ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در میزگرد آسیب‌شناسی ازدواج‌های دانشجویی مطرح شد

تفکیک جنسیتی آمار ازدواج را کاهش نمی‌دهد

شهروندان:
قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اعلام آمار2.1 در صدی طلاق در بین ازدواج‌های دانشجویی، گفت: طبق پژوهش‌هایی که از طریق ثبت احوال انجام شد از میان 292 هزار زوج دانشجویی که دراین سال‌ها برای ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند حدود 5952 مورد طلاق ثبت شده است و آمار 2.1 درصدی طلاق در ازدواج‌های دانشجویی بسیارعدد کمی است.

میزگرد آسیب‌شناسی ازدواج‌های دانشجوییبه گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت موضوع ازدواج بویژه ازدواج‌های دانشجویی که بیش از۱۶ سال از برگزاری آن می‌گذرد، خبرگزاری ایسنا در راستای بررسی روند برگزاری این نوع ازدواج‌ها و آسیب شناسی آن میزگردی را با حضور شیر اوژن – قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسعود امینی – مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان و ناصر قاسم زاد روانشناس و استاد دانشگاه برگزار کرد.

شیراوژن با اشاره به اینکه در حال حاضرهفدهمین دوره از ازدواج‌های دانشجویی در حال برگزاری است، در مورد تاریخچه برگزاری این نوع ازدواج‌ها، گفت: این طرح در سال ۷۶ در دانشگاه شهیدبهشتی به همت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه به شکل پایلوت اجرا شد. در آن زمان بحث ازدواج در دوران دانشجویی عرف نبود و افراد پس از گذراندن مدارج تحصیلی ، سربازی و پیدا کردن شغل ازدواج می کردند، در حالیکه این امر باعث مشکلاتی در محیط دانشگاه شده بود و محیط دانشگاه به علت آن که جوانان در سن ازدواج بودند سالم نبود.

وی هدف از برگزاری این نوع ازدواج را ترویج ازدواج در دوران دانشجویی عنوان کرد و افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه‌ها ثابت کرد که این پدیده یک امرغیرعرفی و ضد ارزش نیست و امروزه توانسته‌ایم این مسئله را در جامعه جا بیندازیم. همچنین هدف دیگر این کار مهارت آموزی و آموزش افرادی است که ازدواج می کنند تا زندگی شان از یک استحکام برخوردار باشد.

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که این کار پسندیده درسال ۷۶ با برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی ۶۰ زوج آغاز شد، تصریح کرد: این طرح به تدریج گسترش یافت به شکلی که امسال ۶۰هزار زوج دانشجو به این سنت الهی جامه عمل پوشانده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات مالی و هدایای اهدا شده به زوجین دانشجو طی این سالها، افزود: اوایل این طرح برخی کارخانه‌ها و نهاد ریاست جمهوری هدایایی را برای این زوجین در نظر می‌گرفتند و مقام معظم رهبری نیز به رسم هدیه یک سکه بهار آزادی به زوجین اهدا می کردند، اما به تدریج در چند سال گذشته فقط به برخی از زوجین به شکل نمادین این هدایا اهدا شده است.

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برخی تصورات غلط نسبت به ازدواج‌های دانشجویی، گفت: عده‌ای گمان می‌کنند برگزاری جشن ازدواج دانشجویی فقط برای عده ایست که تمکن مالی برای گرفتن مراسم عروسی ندارند، در حالی که این مراسم برای تمام کسانی که یا هردو یا یکی از زوجین دانشجو هستند در نظر گرفته شده است و معمولا اکثر زوجین مراسم مستقلی نیز برگزار می‌کنند.

شیراوژن ادامه داد: طی این سال‌ها سفرهای زیارتی مشهد مقدس برای این زوجین در نظرگرفته می‌شد؛ اما سال گذشته به خاطرکمبود اعتبارات که در تمامی دستگاه‌ها به وجود آمده بود، موفق به این کار نشدیم که با کمک مقام معظم رهبری امسال زوجینی که سال گذشته ازدواج کرده‌اند و سفر مشهد نصیب‌شان نشد نیز همراه با زوجینی که امسال ازدواج کرده‌اند به سفر مشهد مقدس می فرستیم.

وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام ازدواج‌های دانشجویی از اواخر مهرماه امسال، تاکید کرد: زوجین دانشجویی که از تاریخ اول مهرماه سال ۱۳۹۱ تا ۳۰ مهرماه سال جاری اقدام به ازدواج کرده‌اند می‌توانند برای جشن ازدواج دانشجویی امسال ثبت نام کنند و ان شاءالله پس از ماه محرم و صفر و برگزاری ایام امتحانات این جشن برگزار خواهد شد.

