ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
علي ربيعي، وزيرپيشنهادي وزارت كار در جمع خبرنگاران:

از جنوب شهر می‌آیم و مشکلات کارگران را می‌فهمم

شهروندان:
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید از جنوب شهر آمده و به خوبی با مشکلات طبقه کارگر و فقیر جامعه آشناست. علی ربیعی حتی با یادآوری بیماری همسرش در سال 1384 بر این باور است که به خاطر وضعیت شیمی درمانی ایشان و مشکلات ناشی از قطع بیمه توسط دانشگاه به خوبی سختی بیماران را درک می کند.

اعتماد نوشت: ربیعی علی ربیعیبا این خاطره تلخ دیروز وارد مباحث بیمه یی کشور شد و در نخستین اظهارنظر اعلام کرد بیمه فراگیر باید انجام شود. مشاور امور اجتماعی دولت اصلاحات ادامه داد، امروز متاسفانه سه جور بیمار داریم. بیمار مرفه که مشکل شان را حل می کنند. دسته دوم افرادی که قشر پایین هستند و بیشترین تمرکز ما این است که فراگیری بیمه این افراد محقق شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دیروز در جمع خبرنگاران سخن می گفت اضافه کرد، می خواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار کنیم. کارت بیمه و دفترچه باید دارای ارزش باشند.

این برنامه وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی در حالی اعلام می شود که دفترچه های بیمه تامین اجتماعی هم اکنون در کم ارزش ترین سطح خود پس از انقلاب به سر می برند. ربیعی همچنین خبر داد که «امروز متاسفانه بدهی زیادی به بیمارستان ها و داروخانه ها و… وجود دارد و تامین اجتماعی به نظرم بحران آینده کشور است.» او هشدار می دهد که با وضعیت فعلی داریم عدالت فرانسلی را از بین می بریم. او در تایید این مدعای خود می گوید: «متاسفانه صندوق ها الان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. الان یک صندوق وضعش خوب بوده که آن هم به زیر افتاده و بقیه صندوق ها ورشکسته شدند. صندوق فولاد چند ماهی است قادر به پرداخت حقوق کارمندان نبوده. در صندوق ها مشکل اصلی ساختار منابع آنهاست. الان از نظر شاخص های بین المللی در مرز خطر هستیم. در نسبت ذخایر به مصارف هم وضعیت نامطلوبی داریم.

به گفته او «باید حتما نسبت صندوق ها به دولت را مشخص کنیم. الان دولت بابت بدهی هایش صنایعی را واگذار کرده است. در ۸ سال اخیر صنایع کاملازیانده واگذار شده است.»ربیعی می گوید «برنامه مفصلی برای شستا دارم. شستا که بزرگ ترین مجتمع اقتصادی تحت نظارت وزارت کار و از بزرگ ترین مجموعه های اقتصادی کشور به شمار می آید همواره یکی از دغدغه های مهم مجلس به هنگام رای دادن به وزرای پیشنهادی بوده است. این مجموعه اما در روزهای اخیر پرسروصداتر نیز شد، به ویژه بعد از آنکه پیرموذن یکی از نمایندگان مجلس فاش کرد که گروهی پیشنهادی ۵۰ میلیارد تومانی به ربیعی داده اند تا در ازای آن مدیریت شستا را به آنها واگذار کند اما علی ربیعی، نویسنده کتاب «زنده باد فساد» با قاطعیت این پیشنهاد را رد کرده است. علی ربیعی به صورت کوتاه درباره برنامه هایش برای شستا نیز می گوید «از صنایع زیانده باید بیرون آمده و به سمت صنایع سودده برویم و باید طبق تکلیف به سمت بورس برویم که به رونق بورس هم کمک کنیم. به اعتقاد او مشکلی در قانون هست که اگر به سمت پس انداز برویم با توجه به نرخ تورم، به کارگران ضرر زده ایم لذا ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت های سودآور برویم. سودی بالای ۲۵ درصد باید کسب کنیم که حداقل بتوانیم مسائل امروز را پاسخ دهیم.»

وزیر پیشنهادی کار که خود زمانی کارگر بوده و زمانی نیز در تدوین قانون کار و بعدها خانه کارگر را بنا نهاد می گوید «به حوزه وزارت کار آشنایی کامل دارم. این حوزه سه بخش اقتصادی، رفاهی و اجتماعی و تعاون دارد که به آنها آشنایی دارم.»

او در پاسخ به منتقدانش که می گویند او اقتصاددان نیست در حالی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به یک اقتصاددان نیاز دارد، می گوید «فکر می کنم این وزارتخانه، نه یک وزیر اقتصادی و نه بهداشتی و درمانی و نه یک وزیر اجتماعی و نه یک وزیر کاری، بلکه وزیر استراتژیک می خواهد که همه اینها را بتواند در کنار هم طوری قرار دهد که سینرژی و هم افزایی ایجاد کند.»

مولف ۹ کتاب پژوهشی می گوید «در خودم این توانایی را دیدم که قادر به یک برنامه ریزی استراتژیک باشم برای این وزارتخانه یی که وزیر استراتژیک می خواهد.

ساماندهی امور صنفی نیز یکی از وظایف وزارت تعاون است که از همین رو علی ربیعی درباره آن گفت: «معتقدم سرمایه اجتماعی در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در بحث های صنفی به سمت واگذاری کار به مردم پیش خواهیم رفت. اگر دولت بخواهد سرمایه اجتماعی را افزایش دهد یکی از راه هایش تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است. متعهد هستم که همگان حق تشکل دارند. تشکل های صنفی این ظرفیت را دارند که جامعه سیاست زده ایران را به سمت کنش سیاسی ببرند. علت اینکه احزاب قوی نداریم این است که در پایین یاد نگرفتیم که چطور در تشکل ها کار کنیم.»

علی ربیعی به عنوان معاون اسبق وزارت اطلاعات و همچنین مشاور خاتمی در امور اجتماعی همواره به عنوان چهره یی سیاسی نیز مطرح بوده است. کسی که همواره در ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان تاثیرگذاری بالایی داشته است. از جمله در انتخابات ۱۳۸۸ و در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی. این موضوع از سوی مخالفان او به عنوان نقطه ضعفی شناخته می شود که البته او هرگز قبول نداشته و دیروز درباره آن با صراحت گفت «وضعیتم مشخص است و هیچ نگرانی ندارم.» ربیعی گفت «من در کنار آقای موسوی در فعالیت های انتخاباتی وی بودم. موسوی کاندیدای مورد قبول نظام بود و بر اساس آنچه فکر می کردم به مصلحت نظام است، در کنار آقای موسوی بودم اما همواره در همه فعالیت های سیاسی ام و نه تنها در انتخابات ۸۸ بلکه از نوجوانی ام که وارد فعالیت سیاسی شدم. قبل از انقلاب گروهی بود به نام فرقان که بیانیه می داد و نوشت من با آنها نزاع کردم و زد و خورد داشتم. من خط امام را در زمان زنده بودن ایشان هیچگاه فراموش نکردم و به همه ارزش هایشان از جمله ولایت فقیه پایبند بودم. نسبت به رهبری علاقه شخصی دارم و کاری خلاف فرمایش ایشان نکردم. بعد از فرمایشات ایشان در سال ۸۸ هم عملی برخلاف فرمایشات ایشان نکردم.

برچسب‌ها : , ,