم کاظم آقا سری تکان داد و آهی کشید و گفت: «ای داد بیداد!».

بهمن فروتنگفتم کاظم آقا مگر کشتی‌‌هایت غرق شده که این‌طور آه می‌کشی؟ گفت برای خودم و خودت آه می‌کشم. چرا کاظم آقا؟ چی شده بگو ببینم چه بر دل داری! کاظم آقا کنار فاکتوری که برای من نوشته بود قیمت‌های پارسال را برای مقایسه آورد: ضدزنگ ۸۰۰ تومان، رنگ مشکی مات ۲۰۰۰ تومان، تینر ۵۰۰ تومان، دو ورق سمباده ۵۰۰ تومان، قلم سه ۲۵۰۰ تومان، قلم یک و نیم ۱۲۰۰ تومان، قلم یک ۱۰۰۰ تومان و قلم نیم ۵۰۰ تومان، جمع کل ۹۰۰۰ تومان، شما چهار برابر و نیم پارسال به من پول می‌دهید و من از سود آن به اندازه سودی که از ۹۰۰۰ تومان داشتم قدرت خرید ندارم، حالا معنی «ای داد بیداد» مرا می‌فهمی؟ فقط کشتی‌های من غرق نشده، کشتی‌های همه غرق شده. وقتی می‌رفتم به سوی باغ با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیدم که درآمد من همان درآمد پارسال است، چیزی به آن اضافه نشده ولی خریدهای من چهار برابر و نیم شده است، دلم برای خودم و کاظم آقا سوخت؛ کاظم آقایی که بعد از ۳۵ سال رنگ‌فروشی دادش درآمده و آه می‌کشد. واقعا چه کسانی جوابگو هستند یا باید باشند؟ من و کاظم آقا گناه‌مان چیست؟ واقعا چه کسانی مقصرند؟ چه کسانی ما را به این روز انداخته‌اند؟ واقعا امیدی به بهبود اوضاع هست؟ یا این‌که من و کاظم آقا باید فقیر و فقیرتر شویم؟

از آقای پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ سوالی داشتم: ایشان ابراز داشته‌اند که فوتبال کشور ما ۳۰ تا ۴۰ درصد فاسد است! آقای پورمختار! فوتبال در همه جای دنیا با آب آشامیدنی مقایسه می‌‌شود، امروز به اولین لیوان آب آشامیدنی که می‌خواهید بنوشید بنگرید، این آب، اول از همه شفاف است.

بعد، طعم و بویی ندارد و شما مطمئنید که فاقد هرگونه باکتری و میکروب است. اگر این آب ۳۰ تا ۴۰ درصد آلوده باشد باز شما آن را می‌نوشید؟ آبی که ۳۰ تا ۴۰ درصد آلوده است برای آشامیدن ۱۰۰درصد آلوده است. آقای پورمختار! امیدوارم شما دیالکتیک ۳۰ تا ۴۰ درصد فاسدی فوتبال را بهتر برای مردم معنی کنید، مگر این‌که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران بخواهد با این درصدبندی‌ها همچنان آب آلوده به خورد مردم بدهد، تا به حال که داده شده و هیچ مسئولی هم آخ نگفته است، عیبی هم ندارد، پول دولت است دیگر! می‌گویند «چاردیواری، اختیاری». ببخشید آقای پورمختار!

توضیح مرا بابت آب آشامیدنی ندیده، نشنیده و نخوانده بگیرید، شفاف‌سازی آب آلوده دردسر دارد و به دردسرش هم نمی‌ارزد.

چند خواننده بابت کفش‌اندازی ایراد گرفته بودند. معمولا من توضیحی راجع به نوشته‌هایم نمی‌دهم ولی این‌بار استثنائا این کار را می‌کنم. ببینید آنچه بین زن و مرد باید مساوی باشد حق و حقوق است ولی بین این دو مخلوق خدا تفاوت‌های عینی و ذهنی زیادی وجود دارد؛ چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی و روانی. زن‌ها معمولا صبورترند و حتی در خیلی از زمینه‌ها و در پی مشاهدات علمی‌، مقاوم‌تر هستند؛ کمتر دعوایی‌اند و اکثرا جنگ‌طلب نیستند، احساسی‌تر و مهربان‌تر از مرد‌ها هستند و کلا دارای خصوصیت‌ها و خصلت‌هایی هستند که مردها می‌توانند فاقد آن‌ها باشند. در زمینه فیزیکی به جرات می‌توان گفت به شکل عام، زور زن‌ها کمتر از مردهاست به همین دلیل هم در ورزش به غیراز شاید تنیس دونفره هیچ رشته مختلطی وجود ندارد. من شخصا بر این اعتقاد هستم که خصوصیت‌هایی وجود دارند که یا زنانه است یا مردانه، در همین رابطه از شما سوالی دارم: شما تا به حال دیده‌اید زنی با مشت به صورت کسی بکوبد؟ تا به حال در فیلم‌های هالیوودی، صحنه‌ای که زنی با مشت به صورت کسی بکوبد دیده‌اید؟ شاید یکی‌دومورد، ولی من ندیده‌ام. عینیت‌هایی در زندگی روزمره وجود دارد که افراد، بنا به سن و سال و تجربه‌ای که دارند با آن‌ها به دفعات روبه‌رو شده‌اند؛ من بارها و بارها دیده‌ام که پدرهای متفاوت سیلی به گوش پسرشان زده‌اند و مادرهای متفاوت نیشگون‌هایی گرفته‌اند که سوزشش از نیش مار بیشتر بوده است و تا به حال پدری را ندیده‌ام که پسرش را نیشگون گرفته باشد؛ بحث من هم بر سر این است که من شخصا از این‌که مردی کارهای زنانه انجام دهد و زنی کارهای مردانه، خوشم نمی‌آید و بر این اعتقادم که هریک بهتر است خصوصیات ویژه خود را حفظ کنند. پرتاب کفش هم بر همین منوال است، در طول بیش از نیم قرن در رفتارهای فردی، همیشه این زن‌ها بوده‌اند که کفش پرتاب کرده‌اند و من‌ هم هیچ ایرادی از آن‌ها نگرفته‌ام، چون ایرادی هم ندارد؛ ایراد من به مردانی است که کفش پرتاب می‌کنند، چون این حرکت به نظر شخص من خصوصیتی زنانه دارد و آن هم برآمده از ضعف فیزیکی است که زن‌ها به شکل طبیعی در مقابل مردها دارند و به همین دلیل هم خیلی محکم بر این اعتقادم که پرتاب کفش برای اعتراض از طرف مردها عملی است زنانه. والسلام.

برچسب‌ها :