ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
پروفسور رضا:

شهروندان خارج از کشور در صورت بی‌توجهی از دست می‌روند

شهروندان:
پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی ساکن کانادا امروز – شنبه – در جمع اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت : ایرانیان خارج از کشور در صورت بی توجهی از دست می‌روند.

پروفسور رضاایرنا نوشت: پروفسور رضا در این مراسم نسبت به از دست رفتن ایرانی هادر خارج از کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: رسانه های غربی به عنوان بزرگ ترین ابزار حکومت های سیاسی در اقصی نقاط دنیا همواره به دنبال گروه های سرگردان و پراکنده ملیت ها هستند که بتوانند آنها را جذب فرهنگ و کشور خود کنند.

وی همچنین از عملکرد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تقدیر و خاطر نشان کرد: خوشبختانه این شورا تاکنون گام های خوبی برای ایرانیان خارج از کشور برداشته است ولی کسانی هستند که در مقابل یک گامی که این شورا برای وحدت ملی برمی دارد ، دو گام برای تفرق و جدایی ملیت ها برمی دارد.

وی یکی از وظایف خطیر اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را جهان شناسی دانست و گفت: نباید اجازه دهیم تنها دشواری ها و گرفتاری های ملت بزرگ ایران در فضای مجازی همچون اینترنت متجلی شود بلکه باید فرهنگ غنی ایرانیان نیز برای جهان ارایه شود.

وی افزود: غربی ها در صورتی که یک دانشمند به فرهنگ و یا زمینه ای گرایش پیدا و در این زمینه تحقیق کند با اهدای مدال و جوایز از وی تقدیر می کنند و این کار نشان می دهد که آنها چگونه به فرهنگ خود اعتقاد دارند و به آن عشق می ورزند و کسانی را که به فرهنگ آنها احترام می گذارند ، مورد توجه قرار می دهند.

وی تاکید کرد: در ایران هم باید بدین گونه باشد و دانشمندان و اساتیدی که به فرهنگ ایران عشق می ورزند و بدان ارادت دارند مورد توجه قرار گیرند.

در مراسم دیدارپروفسور فضل الله رضا با اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور دبیر کل این شورا اهداف آن را تقویت هویت ایرانی ، ترویج خط و زبان فارسی، حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور و تسهیل مشارکت ایرانیان خارج از کشور در امور داخلی عنوان کرد.

سید جواد قوام شهیدی افزود : در حال حاضر نسل های سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور فاصله زیادی از سرزمین مادریشان گرفتند و این وظیفه ما است که جلوی این روند را بگیریم.

وی گفت : در بسیاری از کشورها ، کشورهای مقصد برای مهاجرت توسط حکومت مشخص می شود تا ضمن بستن قرارداد و تفاهم نامه های مختلف شرایط مناسبی برای مهاجرین فراهم می شود.

شهیدی افزود : در کشور ما مقصد توسط مهاجر انتخاب می شود و همین امر باعث شده تا مشکلات زیادی برای مهاجرین بوجود بیاید.

وی تاکید کرد : این شورا سعی دارد پل مناسبی بین حاکمیت و ایرانیان خارج از کشور فراهم کند و بدین شکل بتواند هم از مسایل و مشکلات مهاجرت بکاهد و هم شرایطی برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور به خصوص اساتید و فرهیختگان در امور داخلی کشور فراهم کند.

پروفسور رضا دانشمند برجسته ایرانی حوزه مهندسی برق و ریاضی است که اواسط آبان ماه امسال به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده است.

وی قرار است در مدت حضور در ایران با پژوهشگران و متخصصان ایرانی در دانشگاه های کشور دیدار و گفت وگو کند.

«بهزاد نظری » رییس مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای تشکیل این مرکز ( اسفند ۱۳۸۸) تاکنون ۹۰ هزار تماس از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور با این مرکز ثبت شده است.

وی افزود: از این تعداد ۱۳ هزار تماس تلفنی بابت ثبت جدید درخواست و مابقی برای پیگیری درخواست های جدید بوده است.

نظری بیشترین تماس ها را مربوط به ایرانیان مقیم کشورهای کانادا و انگلستان دانست و گفت : این مرکز توانست خلاء نبود روابط کنسولی بین ایران با کشورهای کانادا و انگلستان را به خوبی پوشش دهد.

وی بیشترین درخواست ایرانیان مقیم خارج از کشور را در وهله نخست در حوزه کنسولی و بعد از آن در حوزه های قضایی و نظام وظیفه دانست.