ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارشی از هزینه‌های سنگین ازدواج به سبک ایرانی

تورم به ازدواج ایرانی رسید!

شهروندان:
تاریخ عروسی که مشخص می‌شود تازه کار عروس و داماد شروع می‌شود. باید بسیاری از سالن‌های شهر را زیر پا بگذارند تا بتوانند سالنی را متناسب با سلیقه‌شان پیدا کنند.

ازدواج هزینه برگزاری مراسم عروسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر بخواهید سالنی را در بالای شهر کرایه کنید قطعا هزینه‌ها با سالنی در جنوب شهر متفاوت خواهد بود. مدیریت یک سالن برگزاری مراسم عروسی در پاسداران در این باره به خبرنگار آرمان می‌گوید: «ما به شما قول می‌دهیم که شب به یاد ماندنی را برایتان رقم بزنیم. ما به صورت سلف سرویس و دیس پرس برای پذیرایی شام خدمات را ارائه می‌دهیم.

براساس انتخاب شما از منوی غذایی برای هر نفر در منوی دیس پرس بین ۲۲ هزار تومان تا ۳۳ هزار تومان و در منوی سلف سرویس بین ۲۷ هزار تومان تا ۶۸ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم». وی می‌افزاید: «سایر خدمات متنوع بوده و بستگی به انتخاب شما دارد. این خدمات شامل سفره عقد، گل‌آرایی، نورپردازی و…. است. هرکدام از این خدمات قیمت مشخصی دارند. اما برای برگزاری یک شب به‌یادماندنی و ارائه بهترین نوع خدمات و منوی غذایی برای هر نفر بدون احتساب هزینه ورودی ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و هزینه ورودی سالن روزهای عادی ۲۰۰ هزار تومان و در روزهای تعطیل و اعیاد ۳۰۰ هزار تومان است.»

در همین حال مدیر یک سالن عروسی در جنوب شهر نیز به خبرنگار آرمان توضیح می‌دهد: «از افتتاح سالن ما دو سال می‌گذرد و ما برای منوی غذایی در این سالن به دو صورت تک پرس و دیس پرس به انتخاب شما خدمات ارائه می‌دهیم. این قیمت‌ها در تک‌پرس از نفری ۱۱ هزار تومان تا ۲۲ هزارتومان و در دیس‌پرس از ۱۴ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان متغیر است. در این سالن سایر خدمات مانند نورپردازی و… نیز ارائه می‌شود.»

از مدیر سالن در مورد برگزاری جشن با تمام خدمات سوال کردیم و وی در پاسخ گفت: «برای یک جشن عروسی با تمام امکانات و بهترین نوع خدمات در این سالن بدون احتساب ورودی نفری ۳۵ هزار تومان باید هزینه کنید. هزینه ورودی این سالن در روزهای عادی ۲۵۰ هزار تومان و در روزهای تعطیل و اعیاد ۳۵۰ هزار تومان است.» با در نظر گرفتن تمامی آمار و ارقام فوق و با در نظر گرفتن ۳۰۰ نفر مهمان اگر بخواهید مراسم‌ خود را در تالاری در شمال شهر و با تمام خدمات برگزار کنید باید حداقل ۲۴ میلیون تومان و اگر در پایین شهر بخواهید همین کار را انجام دهید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.

گشتی در بازار طلا

طبق رسوم برای برگزاری مراسم ازدواج باید حلقه‌ای بین عروس و داماد رد و بدل شود. فروشنده یکی از مغازه‌های فروش طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که هزینه سرویس طلا و حلقه ازدواج این روزها چقدر است، می‌گوید: قیمت حلقه‌ها متفاوت است و بستگی به نوع و مدلی که انتخاب می‌کنید دارد. ساده‌ترین و سبک‌ترین حلقه از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حلقه‌های کار شده و نگین اصل چند میلیون تومانی بالا می‌رود. در مورد سرویس هم همینطور سرویس‌های تقریبا ساده از حدود ۳ میلیون تومان شروع می‌شود تا سرویس‌های جواهر چند میلیون تومانی.

از کت و شلوار دامادی تا لباس عروس ازدواج

برای برگزاری مراسم ازدواج نمی‌توان از لباس عروس و داماد غافل ماند. در بازار این محصولات نیز با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوید. برای کرایه لباس عروس در مناطق جنوبی و مرکز شهر باید هزینه‌ای بین ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در مناطق بالای شهر بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون در نظر بگیرید. برای خرید کت و شلوار داماد هم بستگی به مکانی که از آن خرید انجام می‌شود، قیمت‌ها از ۲۸۰هزار تومان تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در برخی برندها متفاوت است.

کرایه ماشین عروس چند؟

یکی دیگر از هزینه‌های جانبی عروسی، ماشین عروس است که برای این منظور باید به چند نمایشگاه برای کرایه ماشین مراجعه کنید. هزینه کرایه ماشین‌های لوکس و زیبا با راننده از ساعتی ۲۲ هزار تومان تا ساعتی ۸۰ هزار تومان متغیر است. در همین حال از تزئین ماشین و دسته گل عروس هم نمی‌توان غافل ماند. هزینه این کار هم با توجه به انتخاب نوع گل و نوع تزئین ماشین از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است.

نگاهی به قیمت‌های فوق نشان می‌دهد که افزایش نرخ تورم در بالا رفتن هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج بسیار تاثیر موثر بوده است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در مهر ماه امسال ۵/۴۲درصد بود. رئیس کل بانک مرکزی وعده داده تا با اجرای سیاست‌های اقتصادی مناسب نرخ تورم تا پایان سال به ۳۵ تا ۳۶ درصد کاهش خواهد یافت. باید دید آیا کاهش احتمالی نرخ تورم تاثیری روی هزینه‌های ازدواج ایرانیان خواهد داشت؟

 آرمان – مرضیه ارجمندی و فهیمه ایلخانی