ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پس‌‏انداز برای کارگران، رویا شد!

شهروندان:
وضعیت معیشت کارگران در ایران گویا از هر زمان دیگر سخت‌تر شده است. به گفته سخنگوی کانون عالی انجمن‏های صنفی کارگران ایران، در شرایط فعلی کارگران دیگر به دنبال پس‏انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند.

کارگراناین سخنان در حالی مطرح می‏‌شود که به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور فاصله حداقل دستمزد کارگران با خط فقر و نرخ تورم بسیار زیاد است و کارگران به تنهایی با این میزان درآمد نمی‏توانند تامین معاش کنند.

با توجه به نرخ بیکاری ۴/۱۰‌درصدی در تابستان امسال و رتبه ۱۸ در نرخ بیکاری جهان، این مساله زنگ خطری است که باید هرچه سریعتر مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد. سخنگوی کانون عالی انجمن‏های صنفی کارگران ایران تامین معیشت کارگران را مهم‌ترین اولویت کمیته دستمزد اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی کارگران دیگر به دنبال پس‏انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند.

هادی ابوی در گفت‏وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: در بحث تعیین دستمزد سال ۱۳۹۳ آنچه بیش از هر چیز مد نظر است، معیشت کارگران و تامین حداقل‏های زندگی خانوارهای کارگری است، زیرا انصافا با حقوقی که برای سال ۱۳۹۲ کارگران دیده شده کارگران نمی‌توانند خود و خانواده‌هایشان را اداره کنند و گزارش‏های واصله حاکی از آن است که در بسیاری از خانوارها زنان نیز دوشادوش مردان سر کار می‏روند تا به معیشت خانواده کمک کنند. وی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی مردان بار مسئولیت‏ها و هزینه‌‏های زندگی را بر دوش می‌گیرند، افزود: متاسفانه شرایط فعلی به گونه‌ای است که مردان دیگر به تنهایی از عهده اداره زندگی بر نمی‌آیند و زنان نیز در اشتغال به کار مشارکت می‏‌کنند.

به گفته ابوی کارگران تنها به دنبال گذران زندگی و اداره امور معیشتی هستند و دیگر به پس‏انداز فکر نمی‌کنند. سخنگوی کانون عالی انجمن‏های صنفی کارگران کشور در ادامه به روند فعالیت کمیته دستمزد کانون اشاره کرد و گفت: کمیته دستمزد از ابتدای آبان ماه فعال شده و به تمام استان‏هایی که کانون در آن‌ها استقرار دارد اعلام کرده‌ایم که کارگروه‏های خود را تشکیل بدهند و آمار وضعیت معیشت کارگران و نرخ تورم را در هر منطقه بررسی و در قالب یک گزارش به کمیته کانون ارائه دهند.

ابوی ادامه داد: در آن دسته استان‏ها و مناطقی هم که کانون‏های صنفی ایجاد نشده دفاتر منطقه‌ای راه‏اندازی و جایگزین کرده‌ایم که تشکل‏های کارگری وضعیت معیشت کارگران را بررسی کرده و پس از رصد موارد، گزارش مربوط را به کانون ارسال خواهند کرد در نهایت کانون براساس تحلیل آماری و دسته‌بندی اولویت‏های هر منطقه، گزارش دستمزد را به شورای عالی کار انتقال خواهد داد.

به گفته وی، کانون عالی انجمن‏های صنفی کارگران کشور در بحث تعیین دستمزد سال ۱۳۹۳ کارگران، واقعیت‏های موجود، نرخ واقعی تورم و معیشت خانوارهای کارگری را در نظر خواهد گرفت. این فعال کارگری همچنین تعیین دستمزد بر مبنای نرخ واقعی تورم را خواستار شد و گفت: از دولت تدبیر وامید انتظار داریم که هم معیشت و مسائل مالی کارگران را تدبیر کند و هم امید را در دل خانوارهای کارگری زنده کند.

