ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سهم ناچیز مناطق روستایی قم از جمعیت شاغل آموزش‌دیده

شهروندان:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به ناچیزبودن سهم مناطق روستایی قم از جمعیت شاغل آموزش دیده گفت: با توجه به جمعیت کم روستایی، ایجاد مراکز ثابت دولتی فنی و حرفه ای در بخشهای تابعه قم فاقد توجیه کارشناسی است.

شاغل آموزش‌دیدهبه گزارش مهر، از میان انواع آموزش‌ها، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نگاهی اجمالی به وضعیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای روستایی در کشور بیانگر این نکته است که با افزایش جمعیت، بالا رفتن نرخ بیکاری و مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، نیاز به آموزش نیروی انسانی ماهر در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای ضروری و فوری است.

دختران روستایی به عنوان مادران آینده در جوامع روستایی و افرادی که در فرآیند تولید محصولات گوناگون نقشی اساسی را بر عهده دارند، لازم است از آموزش‌های فنی و حرفه ای بهره‌مند شوند.

همین موضوع در مورد مردان نیز صادق است. بخش عظیمی از بیکاری که امروز دیده می‌شود، به تخصص نداشتن افراد برمی‌گردد. در دنیای امروز یک کارگر باید تخصص‌های ویژه‌ای داشته باشد تا در بخش صنعت مفید واقع شود.

استفاده از تحصیل کردگان رشته‌های نامرتبط

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علل بیکاری در روستاهای استان قم اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر در بروز پدیده بیکاری در روستاها محتوای کیفی نیروی کار از نظر مهارت و تخصص است و سهم مناطق روستائی از جمعیت شاغل آموزش‌دیده بسیار ناچیز است که غالباً از تحصیل کرده‌های رشته‌های تحصیلی نامرتبط با امور کشاورزی هستند.

احمد عطارنیا با بیان اینکه نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار توسعه است، افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند و نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و کاهش معضلات اجتماعی دارد.

وی افزود: اشاعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق روستایی محروم و کمتر توسعه یافته با هدف آموزش نیروهای فاقد مهارت، ارتقاء مهارت شاغلین، افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی، تشویق به راه اندازی صنایع روستایی و … منجر به ارتقاء سطح درآمد زندگی، رفع محرومیت و توسعه روستایی و کاهش آمار بیکاری در کنار کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم گفت: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قم از ارائه آموزش به روستائیان در قالب تیم‌های سیار و صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، از طریق همکاری با سایر دستگاه‌های فعال در امور روستاها نظیر کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی دریغ نخواهد کرد.

ایجاد مراکز ثابت دولتی در بخشها فاقد توجیه کارشناسی است

عطارنیا با اشاره به ۵۵ هزار نفر جمعیت روستایی در کل بخش‌های استان قم یادآور شد: با توجه به جمعیت کم روستایی ایجاد مرکز ثابت دولتی فاقد توجیه کارشناسی است به همین دلیل ارائه آموزش‌های مهارتی در قالب تیم‌های سیار و آموزشگاه‌های آزاد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تعداد ۵ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در بخش‌های استان با دریافت شهریه به ارائه آموزش‌های مهارتی اقدام می‌کنند و تیم‌های سیار دولتی نیز در همه بخش‌ها به اهالی آموزش رایگان می‌دهند. در بخش جعفریه ۳ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، در بخش خلجستان یک آموزشگاه آزاد و در بخش کهک نیز یک آموزشگاه آزاد فعالیت دارند. تیم‌های سیار دولتی نیز در بخش‌های مرکزی، جعفریه، کهک، خلجستان و سلفچگان دارای آموزش رایگان است.

استقبال روستائیان از آموزش‌ها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم با اشاره به استقبال روستائیان از آموزش‌های فنی و حرفه اظهار کرد:۹۱ آموزش مهارتی به ۴۹۲ نفر توسط تیم‌های سیار دولتی و در همه بخش‌ها به صورت رایگان ارائه شده که استقبال در روستاهای پرجمعیت نظیر روستای صرم بهتر بوده است. در بخش دولتی توسط تیم‌های سیار به صورت رایگان، حرفه‌های گاوداری صنعتی، پرورش دهنده گوسفند، گلیم بافی درجه ۲، دوخت لباس زنانه، نازک دوز زنانه، قالیباف تابلویی، پرورش دهنده زنبور عسل، بافنده پوشاک دومیل، روبان دوزی، فتوشاپ و… در بخش خصوصی توسط آموزشگاه‌های آزاد رشته‌های طراحی و دوخت و مراقبت زیبایی آموزش داده می‌شود.

عطارنیا آموزش‌های مهارتی را در آمدزایی روستاییان و کمک به اقتصاد خانواده موثر دانست و گفت: به عنوان مثال بنا بر اعلام مدیر عامل اتحادیه زنبورداران قم، تعداد ۹ نفر از افرادی که دوره مهارتی پرورش زنبور عسل را گذرانیده‌اند از زنبورداران عمده استانی شده‌اند.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات به روستائیان عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح و قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در سال ۹۰ تا پایان سال گذشته، ۷۰ فقره تسهیلات وام مشاغل خانگی و ۱۰ فقره وام خود اشتغالی به روستاییان دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای اعطا شده است.