ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مسمومیت ۱۴ هزار شهروند خوزستانی از باران نخست

شهروندان:
هوای خوزستان همچنان نفس خوزستانی‌ها را در سینه حبس کرده است. در پی بارش مجدد باران در استان خوزستان از دو روز گذشته، میزان مراجعه به اورژانس‌ها به دلیل تنگی نفس افزایش یافته و تا ساعت 12 شب گذشته، حدود یکهزار خوزستانی به اورژانس‌ها مراجعه کرده‌اند.

باران اسیدی در اهوازاین را دکتر سیروس موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید. به گفته او از این تعداد مراجعه، بیش از ۷۰۰ نفر در شهر اهواز بوده‌اند و حدود ۴۵۰ شهروند در شهر امیدیه با علائم تنگی نفس مراجعه کرده‌اند. پیش از این گزارش‌های بین‌المللی اهواز را نه آلوده‌ترین شهر ایران بلکه آلوده‌ترین شهر دنیا اعلام کرده بودند.

ایسنا نوشت؛ رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز درخصوص تعداد افرادی که از بارندگی نخست در استان تا ۲۶ آبان به اورژانس‌ها مراجعه کرده‌اند، تاکید کرد: درمجموع ۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر با علائم تنگی نفس مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۷۹ نفر مربوط به شهر اهواز است. این درحالی است که در آخرین آمار نیز دکتر محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور گفت: بر اثر بارندگی شب گذشته، تا این لحظه یکهزار و ۷۹۲ نفر در شهر اهواز با علائم تنگی نفس به اورژانس‌ها مراجعه کرده‌اند که یکهزار و ۷۱۹ نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان شدند. همچنین ۷۳ نفر از بیماران تنفسی نیز هم‌اکنون بستری هستند.

وی با اشاره به مراجعه ۴۰۰ نفر از اهالی امیدیه به اورژانس‌ها و بستری بودن دو نفر از این تعداد افزود: در شهر سوسنگرد نیز ۴۰ نفر از شهروندان با مشکل تنگی نفس مواجه شده‌اند. سیدمحمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، گفت: مواردی که حوزه بهداشت و درمان در این شرایط به اثبات رسیده مشخص می‌کند که علت مشکلات تنفسی مردم، عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریال، دانه‌های گرده، حساسیت و آلرژی نیست. زمانی که آمارها نشان می‌دهد ۹۷ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی از شهر اهواز هستند، این بدان معناست که هوای اهواز آلوده است.

وی اظهار کرد:برخی مراکز درمانی در اهواز و امیدیه پس از بارش باران، شاهد مراجعه شهروندان به دلیل مشکلات تنفسی و تنگی نفس بودند که این موضوع نشان‌دهنده آلودگی هواست و موارد تنگی‌نفس درحال افزایش است. وی افزود: اداره کل حفاظت محیط‌ زیست اعلام می‌کند که پارامترها طبیعی است و از سوی دیگر به دنبال هر بارندگی این مشکلات ایجاد می‌شود. آنچه مشخص است، هوا و محیط آلوده است.

حلقه مفقوده در دستان سازمان محیط زیست اهواز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: به دنبال هر بارش باران، آلاینده‌ها در نزدیکی سطح زمین قرار می‌گیرند و مردم دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. یکی از آلاینده‌های هوا ازن است که منشأ آن آلاینده‌های صنعتی است و ازن برای دستگاه تنفسی زیان‌بار است؛ ولی پس از این همه بررسی که انجام شد، علت واقعی این مشکل مشخص نشده است. وی افزود: این وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط ‌زیست است که علت را بررسی و به اثبات برساند. این سازمان باید مشخص کند که آلاینده‌ها از کدام نوع هستند. رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست طبیعی بودن پارامترها را اعلام کرده، در این صورت علت وقوع این مشکل چیست؟ به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در دستان سازمان حفاظت محیط‌ زیست باشد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: با وجود صنایع بزرگ، چاه‌های نفتی در اهواز و آلودگی‌هایی که صنایع نیشکر ایجاد می‌کنند، آیا پارامترها طبیعی خواهند بود؟ اخیراً نامه‌ای خطاب به دانشگاه نوشته شده مبنی بر اینکه برای تشخیص علت مشکل، خون بیماران و مراجعه‌کنندگان آزمایش شود، این درحالی است که هوا آلوده است و این بر کسی پوشیده نیست و در بارندگی چند روز گذشته نیز وجود نیترات در هوا از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تائید شد.

راه‌اندازی شبکه پایش ریزگرد و باران‌ اسیدی

همچنین روز گذشته رئیس سازمان هواشناسی راه اندازی شبکه پایش ریزگردها و شبکه باران سنجی اسیدی را از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان عنوان کرد. داود پرهیزگار که در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید سازمان هواشناسی سخن می‌گفت، تاکید کرد: اهمیت هواشناسی بر تأمین مواد غذایی مسئله‌ای جهانی است؛ به یاد دارم زمانی مدیر پیش‌بینی هواشناسی بودم که در آن زمان کاهش ناگهانی دما در خوزستان موجب خسارت دو میلیارد تومانی به یک مزرعه‌دار که پرورش میگو انجام می‌داد، شده بود. رئیس سازمان هواشناسی افزود: محافظت از جنگل‌ها در هواشناسی بسیار مهم است؛ برخی پدیده‌های هواشناسی سبب بروز آتش در جنگل می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: هواشناسی در پیش‌بینی گردوغبار نیز ورود می‌کند؛ درنظر دارم شبکه پایش ریزگردها و گردوخاک را راه‌اندازی کنم ضمن آنکه در هدف‌گذاری‌ام راه‌اندازی شبکه باران‌سنجی اسیدی و شبکه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌ها، هدف‌گذاری شده است.