ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در آستانه صدسالگی استادرقم خورد صورت گرفت؛

تجلیل باشکوه دانشگاهیان از خدمات علمی و فرهنگی پروفسور رضا

شهروندان:
دانشکده فنی دانشگاه تهران امشب شاهد حضور جمع کم نظیری از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دوره های مختلف دانشکده بود که به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی پروفسور فضل الله رضا، دانش آموخته پرافتخار دوره اول دانشکده و چهره نام آور جهانی ایران در حوزه مهندسی برق گرد هم آمده بودند.

پروفسور رضابه گزارش ایسنا، به رغم بارش شدید باران و سرمای نسبی هوا، سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران از ساعتی قبل از شروع مراسم مملو از جمعیت مشتاق دانشجویان و دانشگاهیان بود که به رغم تداوم برنامه تا ساعتی بیش از زمان اعلام شده با شور و شوقی زایدالوصف، شنونده خاطرات و صحبت‌های شیرین شاگردان و همکاران پروفسور رضا و سخنان و توصیه های متواضعانه این استاد فرهیخته بودند.

در جمع پرشمار اساتید، مسوولان و چهره های علمی و فرهنگی حاضر در مراسم، دکتر فرجی دانا – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، – دکتر محمدرضا عارف – رییس شاخه مهندسی فرهنگستان علوم -، دکتر رضا روستاآزاد – رییس دانشگاه صنعتی شریف – ، دکتر فرهاد رهبر – رییس دانشگاه تهران -، دکتر سهراب پور – رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف -، دکتر کمال خرازی، استاد باستانی پاریزی، استاد اسلامی ندوشن، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، حجت الاسلام و المسلمین حجتی کرمانی، دکتر امراللهی، دکتر بی طرف و دکتر رحیمیان – رییس اسبق دانشگاه تهران – و تنی چند از چهره های ماندگار علمی کشور در رشته های مختلف از جمله دکتر پرویز جبه دار مارالانی و دکتر منصور نیکخواه بهرامی از اساتید برجسته دانشکده فنی به چشم می‌خوردند.

دکتر محمود کمره ای، رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران طی سخنانی در این مراسم با اشاره به برنامه دانشکده در تجلیل از چهره های برجسته علمی که با تقدیر از مقام علمی استاد جبه دار مارالانی آغاز شده، اظهار داشت: پروفسور رضا که متولد ۱۲۹۳ و در آستانه یکصد سالگی هستند، سال ۱۳۱۳ همزمان با تاسیس دانشگاه تهران وارد دانشکده فنی شده اند و در سال ۱۳۱۷ همراه با ۱۵ نفر دیگر از دانشکده فارغ التحصیل شده اند.

وی در ادامه به نقل گفتارهایی از پروفسور رضا پرداخت که در آن بر ضرورت قرار گرفتن در صف اول علم و فناوری جهان به عنوان لازمه وارستگی و آراستگی فردی و ملی ایرانیان و لزوم خردگرایی و پرهیز از احساسات خام و بهره گیری از فناوری‌های روز در کنار پاسداشت سنت‌های ملی و توجه به فرهنگ به عنوان زیربنای استقلال کشورها در جهان امروز تاکید شده است.

چهره ماندگار مهندسی برق: پروفسور رضا نقش چشمگیری در مدرن شدن برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها داشت

سخنران بعدی این مراسم که به همت کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، استاد پرویز جبه دار مارالانی، چهره ماندگار مهندسی برق و رییس شورای عالی کانون بود که در سخنانی به مرور فرازهایی از زندگی و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور رضا پرداخت.

وی گفت: خانواده بزرگ دانشکده فنی ۸۰ سال است که جوانان متعهدی را برای کشور تربیت می‌کند که بسیاری پس از پایان تحصیل در کشور مانده و در جهت توسعه و عمران کشور گام برداشته اند و گروهی هم که از کشور رفته اند همیشه در فکر ایران بوده اند و با مشارکت در توسعه فناوری های روز، مایه افتخار و اعتبار کشور بوده اند. پروفسور رضا از چهره های برجسته این گروه هستند که همواره دلبستگی عمیقی به ایران داشته اند که در سفرهای مکررشان به ایران مشهود است.

جبه دار مارالانی اضافه کرد: پروفسور رضا، اندیشمند و دانشمند برجسته ایرانی، بیش از ۶۵ سال از عمر پربرکت خود را صرف تدریس و تحقیقات علمی کرده که در پیشبرد علوم در جهان موثر بوده است.

وی با اشاره به تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری استاد در رشته مهندسی برق که به ترتیب در سال ۱۳۲۴ و ۱۳۲۸ در دانشگاه‌های کلمبیا و پلی تکنیک نیویورک بوده اظهار داشت: پروفسور رضا در دوران تحصیلات خود در آمریکا با دانشمندان بزرگی چون وبر، فاستر، والش و وینر همکاری داشته و رساله دکتری خود را زیرنظر پروفسور فاستر و پروفسور وینر به حل یکی از مسائل بنیادی مخابرات اختصاص داده بود. وی با تایید و توصیه نامه این دو استاد برجسته برای تدریس و تحقیق به دانشگاه MIT رفت و پس از پنج سال فعالیت در این دانشگاه از سال ۱۳۳۴ در دانشکده مهندسی برق دانشگاه سیراکیوس به تدریس پرداخت که این همکاری تا سال ۱۳۴۷ ادامه داشت. وی طی سالهای ۱۳۴۶ تا ۲۸ رییس دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف بود که در این مدت ۱۵۰ استاد و دانشمند به دعوت ایشان برای تدریس در دانشگاه‌ از خارج به ایران آمدند که نقش موثری در مدرن شدن برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها داشت.

به گزارش ایسنا، جبه دار مارالانی خاطرنشان کرد: پروفسور رضا در فاصله سالهای ۱۳۴۸ تا ۵۳ سفیر ایران در یونسکو و همزمان استاد دانشگاه پاریس ۷ در سوربون بود و در فاصله سالهای ۵۳ تا ۵۷ که سفیر ایران در کانادا بود به عنوان استاد دانشگاه های مک گیل و کانکوردیا به تدریس و تحقیق اشتغال داشت و استاد افتخاری این دانشگاه ها می‌باشد. پروفسور رضا چهار کتاب به زبان انگلیسی دارد که سه کتاب از کتاب‌های مرجع در دانشگاه های دنیا هستند و ۱۲ کتاب به زبان فارسی دارند و علاوه بر آن نوشتن فصل‌هایی از چند کتاب از جمله قسمت‌هایی از دانشنامه آمریکانا و دانشنامه علوم و فناوری فیزیک را برعهده داشته اند. پروفسور رضا که از پایه گذاران نظریه اطلاعات در جهان هستند بیش از ۱۰۰ مقاله علمی و ۱۰۰ مقاله فارسی در زمینه فرهنگ و ادبیات فارسی دارند. استاد در دوران جوانی هم سه کتاب رادیو به زبان ساده(۱۳۱۹)، دوره هندسه علمی و عملی(۱۳۲۰) و راز آفرینش(۱۳۲۱) را تدوین کرده اند.

برچسب‌ها : , ,