کدام استان‌ها کمترین و بیشترین نرخ طلاق ازدواج‌های دانشجویی را دارند؟

وی با بیان این که بعد از گسترش آمار ازدواج‌های دانشجویی موجی منفی مبنی بر آمار بالای طلاق در این گونه ازدواج‌ها به راه افتاده است، گفت: در سال‌های اخیر هیچ گونه پژوهشی مبنی بر آمار بالای طلاق در ازدواج‌های دانشجویی به دست ما نرسیده است و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پس از ایجاد این نگرانی یکسری تحقیقات در این زمینه انجام داده است که در آخرین آمار به دست آمده در مرداد ماه امسال نرخ طلاق در ازدواج‌های دانشجویی در کل کشور ۲٫۱ درصد اعلام شده است.

شیراوژن بیشترین آمار طلاق در بین ازدواج‌های دانشجویی را متعلق به استان‌های کرمانشاه، کردستان وهمدان دانست و اظهارکرد: این نرخ به ترتیب ۲٫۹ ،۲٫۷ و ۲٫۷ درصد است. همچنین کمترین میزان طلاق نیز در استان کرمان و یزد به ترتیب با ۱ و ۱٫۱ درصد گزارش شده است.

وی با بیان این که گاهی برخی رسانه‌ها با کم لطفی اقدام به انتشار برخی آمارهای غیرکارشناسی در اعلام آمار طلاق دانشجویی می‌کنند، افزود: نباید با دادن آمارهای غیر واقعی ایجاد ترس در جامعه کنیم و ما توقع داریم موج های خبری مثبت و مطابق حقیقت به مخاطب ارائه شود.

شیراوژن گفت: دلیل آنکه برخی روانپزشکان آمار طلاق در دانشجویان را بالا اعلام می کنند این است که دانشجو قشر فرهیخته جامعه است و بیشتر به مراکز مشاوره جهت رفع مشکلات زندگی شان مراجعه می‌کنند و ناخوداگاه به غلط این تصور ایجاد می شود که آمار اختلافات در دانشجوها بیشتر است.

تفکیک جنسیتی آمار ازدواج‌ را کاهش نمی‌دهد

فقط در۲۵ درصد از ازدواج‌های دانشجویی هر دو طرف دانشجو هستند

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تاثیر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و ارتباط آن با آمار ازدواج‌های دانشجویی، تصریح کرد: عبارت تفکیک جنسیتی عبارت غلطی است چراکه فقط تعداد معدودی کلاس در برخی دانشگاه‌ها جداسازی جنسیتی شده است و تحول عظیمی در سراسر کشور رخ نداده است که دانشجویان دختر و پسر یکدیگر را نبینند. از طرف دیگر فقط ۲۵ درصد از ازدواج‌های دانشجویی هر دو طرف دانشجو هستند، پس اگر هم تاثیری در ایجاد انگیزه دانشجویان داشته باشد فقط بر این ۲۵ درصد خواهد داشت.

وی با اشاره به این که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادعای متولی بودن در امر ازدواج دانشجویی را ندارد، گفت: ما فقط از آغازکنندگان این مسیر بوده‌ایم و یکی از اولویت‌های نهاد در بحث سند دانشگاه‌های اسلامی که دارای ۲۲ راهبرد و ۱۵۰ راهکار عملی است بحث ازدواج است و نگاه ویژه‌ای به این موضوع خواهیم داشت.

سایت همسرگزینی توسط دانشجویان و با کمک اساتید، از طریق سمن‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد شود

شیراوژن با اشاره پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان مبنی بر راه‌اندازی سایت همسرگزینی توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، افزود: راه‌اندازی سایت همسرگزینی می تواند در ازدواج‌های دانشجویی کمک کند و نیاز آن هم احساس می‌شود، اما این که متولی آن در دانشگاه نهاد رهبری باشد در شأن و متناسب با عنوان نهاد رهبری نیست و بهتر است این کار به وسیله خود دانشجویان و با کمک اساتید از طریق سمن‌ها در دانشگاه صورت بگیرد.

نیم درصد از زوجین دانشجو در خوابگاه‌های متاهلین زندگی می‌کنند

وی خوابگاه‌های متاهلین را در ایجاد انگیزه دانشجویان برای ازدواج موثر دانست و گفت: اکنون نیم درصد از زوجین دانشجو در خوابگاه‌های متاهلین زندگی می‌کنند و به شکل قابل توجهی آمار طلاق در بین ساکنین این خوابگاه‌ها پایین است.

شیراوژن ازدواج در سنین پایین را مناسب دانست و افزود: سن ازدواج در خانم‌ها ۲۲ سالگی و در آقایان ۲۵ سالگی توصیه شده است و آمارها نیز نشان داده است که طلاق در ازدواج هایی که در سنین ۲۳ تا ۲۵ سالگی در زوجین رخ داده است کمتر منجر به طلاق شده است.