فاصله زیاد بین دستمزد و تورم

افزون بر این رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور نیز از دولت خواست تا فاصله حداقل دستمزد کارگران را به خط فقر و نرخ تورم نزدیکتر کند. فتح‌ا… بیات به ایسنا گفت: مصوبه افزایش ۲۵‌درصدی دستمزد شورای عالی کار مربوط به زمانی بود که نرخ تورم در حدود ۳۰‌درصد بود اما اکنون بنا بر اعلام رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی این نرخ در حدود ۴۰‌درصد است؛ بنابراین در چنین شرایطی افزایش ۲۵‌درصدی دستمزد فاقد توجیه و غیرمنطقی است. وی ادامه داد: اگر وزارت کار و شورای عالی کار به ماده ۴۱ قانون کار عمل کنند، عقب‏‌ماندگی‌های حقوق و دستمزد کارگران را پوشش می‌دهد و به آن دستمزدی که مد نظر است نزدیک می‌شویم. بیات ابراز امیدواری کرد: دولت، لطماتی را که از محل تعیین دستمزد طی سال‌های گذشته بر جامعه کارگری وارد شده جبران و به شعارهایی که برای رفاه و بهبود معیشت مردم سر داده عمل کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در ادامه مهم‌ترین ملاک‌های تعیین دستمزد کارگران را مورد اشاره قرار داد و گفت: ماده ۴۱ قانون کار صراحتا به مبنای تعیین دستمزد اشاره کرده و نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی و همچنین سبد معیشت یک خانوار ۴ نفره را ملاک و مبنای تعیین مزد قرار داده است. وی افزود: متاسفانه مشکلی که هر ساله در مورد تعیین دستمزد داریم این است که نرخ تورم واقعی اعلام نمی‌شود. مثلا سال گذشته مرکز آمار نرخ تورم را ۳۱‌درصد اعلام کرد اما دستمزد کارگران ۲۵‌درصد افزایش یافت که خلاف قانون بود.

این فعال کارگری درباره حمایت‏های بیمه‌ای و درمانی از کارگران نیز گفت: خوشبختانه در سازمان تامین اجتماعی اقداماتی در دست انجام است، البته این سازمان مدتی درگیر تحقیق و تفحص بود و تغییر مدیریت‏ها و بی‏برنامگی‌ها تا مدت‌ها به این سازمان لطمه زد ولی جامعه کارگری به‌ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دارند که سازمان امسال کاری کند که کارگران بیش از این شرمنده خانواده‌هایشان نشوند و وزارت کار نیز فاصله حداقل دستمزد کارگران با نرخ واقعی تورم و خط فقر را کمتر کند تا زندگی کارگران تامین شود.

رتبه ۱۸ بیکاری ایران در جهان

در همین حال صندوق بین‌‏المللی پول با رده‌بندی کشورها از نظر نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که ایران با نرخ بیکاری ۱/۱۳‌درصدی در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است. این آمار نشان می‌‏دهد که وضعیت بازار کار در ایران همان‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود نامطلوب است. علی ربیعی گفته: هم‏اکنون نرخ بیکاری جوانان بیش از ۲۶‌درصد و نرخ بیکاری دانش‌‏آموختگان دانشگاهی بیش از ۴۰‌درصد است، در حالی که رشد بهره‌وری ۳/۱‌درصد است و این دو پدیده نشان می‌دهد که جامعه در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

همچنین صندوق بین‏ المللی پول نیز به تازگی پیش‏‌بینی کرد که نرخ بیکاری ایران که در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲/۱۲‌درصد بوده است، در پایان سال‌جاری میلادی به ۱/۱۳‌درصد افزایش پیدا کند. این نهاد بین‏المللی به رده‌‏بندی ۱۰۵ کشور جهان از نظر نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۳ پرداخته و ایران را از این نظر در رتبه ۱۸ جهان قرار داد. ایران از نظر نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۲ رتبه ۲۴ را در میان کشورهای جهان به‌دست آورده بود.